Článek
Je to přesně 42 let od doby, kdy se světu představila první generace modelu Golf GTI. Volkswagen s ní založil kategorii hothatch, tedy ostrých hatchbacků, která měla nadšeným řidičům přinést zábavu za volantem. Šlo primárně nízkou hmotnost, výkonnější motor a úžasnou ovladatelnost v zatáčkách. To se také povedlo a Golf GTI se během okamžiku stal oblíbeným sportovním vozem a následně také legendou. V následujících generacích se však zvětšoval, až narostl do většího auta, jehož hmotnost se dostala na úroveň 1 400 kg. To je o více než 500 kg víc, než měla první generace. Výrazně se změnily rozměry a také výkon, který se zdvojnásobil. Z chování auta se vytratila podmanivá lehkost. Volkswagen se rozhodl, že se k tomuto konceptu vrátí a představil nejmenší GTI, postavené na základech malého funky auta up!
Dalo by se říct, že up! GTI je přímým nástupcem jiného modelu, tedy Lupo GTI, který patřil také mezi kategorii mini aut. Ale když se podíváme na základní technické specifikace, tak se první generaci Golfu GTI hodně podobá. Jen rychlé srovnání. up! GTI je o 105 mm kratší, váží o 260 kg více, je o 5 koní silnější a o 14 km/h rychlejší než Golf GTI první generace. Tohle by mělo být silnější pouto, než to na první pohled vypadá, navíc se Volkswagenu podařilo nastavit skvělou cenu 369 900, která nabízí téměř plnou výbavu bez nutnosti připlácet.
Volkswagen stavěl ostřejší verzi upu ze stávajícího modelu, ale měnil docela dost věcí. Z pohledu designu se snažil inspirovat právě první generací Goflu GTI. I proto je nabízen také v bílé barvě, ve které byl představen i první Golf GTI. Přední část má uzoučkou masku chladiče, jejiž spodek dostal červenou linku a logotyp GTI. V nárazníku je černá výplň a ve spodní části decentní černé lízátko přesně tak, jako to mělo první GTI. Na bocích jsou dva černé pruhy, standardně má up! GTI litá kola Brands Hatch a zadní část dostala celé černé víko kufru, stejně jako první GTI. I tady nechybí červená linka a označení GTI. Oproti standardnímu upu má verze GTI výraznější střešní spojler a chromovanou koncovku výfuku.
Interiér je pozměněn jen minimálně. Čalounění s názvem Clark má tradiční károvaný vzor, ale jinak jsou sedadla stejná, jako v základním modelu. Nový je volant, který je stejný jako u Pola a Golfu GTI a ostrý up! se odlišuje také jinou výplní přístrojové desky, která má červeno-černou grafiku. Ještě musím zmínit komunikační systém, který je uzpůsoben na smartphone každého majitele vozu. Ten si jednoduše stáhne aplikaci up! GTI, telefon si usadí do držáku a už může využívat různé možnosti aplikace jako jsou jízdní data, aktuální hodnoty motoru nebo navigaci. Ta je asi největším mínusem, protože absolutně nestíhá a tady bych doporučil využívat vlastní vyzkoušené platformy.
Na začátku jsem měl obavy o schopnosti přeplňovaného tříválce, který má své místo také ve větších modelech Polo a Golf, ale stačil mi jeden výjezd na Col de Vence a bylo po obovách. Musím přiznat, že Volkswagen s modelem up! GTI správně vystihl základní smysl kategorie ostrých hatchbacků. Chuť motoru zrychlovat je úplně jiná, než ve větším Polu či Golfu. Ani ne na první nebo druhý rychlostní stupeň, ale na třetí a čtvrtý. To mě překvapilo nejvíce. Z rychlosti 60 km/h se rozjíždí s obrovskou chutí. Tříválec překvapivě miluje otáčky a skoro by se dalo říct, že táhne až do bezvědomí. Tady se opět potvrzuje, že nízká hmotnost je základ všeho. Dokonce jsem vyzkoušel zrychlení na pátý rychlostní stupeň z rychlosti 140 km/h. Ani v tomto případě nemá problém pořád zrychlovat. Už to není tak intenzivní, ale ani tady mu nedochází dech. Nejlepší je, že up! GTI je postaven tak, že v rychlostech okolo stovky dodává pocit vyšší rychlosti. Přesně tak, jak to bylo u starších hothatchů nebo jako to dokáže Toyobaru. Na rozdíl od klasických hatchbacků, tady nemusíte dosahovat tak vysokých rychlostí, aby vás jízda bavila. K tomu se přidává přesná a dobře naladěná šestupňová manuální převodovka. Tenhle komplet je vynikající a byl jsem z pohledu motoru velmi příjemně překvapen i potěšen.
K tomu se pak přidává také zábavný podvozek, na kterém se docela dost pracovalo. Inženýři zvýšili tuhost uložení přední nápravy o 100%, vzadu přidali tužší stabilizátor asi o 30%, nové jsou pružiny i tlumiče (pro každou nápravu jiný výrobce) a nechybí ani jinak naprogramovaný posilovač řízení. Je dobré, že se pořád zachovala určitá agilita podvozku a schopnost filtrovat nerovnosti. Ano, oproti základní, hodně komfortní variatně upu, se tady dost přitvrdilo a na příčných nerovnostech si up! GTI poskočí, ale jinak je svým způsobem zábavný. V zatáčce se mírně nakloní, dokonce se i trošku sveze, ale je předvídatelný a všechno dohání neuvěřitelnou obratností. Jakmile jeho chování přečtete, začnete si užívat, jak se drží asfaltu a kopíruje poloměry zatáček. Je to tak zábavné, až se za jeho volantem začnete smát. Samozřejmě je nedotáčivý, zadek kopíruje přední nápravu, ale všechna kola jsou pořád na asfaltu a ta nedotáčivost se přetavuje spíše v onen náklon a skluz v uložení. Bez problémů snese i agresivnější zacházení. Nemá vypínatelnou stabilizaci, ale ta se na suchém asfaltu příliš neprojevuje. Teprve až když ho záměrně pošlete příliš vysokou rychlostí do zatáčky, zasáhne. Na výjezdu tak chvilku počká, než srovnáte volant a pak zase pustí ke slovu točivý moment. To se však děje za hranou běžné sportovní jízdy. Celodenní jezdění na tomto průsmyku vydržely bez problém také brzdy, i když jsou vzadu jen bubnovky.
Volkswagen up! GTI mě opravdu velmi mile překvapil. Dokonce musím říct, že se mi z celkového pohledu líbí víc, než větší Polo GTI a za velmi příznivou cenu dostává nadprůměrné schopnosti. Nejde tady o schopnosti jednotlivých kompoment, ale chování celého auta, které je skvěle sladěno. I přes nevypínatelnou stabilizaci dokáže neskutečně bavit. Není to stejná zábava jako v případě Mégane RS, nehází zadkem, ale baví svou jankovitostí, rychlostí a ovladatelností. A spotřeba? Při mém lítání z kopce a do kopce se nedostala přes 9 l/100 km.
Tříválcový litr
Na první pohled to vypadá, že má up! GTI stejný motor jako běžné Polo a Golf, ale není tomu tak. Přeplňovaný tříválec musel být upraven, protože ostrý up! je první zážehovým modelem značky Volkswagen, který používá filtr pevných částic. Kvůli většímu zpětnému tlaku má turbo jiné lopatky a uzpůsobeno bylo také vstřikování. up! GTI tak jako první splňuje nejnovější normu Euro6 AG a jeho spotřeba je měřena podle nové celosvětové metodiky WLTP. Reálná kombinovaná spotřeba má tak hodnotu 5,6 až 5,7 l/100 km.