Článek
Pozvánka na českou premiéru RAM 1500 TRX dorazila ze strany oficiálního dealera, kterým je společnost Tucar, sídlící v Tuklatech kousek od Prahy. K vidění byla v rámci premiéry i jiná auta – jmenovitě třeba faceliftovaný Dodge Durango, zcela nový Cadillac Escalade nebo Kia Telluride – určená primárně pro americký trh, ale od začátku bylo jasné, okolo jakého auta se točí naprostá většina pozornosti.
Ta pozornost vyvrcholila přesně v momentě, kdy se RAM slavnostně vyhoupl zpoza rohu a všem spadla brada. Prakticky jakýkoliv americký pick-up připadá nezúčastněnému pozorovateli jako naprostá bestie, ale TRX je bestie mezi bestiemi. Vysoká stavba, černočerné provedení s doširoka vytaženými nástavci blatníků, šroubovaná osmnáctipalcová kola s obřími terénními pneumatikami a do toho všeho samozřejmě nepřehlédnutelný nápis „6.2L Supercharged“, vyvedený na masivní vyboulené kapotě.
Pozoruhodná sbírka techniky
Už jen podle toho nápisu se spousta lidí dovtípí, že se jedná o motor „Hellcat“, tedy kompresorem přeplňovaný osmiválec, který se postupně objevil v několika autech napříč modelovými řadami Dodge a Jeepu. V případě RAM 1500 TRX má motor výkon 711 koní (někdo uvádí 702 koní – záleží na přepočtu z hodnoty 523 kW) a 880 Nm točivého momentu. Šílené hodnoty se nesou skrz osmistupňovou automatickou převodovku ZF (v rámci Chrysleru nazývanou TorqueFlite) na rozdělovací převodovku BorgWarner, vybavenou redukcí. Jedná se tedy o stálou čtyřkolku, pochopitelně s uzamykatelným zadním diferenciálem. Jelikož je TRX nejvýkonnější sériově vyráběný pick-up, má celkem logicky taky největší přední brzdy v rámci kategorie. Kotouče obou náprav mají 381 milimetrů průměr.
Monumentální kolos o hmotnosti kolem tří tun (dle konkrétní specifikace) utáhne na kouli 3 675 kilogramů, ale když zrovna netahá, umí letět jako z praku. Z nuly na 96 km/h (60 mil v hodině) to má za 4,5 sekundy, čtvrt míle s pevným startem zvládne za 12,9 sekundy při rychlosti 174 km/h a maximální rychlost činí elektronicky omezených 190 km/h.
Jenže snad ještě impozantnější než pohonné ústrojí je u TRX podvozek. K nosnému rámu z vysokopevnostní oceli je vpředu uchycena lichoběžníková náprava s rameny z kovaného hliníku, vzadu je pak tuhá náprava Dana 60, odpružená vinutými pružinami o neskutečné délce 600 milimetrů. O tlumení se pak na všech kolech starají sportovní adaptivní tlumiče Bilstein Black Hawk e2, odvozené od tlumičů závodních trucků. Mají dusíkem chlazené externí zásobníky, hliníkové chladicí lamely, duální elektronicky řízené ventily a zvládnou i extrémní zacházení včetně skákání. To, že se kola odlepila od země, mimochodem TRX pozná a připraví jak tlumiče, tak i pohonné ústrojí na přistání. Světlá výška je 30 centimetrů a maximální hloubka brodu 81 centimetrů.
A přitom se uvnitř ani netváří
Technika, která místy zavání až motorsportem, se ovšem nijak zásadně nepodepsala na kabině, která je spíš luxusní. Američané ve svých pick-upech tráví moře času, takže není překvapením, že se tu dá najít výbava a zpracování, za které se nemusí stydět ani evropské prémiové sedany. Kůže, kam až oko dohlédne, je kombinovaná s Alcantarou, veškeré komfortní funkce se ovládají z obřího středového displeje, ale pořád je tu taky velká spousta fyzických ovladačů. Dost mě zaujal třeba samostatný panel čistě pro ovládání vlečeného přívěsu a nechybí ani tlačítka na ovládání napájení různých přídavných zařízení. Vyloženě kouzelný je pak panel, na kterém jsou jízdní režimy, ale také tlačítko pro uzamykání diferenciálu hned vedle tlačítka pro zapínání funkce Launch Control pro co nejrychlejší start z místa. Myslelo se prostě na všechno.
A jako zlatý hřeb detailů ještě pohled do útrob loketní opěrky, kde je porovnání velikosti Ramu TRX s tyranosaurem…
Jen chodit okolo téhle monstrozity a zkoumat všechny detaily by se dalo možná i hodiny. Čas ale běží a já mám před sebou alespoň krátkou testovací jízdu. Bohužel sice jen po silnici a musel jsem slíbit, že nebudu vážně ani trochu skákat, ale pořád se mohu svézt.
Kvílení a svoboda z pohybu
Obří motor pod kapotou, jejíž vyboulení zabírá nemalou část výhledu, poklidně bublá skrz obří výfuky. Já řadím D, dávám se do pohybu a hned jak to jde, přišlapávám plyn, abych konečně zaslechl ten zvuk, který tolik očekávám – kňučení mechanického kompresoru. Ten překrásně kvílí na pozadí hřmějícího osmiválce a obrovský kolos peláší jako splašený.
Převodovka řadí naprosto nezištně, ale není potřeba ji plynem moc pobízet, aby taky agilně podřazovala a hnala motor na požádání do otáček. Je to milá reminiscence toho, jak se americkým autům, která nejsou zdaleka tak svázána emisními normami, volně dýchá a jak není potřeba převodovku pomalu prosit, aby podřadila. Tady stačí jen lehce přišlápnout plyn, převodovka okamžitě dává kvalt či dva dolů a třítunový pick-up se za doprovodu burácení a kvílení hrne kupředu s vervou sporťáku.
Na druhou stranu ale umí naladit i gaučovitou pohodu. Povolím plyn, otáčky spadnou do okolí tisíce za minutu a svět se uklidní. Najednou vnímám komfort a ticho luxusní kabiny, ve které bych docela bez problému strávil libovolně dlouhou cestu. Jakkoliv je totiž TRX brutální, nijak brutálně nepůsobí a za jeho volantem se rozhodně nechci za ničím honit.
Daleko spíš si chci užívat to, co mám na pick-upech nejraději. Onen pocit svobody a bytelnosti, který na silnici přichází. Na rozbité středočeské okresce teď nemusím zběsile kličkovat ve strachu o pneumatiky, ráfky a díly zavěšení. Nezničitelně působící RAM na měkce nastavených adaptivních tlumičích se v poklidu nese přes libovolný výmol, ty opravdu velké způsobí maximálně jemné gumové zachvění, dané konstrukcí, ale taky obřími balóny pneumatik. Docela by mě zajímalo, jestli zůstane podobně v klidu i při fofru po rozbité polní nebo lesní cestě – má všechny předpoklady pro to, aby zůstal.
Každopádně jestli je tu něco, co mě na TRX děsí už teď, je to stejný problém jako u všech amerických pick-upů – velikost. Psal jsem to už při loňském testu Ramu 1500 Longhorn – ta věc je prostě strašně obrovská. Při šířce hodně přes 2 metry a délce 6 metrů si musím do zatáček najíždět jako s dlouhou dodávkou, a když se míjím s protijedoucím autem, úzkostlivě kontroluji, kolik místa ještě zbývá, než se odporoučím do škarpy. Tedy ne snad, že bych se z ní případně zase nevyhrabal. To už je ale daň za pravou Ameriku, která je prostě stavěná podle trochu jiných měřítek. Asi bych se s tím dokázal sžít.
Ještě jsem se nestihl ani pořádně seznámit a už musím TRX zase odevzdat. Co naplat, nechce se mi z něj a doufám, že se s touhle úchvatnou mašinou ještě potkám. Rád bych totiž viděl trochu víc z toho, co nabízí. A věřím, že toho umí předvést opravdu hodně.
Jelikož toho hodně předvede, tak není ani úplně překvapením, že taky hodně stojí. Co naplat, tohle je absolutní vrchol modelové řady RAM a na ceně se to podepsalo. Tucar si coby oficiální dealer (RAM 1500 TRX se skrz oficiálního zahraničního dovozce importuje do Evropy, takže má homologaci, záruku a všechny náležitosti), říká o částku 3 847 800 korun včetně DPH.