Článek
To auto mě fascinuje. Teprve když ho potkáte tváří v tvář, zjistíte, jak drobný McLaren F1 ve skutečnosti je. A když máte čas a můžete si ho prohlédnout hodně zblízka, uvědomíte si, s jakou láskou a péčí bylo přistupováno ke každému detailu.
Naposledy jsem Mac F1 viděl v muzeu BMW, předtím několikrát na Festivalu rychlosti v Goodwoodu. Ale jeho prodlouženou verzi Longtail znám jen z obrázků. Gordon Murray tehdy pozměnil aerodynamiku závodních modelů pro větší stabilitu a vyšší přítlak, BMW snížilo zdvih dvanáctiválcového motoru a standardní manuální převodovka byla vyměněna za šestistupňovou závodní skříň X-Trac. Šlo o to, aby byly vozy konkurence schopné v závodní sérii FIA GT. A možná byste měli i vědět, že to byla poslední modifikace McLarenu F1, která vznikla po sérii LM.
No a auto, které se právě teď připravuje k prodeji, je první z těch deseti vyrobených longtailů. Má šasi s číslem 19R a jde v podstatě o vývojový prototyp, který nahradil testovací mulu 10R, která byla prodána před tím. To zní taky zajímavě, že? Jenže příběh tohoto vozu dál pokračuje…
Toto konkrétní 19R F1 GTR Longtail se totiž stalo zároveň první původně závodní efjedničkou, která byla v Gordon Murray design upravena pro silniční použití! A vůz bude prodáván včetně všech dílů, které byly při přestavbě z vozu odstrojeny a to včetně specializované knihy od Gordona Murray, která dokumentuje postup a rozsah této přestavby.
Není bez zajímavosti, že restriktor omezil výkon upraveného dvanáctiválce, takže auto má 608 koní (635 měla původní jednotka) a že při 24hodinovém závodě LeMans jel Longtail na rovince Mullsane jen 317 km/h, přičemž silniční McLaren měl ověřenou maximální rychlost 386 km/h.
Auto na prodej má jak tento motor, tak závodní sekvenční převodovku, což společně se všemi již zmíněnými detaily znamená, že se bavíme o opravdickém sběratelském unikátu. Navíc má tohle provedení ještě odlehčenou karoserii, takže závodní auto vážilo pouhých 910 kilogramů! I když přestavba na silniční použití určitě znamenala nějaká ta kila navrch…
Tak a teď to nejdůležitější. Auto prodává aukční síň Tom Hartley a cenu sdělí jen na vyžádání a vážnému zájemci. Když se před šesti lety (!) prodal jiný Longtail (vítěz šampionátu FIA GT v Německu a ve Finsku - vůz vystavený u McLarenu v síni slávy), tak za něj původní majitel inkasoval 5,28 milionu dolarů, tedy nějakých 107 milionů korun. Takže za kolik se tak asi prodá jediný vývojový prototyp a auto konvertované na silniční použití se všemi původními díly? Levnější určitě nebude…