Článek
Říká se, že motor je srdcem auta, a je to rozhodně pravda – definuje jeho dynamiku, dodává mu charakter, a především svým projevem zintenzivňuje řidičský zážitek. Posledním ukázkovým příkladem jsou rychlá SUV od Audi, modely SQ7 a SQ8, které z turbodieselů přezbrojily na turbobenziny. A udělalo to s nimi hotové divy!
Nejde ani tak o čísla. Osmiválcový turbodiesel s dvojitým přeplňováním (elektrický kompresor a turbodmychadlo) a čtyřmi litry objemu nabízel solidní výkon 435 koní a brutálních 900 Nm, takže na stovku dosprintoval za 4,8 sekundy a jel až (elektronicky omezených) 250 km/h. Většině lidí by taková dynamika naprosto stačila…
To nový benzinový twin-turbo 4,0 V8 má sice 507 koní, ale „jen“ 770 Nm zátahu. I tak na stovku vystřelí za 4,1 sekundy (výmluvnější je však pružné zrychlení z 80 na 120 km/h za pouhé 3,8 sekundy!). Maximálka je díky elektronickému omezovači stejná. Rozdíl tu tedy je, i když papírově ne tak velký. Jenže za volantem si přijdete jako v jiném světě. Docela jiný zážitek, než který očekávám v nové S3, do které se chystám později.
Osmiválec burácí, akcelerace mi drtí vnitřnosti, čísla na tachometru letí jako splašená, krajina se rozmazala a já se sotva zvládám držet volantu. Dieselová SQ7 a SQ8 byla velkorážní děla, ale tohle je jako útok celé artilerie! Hlavně proto, jak vás celý ten zážitek vtáhne do hry. U dieselu jste nenuceně pluli na vlně točivého momentu, tady má smysl motor drtit do vysokých otáček, užívat si gradující zátah a sílící řev. Uááá, je to fakt jízda!
Pak naplno odhalíte neuvěřitelnou obratnost monstrózních SUV. Zcela popírají svou masivní velikost a hmotnost, při jízdě se kolem vás smrsknou, takže je můžete přesně vést a házet je ze zatáčky do zatáčky, jako by vážila o pár metráků méně než ty 2,3 tuny, co mají v papírech. Významný podíl na tom mají moderní technologie jako adaptivní podvozek, chytrý pohon všech kol quattro s vektorováním točivého momentu, aktivní řízení, natáčení zadní nápravy nebo aktivní stabilizátory. Auto drží na asfaltu jako přibité, precizně řeže zatáčky a odhodlaně kopíruje záhyby silnici, ať se vine kamkoliv.
Audi SQ7 a SQ8 mají stejnou techniku a jsou naladěny prakticky stejně, takže rozdíly mezi nimi jsou víceméně subjektivní a nijak zásadní – v SQ8 se cítíte víc uvnitř auta, zatímco v SQ7 vám přijde, že sedíte o trochu výš, proto víc vnímáte náklony v zatáčkách, SQ7 však díky karoserii kombi nabízí lepší rezonanci mocného řevu V8 z výfuků. Vyjde to vážně nastejno…
Nejspíš si tak vyberete podle toho, jaké auto se vám bude víc líbit/hodit – praktické SQ7, nebo agresivnější SQ8? Ani s jedním neuděláte chybu. Jestli ještě toužíte po úspornějším dieselu (vejdete se s ním do deseti litrů na sto), rychle objednávejte, než je ke konci roku přestanou vyrábět…
Ale pokud máte za volantem raději sportovnější zážitky a nevadí vám vyšší účty za palivo (počítejte s průměrem kolem 13 litrů), tak rozhodně sáhněte po benzinových variantách. Užijete si s nimi daleko víc zábavy!
Audi SQ7 quattro s benzinovým motorem začíná na ceně 2 602 900 Kč, SQ8 quattro pořídíte za 2 803 900 Kč.