Článek
Varování redakce Garáž.cz: Rychlost je opojná! Jakmile jednu zakusíte divokou akceleraci drtící vnitřnosti a vysokou rychlost, která rozmazává okolí do jedné šmouhy, těžko budete hledat cestu zpět do hlemýždího světa běžné automobilové dopravy. Proto si dobře rozmyslete, jestli budete číst dál, protože následující dvě sportovní Porsche do vás budou vzrušení z rychlosti ládovat lopatou. I když na to každé jde trochu jinak…
Taycan Turbo S vsadil na výhody elektřiny. Už jste si o něm mohli přečíst všechno důležité v našem obsáhlém popisu jeho techniky, tak to zkrátím: dva elektromotory (po jednom na každé nápravě), celkový výkon 761 koní a 1 050 Nm, pohon všech kol pro masivní trakci, dvoustupňová převodovka a propracovaná aerodynamika pro dosažení vysokých rychlostí, extrémně nízké těžiště pro dokonalou ovladatelnost. Výsledkem je stovka za 2,8 sekundy, dvoustovka za 10,9 s a maximálka 260 km/h.
Tou čtveřicí dveří se nenechte zmást, Taycan je pravý sporťák! Pokud vám to nedojde ve chvíli, kdy zapadnete do objetí anatomické sedačky umístěné jen kousek nad asfaltem, tak vám to docvakne, když poprvé přišlápnete plyn. Kopanec do zad, zasvištění a najednou jste o stovky metrů jinde (vpředu, pokud jste pevně drželi volant). Nechápete? Tak to zkusíme ještě jednou: plný plyn, rána do ledvin, svist a teleportace do jiného okresu. Jde o kouzlo dálkového přesunu na lusknutí akcelerátoru. Díky maximu točivého momentu od nulových otáček a efektivitě čtyřkolky takhle brutální zrychlení Taycan nabídne prakticky v jakékoliv rychlosti – od klidu přes výjezd z obce až po dálniční tempo. Nepochopitelné!
To ale není jeho jediný trik, díky nízkému těžišti a perfektnímu půdorysu (poměr rozchodu a rozvoru) mění směr jako žádné jiné Porsche – stačí jen mírný pohyb volantem a čumák Taycanu se okamžitě stáčí, necítíte žádné zaváhání, žádnou setrvačnost, žádné náklony. S obratností vám pomáhá i chytrý pohon všech kol, který díky preciznímu řízení elektrického točivého momentu na jednotlivá kola dokáže auto v zatáčce lépe kontrolovat. Řídí se přitom… no, jako jakékoliv jiné sportovní Porsche. A přesně tak to má být.
To 911 Turbo S na to jde docela jinak – místo elektřiny využívá (dvakrát) přeplňovaný benzinový šestiválcový boxer (v této generaci o objemu 3,8 litru). Tohle spojení si Porsche piplá už 45 let a je to znát, v nejnovější verzi vymáčkli z motoru úžasných 650 koní a 800 Nm. Ano, to je o trochu méně, než nabízí Taycan, ale dynamikou má (aktuálně) nejrychlejší 911 v nabídce přesto navrch: stovka za 2,7 sekundy, na dvoustovce je za 8,9 sekundy a letí až 330 km/h.
Čísla nekecají, 911 Turbo S je na silnici až děsivě rychlé! Své balistické výkony podává také dramatičtěji – na plný plyn motor burácí a sání syčí, při povolení výfuky vytrvale prskají, jako by si motor mumlal to své: „Proč jsi ubral, srabe. Já chci plný plyn, přidej!“ Rychlost Taycanu je při všem tom tichu pohonné jednotky absurdně bláznivá, ale tohle je pravé maso, které vám postaví chlupy na celém těle do pozoru!
Obě auta jsou hodně jiná, ale obě jsou zcela podmanivá. Řídit je, zažít jejich sílu a pocítit jejich charakter, to je prostě omamné. Zvlášť, když je řídíte těsně po sobě – to se nám poštěstilo díky pozvání na exkluzivní akci Porsche Roadshow, která se pro (stávající i potenciální) zákazníky automobilky koná v zemích po celé Evropě.
Právě tady můžete zažít Porsche ve všech jeho podobách: v jednu chvíli si užíváte mrštnost Caymanu, pak žasnete nad schopností Cayenne popírat fyziku, hned potom si užíváte cestovní talent Panamery, abyste přeskočili do 911 a znovu pocítili, co znamená pravé sportovní auto. Je to vážně radost a čest, protože řídit jakékoliv Porsche je skutečně výjimečný zážitek.