Článek
Tato silniční raketa o výkon téměř 1 800 koní již brzy zamíří k zákazníkům, první produkční prototyp je totiž na světě. O firmě Hennessey už jste se jistě doslechli minimálně na našich stránkách. Tato tuningová společnost se sídlem v americkém Texasu má tradici v úpravách vozů již od roku 1991, ale teď si troufli i na něco víc – na stavbu špičkového supersportu.
Víme, že v této disciplíně jisté zkušenosti mají – předchůdce Hennessey Venom GT je dodnes jedním z nejrychleji akcelerujících aut na světě. Tehdy však šlo s trochou nadsázky o rozšířený a prodloužený Lotus Elise, respektive Exige, do kterého tým Johna Hennesseyho velmi šikovně implementoval 7,0 V8 twin-turbo. Výkon tehdy údajně dosahoval přes 1 400 koní, přitom hmotnost prý byla jen 1 250 kilogramů. A navíc – Venom GT měl pouze manuální převodovku.
Teď štafetu přebírá nový Venom F5. Označení F5 potom není náhodné – údajně má symbolizovat stupnici pro měření intenzity tornád, přičemž stupeň F5 je (překvapivě) ten nejvyšší. Bude Venom F5 hoden tohoto jména? O tom už teď nikdo nepochybuje – nový motor, 6,6l V8 twin-turbo, kterému u Hennesseyho přezdívají Fury, tedy volně přeloženo Zuřivec, má produkovat až 1 792 koní v 8 000 otáčkách za minutu a krk lámající točivý moment 1 616 newtonmetrů. Jde tedy o nejsilnější motor v produkčním autě… na celém světě.
Venom F5 však nepůsobí jako silný hráč jen díky hrubé síle. Rám bude z karbonu a vyvinutý přímo v Hennessey, takže už žádný upravený Lotus – jde o opravdový silniční supersport vyvinutý firmou Hennessey Performance Engineering. Suchá hmotnost by se měla zastavit na hmotnosti 1 360 kilogramů, provozní tak bude zhruba 1 450 kilo. Jinými slovy – více koní než kilogramů. Pane jo…
Rychlost vozu Hennessey Venom F5 tedy bude… nepředstavitelná. V kontextu jiných supersportů s motorem uprostřed uveďme jako příklad Ferrari F8 Tributo, které má rovněž dvakrát přeplňovaný osmiválec. F8 Tributo by mělo být o nějakých 30 kilogramů lehčí, to je pravda, jenže Venom F5 bude mít o více než 1 000 koní vyšší výkon. O tisíc koní více, než má moderní osmiválcové Ferrari!
Motor Venomu F5, o kterém se dozvíte více zde, má sice základ u Chevroletu, je ale značně přepracovaný. Nové mazání se suchou skříní, blok motoru, titanové sací potrubí, obrovská turbodmychadla, vstřikování a mapování motoru – to vše si v Hennessey vyvinuli sami. Převodovka je potom kupodivu pouze jednospojková poloautomatická s řazením pádly a sedmi rychlostními stupni. Výkon putující na zadní kola je velmi pečlivě distribuován a kontrolován palubními systémy, zejména na prvních čtyřech rychlostech, aby vůz neprotáčel kola, kdykoliv by se řidič opovážil náhodou na plynový pedál jen pomyslet.
A jaké jsou tedy výkony? Podle simulací by zrychlení z klidu na stovku mělo trvat 2,6 vteřiny, dvojnásobek je otázkou 4,7 vteřiny a 400 km/h by měla F5 zvládnout za nicotných 15,5 vteřiny. V kontextu ostatních rychlostních gigantů to znamená, že třeba v disciplíně 0–400 stačí Venomu F5 téměř poloviční čas v porovnání s takovým Bugatti Chiron. F5 by podle všeho měla být i o sedm vteřin rychlejší než současný rekordman ve zrychlení Koenigsegg Regera. Ten například aktuálně drží světový rekord v disciplíně z nuly na 400 km/h a zpět na nulu. Nechme se překvapit…
Když zmiňujeme brzdění – nikoho nepřekvapí, že tu jsou karbon-keramické brzdy, konkrétně od značky Brembo. Ty se schovávají za ráfky z kovaného hliníku, vpředu devatenáctky, vzadu dvacítky. Nejde tedy o nějakou nesmyslnou raketu (tedy aspoň ne úplně), jde opravdu o vyspělý supersport. Dokonce si v něm můžete připojit svůj telefon přes Apple CarPlay nebo Android Auto. Samotný interiér potom ve spoustě ohledů připomíná spíše takový luxusnější kokpit stíhačky než interiér auta. Jak by řekl sám John Hennessey: „V rychlostech okolo 500 km/h už se z vás stává spíše pilot než řidič.“
Hennessey Venom F5 vznikne pouze ve 24 exemplářích, každý s cenou přes 2 miliony eur, tedy 52,5 milionu korun. První ostrý rychlostní test je naplánován už na jaro roku 2021, dojít by k němu mělo v Kennedyho vesmírném centru na Floridě.
Každý zákazník, který bude chtít tu rychlost zažít také, bude muset přepnout vůz do speciálního rychlostního režimu, který „odemkne“ všech 1 800 koní. Na to však každý z nich bude muset absolvovat speciální školení na testovací dráze, neboť „jen tak majitelům předat klíčky by bylo krajně nezodpovědné,“ říká výkonný ředitel společnosti a zakladatel John Hennessey.