Článek
Tak to jsou ony – první polské elektromobily. Pokud máte ještě v paměti vzpomínky na Malucha nebo FSO Polnez a posměšek na rtech, tak vám nejspíš rychle ztuhl. Tohle je totiž naprosto jiná liga. Už na první pohled jde o pohledné vozy moderní konstrukce, které by mohly bez ostudy nést na přídi znáček slavnějších výrobců, než je Izera (podle pohoří Izera, tedy našich Jizerských hor), tedy obchodní značky nově vzniklé automobilky ElectroMobility Poland vytvořené spojením čtyř energetických společností s podporou polského státu.
Aby se firma uvedla do povědomí světa, představila minulý týden hned dvojici elektrických prototypů – SUV s nepoetickým názvem Z100 a hatchbacku pojmenovaného T100. Oč nudnější mají jména, o to zajímavější je jejich jednoduše elegantní design z dílny italského studia Torino Design. Architektura těží z výhod elektrického pohonu, proto mají obě auta dlouhý rozvor a kola až v rozích, což pomůže nafouknout interiér relativně kompaktních vozů.
Vzdušnost kabiny je patrná už z fotek – všimněte si například chytrých odkládacích prostor na místě, kde auta mívají středový tunel. Palubní deska se nese v duchu současného standardu široké digitalizace (displej pro palubní přístroje a dotykový infotainment), ale ponechává si konvenční panel ovládání klimatizace a další chytrá tlačítka u voliče převodovky. Jednoduše praktické. O konkrétních prvcích a parametrech však v této rané fázi vývoje ještě nebyla řeč.
Stejně tak se zástupci automobilky moc nešířili ani o použité technice pohonu z dílny německé technologické firma EDAG Engineering. Zmínili pouze, že čas zrychlení na 100 km/h by měl být pod 8 sekund a dojezd se bude pohybovat na úrovni kolem 400 km. Nijak šokující čísla, ale o překonávání rekordů tu skutečně nejde – cílem polské automobilky je nabídnout příjemný a praktický rodinný elektromobil s dostupnou cenovkou. Ne, ani o ní samozřejmě nepadlo ani slovo, nezbývá, než držet palce…
Palce bychom nakonec měli držet i samotné automobilce, protože podobné projekty v posledních letech vyrostly jako houby po dešti – a mnoho z nich v mezičase stihlo již zkrachovat. Nastartovat novou automobilku na zelené louce, kompletně vyvinout nové auto a zajistit jeho velkosériovou výrobu, to je prostě extrémně náročný úkol (pokud nevěříte, zeptejte se u Tesly). Ale Poláci si věří a chtěli by oba modely uvést na trh již v roce 2023. Vzhledem k tomu, že nemají příliš velké oči, mohlo by se jim to povést.