Hlavní obsah

BMW M5 F90 - návrat krále!

Foto: Archiv Garáž.cz

Ve slovinské Portoroži jsme měli možnost poprvé vyzkoušet BMW M5 F90 na běžných silnicích. V apexech tamních horských okresek dává auto jasně zapomenout na dálničně orientovaného předchůdce.

Článek

Přiznám se, že ačkoliv jsem fanouškem BMW M5 a obdivuji téměř všechny generace tohoto supersedanu, předposlední model F10 mi pod kůži nepřirostl. První přeplňovaná M5 totiž měla lehce bezcharakterní motor s umělým zvukem, těžkopádné chování a problémy s trakcí. Jednoduše šlo spíše o pohodlný rychlý dálniční stíhač, než supersport v těle sedanu. Proto mě hodně zajímalo, jak se technici poperou s novou generací F90.

Foto: Archiv Garáž.cz

Ta rovnou zpočátku elegantně řeší jeden z neduhů předchůdce. Trakce už vám díky chytrému pohonu všech kol chybět nebude. Je to logický vývoj - síla těchto aut je obrovská a když ji chcete za každou cenu přenést na silnici, musíte při zachování každodenní použitelnosti a praktické karoserie připojit do hry i přední nápravu. To BMW udělalo, ale stejně jako u Mercedesu nabízí skvělou možnost volby - můžete přepnout na čistou zadokolku. Děje se to jednoduše, pomocí M tlačítek na volantu, která si lze naprogramovat podle sebe. Jedinou podmínkou je plně vypnutá stabilizace. Pak již jen stačí dvakrát zmáčknout příslušné tlačítko - podruhé pro potvrzení - a je to.

Vedle toho ale BMW přidalo ještě režim 4WD Sport, který na rozdíl od standardního nastavení mnohem méně zapojuje pohon přední nápravy a zajišťuje tak více hravosti a obratnosti. K pohonu všech kol pak BMW připojilo místo dřívější sedmistupňové dvouspojkové převodovky klasický osmistupňový automat ZF. To byla rozhodně dobrá volba, protože nová převodovka zajišťuje hladší rozjezdy a snažší manévrování, zatímco zároveň řadí velmi rychle, intuitivně a má okamžité reakce na manuální povely pádly pod volantem. Můžete si na voliči převodovky rovněž vybrat ze tří rychlostí řazení.

Foto: Archiv Garáž.cz

A rychlost je věc, kterou tohle auto preferuje za všech okolností. Pod kapotou stále trůní přeplňovaný osmiválec o objemu 4,4 litrů, který nyní dává 600 koní a 750 N.m. To znamená, že z nuly na sto kilometrů v hodině vystřelí za 3,4 sekundy a jet může až 305 km/h. Zajímavostí je, že i když má čtyřkolku, tak oproti předchozí generaci vůz zhubnul 90 kg, takže nyní váží 1855 kg.

Jak tedy M5 působí při jízdě? V prvé řadě zůstal zachován slušný komfort, kdy auto natřásá posádku o chlup méně, než kupříkladu právě konkurenční AMG E63 S. Jasně, celkově je auto pevné, tuhé a jisté, nedá se však označit za nepohodlné a nerovnosti zvládá slušně i v nejtužším nastavení Sport Plus. Je tady rovněž velmi příjemná pozice za volantem v plně polohovatelných křeslech, které vás zároveň sportovní podpírají, a to i v oblasti ramen. Opět věc, ve které je Mercedes překonán.

Foto: Archiv Garáž.cz

Existuje ale jedna oblast, kde má konkurenční značka ze Stuttgartu navrch, a to když přijde na motor. Ačkoliv je osmiválec v AMG E63 S o čtyři deci menší, působí jako mnohem větší jednotka s hutějším zátahem. Dal bych ruku do ohně za to, že v přímce je Mercedes rychlejší. Malinko se mi rovněž nelíbila citelnější prodleva turb u BMW. Popravdě to je ale to jediné, na co by si šlo stěžovat. A rozhodně to neznamená, že by byl motor M5 špatný. Naopak - krásně se vytáčí, má mnohem lepší zvuk než dříve, umí být zároveň kultivovaný v komfortním režimu a jeho síla se dobře dávkuje. Jen úhlavní konkurent působí rychleji a brutálněji, ostatně má o 100 N.m a 12 koní více. To ale může vyřešit již představená M5 Competition.

Opravdu fantastická se však M5 začala jevit až při rychlejším průjezdu na okresce. V prvé řadě - tohle auto má konečně dobrou trakci i při režimu s pohonem pouze zadních kol. Co by za to předchůdce dal! Nemusíte se tak bát, že vás na suché okresce zadokolka vytrestá. Limity auta jsou navíc dobře čitelné. Se čtyřkolkou pak můžete šlapat na plyn opravdu velmi brzy. Bohužel jsme ale neměli možnost a prostor důkladně prověřit rozdíly na stejném úseku s režimy 4WD, 4WD Sport a 2WD. Na to si budete muset počkat až do klasického testu.

Foto: Archiv Garáž.cz

Čím však vůz okouzlí je lehkost, s jakou se pohybuje. I když nemá natáčení zadních kol, vrhá se do zatáčky neskutečně obratně a nadšeně. Pocitově auto působí ještě lehčím dojmem, než udává výrobce. Až jsem si říkal, jestli neřídím spíše sofistikovanější M3, a ne ten velký koráb. Díky tomu lze jet na okresce opravdu velmi rychle a zároveň jistě.

Jo a skoro bych zapomněl, samozřejmě je to i skvělé auto na driftování - dlouhé, hodné, s jasně čitelným přechodem do driftu - byť už vše probíhá ve větších rychlostech, než dříve a auto zároveň citelně zrychluje během powerslidu vpřed.

Foto: Archiv Garáž.cz

Z prvních jízd se tedy zdá, že nová M5 napravuje svou reputaci a vrací se na výsluní, dost možná i na trůn nejlepších světových supersedanů. Pravdou ale je, že boj s rovněž vynikajícím Mercedesem-AMG E63 S je nyní vyrovnanější, než kdy dříve, a sám zatím nedokáži říci, které auto mě baví více. Pro každodenní život bych se však pravděpodobně přiklonil spíše k BMW.

Načítám