Hlavní obsah

První Mercedes-Benz s ABS přijel před 40 lety

Foto: Mercedes-Benz

Značka Mercedes-Benz se může pochlubit celou řadu pokrokových řešení, která našla uplatnění v automobilovém průmyslu. Systém ABS je jedním z nich, ale to úplně první ABS přinesl vůz jiné značky.

Článek

Kolébkou systému, který zamezoval zablokování kol nebyl automobilový, nýbrž letecký průmysl, kde se tento systém uplatňoval od 50. let 20. století. Prvenství a to hned dvojí, jak systém ABS, tak stálý pohon všech kol v osobním automobilu, si připisuje britský Jensen FF. Mechanicko-hydraulický systém ABS neboli Anti-lock Braking System pocházel v případě vozu Jensen od společnosti Dunlop. Na opačném břehu Atlantiku rovněž experimentovali se svou verzí ABS. Konkrétně Chrysler ve spolupráci se společností Bendix nabídl v roce 1971 (pro modelový ročník 1972) svůj „Sure Brake“ pro model Imperial.

Pionýrem ABS na evropské pevnině byla automobilka Mercedes-Benz, která ve spolupráci se společností Bosch představila tento bezpečnostní systém v srpnu 1978 pro třídu S (generace W116). Tehdy se jednalo o příplatkovou výbavu pro vrcholnou verzi 450 SEL 6.9. ABS od Bosche pracovalo s trojicí indukčních spínačů, kde dva pracovaly na přední nápravě (každé kolo mělo svůj) a třetí spínač byl společný pro zadní nápravu.

Foto: Mercedes-Benz

První vozy Mercedes-Benz s ABS

Mercedes ve své brožuře vysvětloval funkci ABS následovně: „Protiblokovací brzdový systém používá počítač k monitorování změny rychlosti otáčení každého kola během brzdění. Pokud se rychlost otáčení příliš zpomalí (např. při brzdění na kluzkém povrchu) a kolo se zablokuje, počítač automaticky snižuje tlak brzd. Otáčení kola se opět zrychluje a brzdový tlak se znovu zvýší, čímž brzdí kolo. Tento proces se opakuje několikrát během několika sekund.“

Během dvou let uměl Mercedes-Benz nabídnout ABS do celé modelové řady osobních aut, od roku 1981 rovněž do užitkových. Počínaje rokem 1992 se systém stal součástí standardní výbavy všech automobilů s trojcípou hvězdou.

Systém ABS, dnes naprosto běžný rovněž u motocyklů, se poprvé na motorce objevil v roce 1988. Zavedlo jej BMW u modernizovaného modelu K100.

Související témata:
Načítám