Článek
Už první pohled na auto naprosto jasně prozradí, jaká značka před vámi stojí. I největší crossover Citroënu odkazuje díky typicky tvarovaným předním světlometům s odděleným LED denním svícením a FullLED hlavními světlomety na design, který před lety započala první generace C4 Cactus. Postrádá, podobně jako C3 Aircross, ty rozměrné ochranné prvky Airbump. Jsou jen ve spodní části dveří a na prazích. V předním nárazníku a v přední části bočních ochranných prvků je možné zvolit barevně odlišné rámečky, stejně jako je tomu u jiných modelů značky. Ze zadního pohledu zaujmou rozměrné LED svítilny s 3D efektem a chromované koncovky výfuku – ty jsou ale bohužel falešné.
Ostatně na barevných kombinacích si dala francouzská značka záležet. Nabízí totiž až 30 možných kombinací exteriéru. Nabídka zahrnuje 7 odstínů karoserie, 3 balíčky Pack Color (grafické prvky kolem předních mlhovek, na Airbumps z boku a pod střešním nosičem) a k tomu možnost černé střechy. Navíc je tu také ještě pět možných variant provedení interiéru.
Interiér je moderní
Velmi příjemné překvapení čeká posádku po otevření dveří. Interiér dýchá moderní atmosférou a nabídne dva digitální displeje. Kaplička přístrojů je taktéž plně digitální s možností změny zobrazení (provádí se otočným ovladačem na volantu) a má úhlopříčku 12,3 palce. Jde vlastně o stejné řešení, které už u modelů 3008 a 5008 používá sesterský Peugeot. A stejná je tu i řadicí páka nové osmistupňové převodovky Aisin.
Naopak palubní deska je zcela svébytná, působí kvalitním dojmem a dominuje jí uprostřed umístěný 8“ displej multimédií orámovaný výdechy klimatizace. I když se stále prakticky výhradně ovládá přes displej, jsou pod ním tlačítka jednotlivých položek menu, například klimatizace, navigace a několik dalších. Potěšilo, že samostatné tlačítko dostal i systém Start/Stop a není nutné jej deaktivovat složitým pohybem v menu jako dříve.
Druhá řada sedadel nabízí trojici samostatných sedadel, což jistě ocení rodiny se třemi dětmi. Jednotlivá sedadla se navíc dají nezávisle na sobě posouvat vpřed nebo vzad (o 150 mm), ale lze měnit i sklon opěradla (od 19° do 26,5°). Taky díky tomu je objem zavazadlového prostoru od 580 litrů v základním uspořádání, přes 720 litrů se sedadly posunutými zcela vpřed, až po 1 630 litrů se sklopenými sedadly. Celková délka je pak až 1,9 metru.
Hlavně pohodlně
Ačkoliv Citroën přestal vyrábět hydropneumatické odpružení, s nímž naposledy vyjel „obyčejný“ Citroën C5, má být i C5 Aircross taktéž velmi pohodlným autem. Podvozek je u něj vybaven systémem Citroën Advanced Comfort, jenž pracuje s tlumiči s hydraulickými dorazy Progressive Hydraulic Cushion. Jde vlastně zjednodušeně o tlumič „s proměnnou tuhostí“. Při malém propružení bude tlumení měkčí, jakmile kolo – třeba na velké nerovnosti – propruží více, zapojí se do práce právě tvrdší hydraulický doraz. Poprvé se toto řešení objevilo u modernizovaného modelu C4 Cactus.
Citroën nás to nechal důkladně vyzkoušet, protože pro první seznámení vybral opravdu rozličné druhy cest. Od krásných hladkých zatáčkovitých pasáží, přes rozbité silnice, až po cesty, které silnicemi vlastně vůbec nebyly a šlo jen o uježděné hliněné cesty. Na všech površích se ukázaly přednosti tohoto řešení. Na kvalitních silnicích to byla plavnost podvozku, jeho houpavější, ale přesto jisté nastavení. Na méně kvalitních cestách to naopak byl fakt, že kola na nerovnostech a dírách nijak nemlátí a posádku auto nenatřásá. Na ujetých hliněných cestách se zhruba při rychlosti běhu ukázalo, že tlumiče nerovnosti velmi znatelně zmenšují.
A co nepobere podvozek, to pak doladí sedadla, protože C5 Aircross je (kromě standardního interiéru) vybaveno sedadly Advanced Comfort. Ta sestávají z různých a různě tvrdých a měkkých vrstev pěny, jež tvoří polstrování sedadla tak, aby byla příjemně měkká, ale nikoliv rozměklá. A to se povedlo, protože se v nich sedí opravdu příjemně, a přesto nemáte pocit, že byste se propadali až k samotné konstrukci sedadla. Sedadla nabízí na přání i masážní funkci – samozřejmě za příplatek.
Tři nebo čtyři válce a pohon předních kol
Pod kapotou nového C5 Aircross bude možné vybírat z výhradně přeplňovaných motorů se třemi (pouze benzinové) nebo čtyřmi válci a s objemy od 1,2 do 1,6 litru. Výkony se pohybují od 130 do 180 koní shodně pro benzinové i vznětové verze. Oba slabší motory bude možné spojit s manuální šestistupňovou nebo osmistupňovou automatickou převodovkou Aisin. Výkonnější motory budou spolupracovat výhradně s automatickou skříní.
Všechny verze bez výjimky jsou dodávány pouze s pohonem předních kol. Mimo silnici má pomáhat jen elektronický systém Grip Control, který už dobře známe z aktuálních modelů. Ten bude nabízet různá nastavení elektroniky (odezvy plynového pedálu, ABS, stabilizace a podobně) pro různé povrchy jako jsou sníh, bláto nebo silnice. Na nezpevněných cestách řidiči ocení i vyšší světlou výšku, která činí 230 mm, což je výrazně více než nabízí konkurence.
Koncem příštího roku představí značka také plug-in hybridní verzi. Ta nabídne čistě elektrický dojezd až 50 kilometrů, kombinovaný výkon 225 koní a (na rozdíl od konkurenčních modelů PSA) pouze pohon předních kol. Do prodeje se plug-in hybridní verze dostane v roce 2020.
V rámci prvních jízd jsme se v Maroku posadili nejprve za volant vznětové verze BlueHDI 180. Motor není v interiéru, na volnoběh, ale ani při jízdě nijak nepříjemně slyšet. Velkou zásluhu na tom má důraz inženýrů na izolaci motoru jako takového, ale i přítomnost dvojitých skel s izolační vrstvou. Motor má spíše pohodovější projev, což k celkovému naladění auta dobře sedne. Povedené je také spojení s novou osmistupňovou automatickou převodovkou, která řadí velmi hladce a intuitivně.
Později jsme vyzkoušeli také benzinovou verzi PureTech 180, která je spojena také výhradně s novou osmistupňovou automatickou převodovkou. Motor je tišší, převodovka drží nízké otáčky, což způsobuje to, že pokud chcete výrazněji zrychlit, vzniká jisté zpoždění. Ze všeho nejdřív je potřeba překonat drobnou prodlevu na sešlápnutí plynového pedálu, pak musí převodovka najít ten správný rychlostní stupeň a pak teprve motor začne přidávat. Po několika pokusech si na to člověk zvykne a už mu to ani nepřijde, ovšem po krátkém jízdním seznámení se mi více líbil projev verze s naftovým motorem.
Hlavně bezpečně
Nový model nabídne dvacet jízdních asistentů. Tím nejzásadnějším je zcela jistě tzv. Highway Driver Assist, který umožňuje jízdu v autonomním režimu na stupni 2. Kombinuje kamery za čelním sklem a radar, jehož vysílač se nachází pod předním nárazníkem a dokáže na dálnici jet sám. Je však potřeba, aby řidič sledoval cestu a měl neustále ruce na volantu. Pokud by na dálnici vznikla zácpa, je na to auto schopno reagovat samo a zastavit. Navíc díky funkci Stop & Go se pak opět samo rozjede. Jde o kombinaci aktivního asistentu hlídání jízdních pruhů a adaptivního tempomatu.
Kromě toho je tu také varování před rizikem srážky, automatické přepínání dálkových světel, aktivní sledování mrtvého úhlu, automatický parkovací asistent a mnoho dalšího.
Zahájení prodeje od prosince
Nový Citroën C5 Aircross se v evropské verzi bude vyrábět ve francouzské továrně Rennes – La Janais. Start prodeje plánuje české zastoupení na 1. prosince, ceny však v tuto chvíli ještě nejsou známy. První vozy se k českým dealerům dostanou počátkem roku 2019.