Článek
Tohle je trefa do černého! U Rivianu vypálili Tesle rybník a jako první postavili elektrický pick-up, na který se Amerika celá třese. Pro všechny je to tak trochu překvapení, protože o společnosti Rivian slyšel zatím jen málokdo – ale tenhle technologický start-up existuje již od roku 2009 a má široké zkušenosti z oblasti elektrických pohonů a autonomních systémů. A na jejich autu je to vážně znát!

První elektrický pick-up dokáže spojit luxusní interiér s užitnou hodnotou, pohodlnou jízdu po silnici se schopnostmi v terénu. Skutečný všeuměl
5,5 metru dlouhý pick-up R1T pohání čtyři elektrické motory (pro každé kolo jeden v zájmu lepšího dávkování točivého momentu na silnici a hlavně v terénu, o kompaktnosti celého ústrojí ani nemluvě) ve třech výkonových úrovních, které se liší i kapacitou baterie (dojezdem) a pochopitelně také dynamikou.
Nejslabší verze – ačkoliv to by mělo být spíš v uvozovkách, protože slabá vážně není – má 408 koní a 560 Nm, což umožňuje zrychlení na stovku za 4,9 sekundy, její baterie má kapacitu 105 kWh a R1T na ni ujede až 368 km.
Nejrychlejší varianta produkuje 765 koní a 1 120 Nm, na stovku vystřelí za 3,0 sekundy a díky 135 kWh baterii najede až 480 km.
Maratonská verze má pak 180 kWh baterii a dojezd 640 km, výkon má mírně snížený na 710 koní a identických 1 120 Nm.
Všechny verze mají maximálku omezenou na zcela dostačujících 200 km/h, váží 2 670 kg, na 1,4 metru dlouhé a široké korbě uvezou 800 kg nákladu a na kouli za sebou utáhnou rovných 5 tun. Praktičnost rozšiřuje i řada šikovných úložných prostor – 330litrový přední kufr, 200litrový prostor pod korbou, 350litrový tunel za zadními sedadly nebo dalších 95 litrů prostoru pod sedadly.
R1T má taky dobrodružné choutky a troufá si i do náročnějšího terénu: v offroadovém režimu má světlou výšku 360 mm (při nasedání se díky vzduchovému podvozku spustí na 200 mm, při běžné jízdě zase přifoukne na 280 mm), přední nájezdový úhel 34°, zadní nájezdový úhel 30° a přejezdový úhel 26°. Stoupat s ním můžete do svahu pod úhlem až 45°, taky dokáže brodit až metr hlubokou vodou – s velkou pravděpodobností, aniž by se zkratoval.
I přes terénní vlastnosti odpovídající drsným offroadům naleznete v kabině vpravdě luxusní prostředí. Vzdušný interiér, špičkové materiály (dřevo, kůže, hliník) a nejnovější technologie – přístrojovku tvoří 12,3palcový displej, dotykový infotainment s online službami má úhlopříčku 15,6 palce a cestující vzadu mají k dispozici další 6,8palcový displej. Rivian se navíc chlubí, že jejich auto zvládne autonomní řízení 3. úrovně (plná autonomie za vybraných podmínek, např. na dálnici).

Technicky totožné SUV R1S bude za oceánem určitě stejně oblíbené jako pick-up
Jako by to nestačilo, vedle pick-upu R1T představil Rivian také SUV R1S, které má potenciál dobýt celý svět. Technicky jsou obě auta prakticky totožná, liší se jen karoserií, což z R1S dělá SUV, které je o pořádně velký skok před konkurencí. Obě auta se začnou prodávat v USA již v roce 2020 za cenu začínající v přepočtu kolem 1,5 milionu korun. Tak… a co na to Tesla a ostatní?