Hlavní obsah

BMW konečně představuje své první elektrické SUV iX3

Foto: BMW

S více než ročním zpožděním oproti největším evropským konkurentům přichází BMW se svým prvním kompletně elektrickým SUV vycházejícím ze sériového modelu X3. Nové iX3 by mělo Audi e-tron, Mercedes EQC i Jaguar I-Pace trumfnout delším dojezdem, k němu si však pomáhá jedním trikem…

Článek

Už jsou to dva roky, co BMW představilo koncept elektrického SUV. K jeho sériové podobě však vedla dlouhá cesta, kterou inženýři automobilky využili k vypilování nové modulární platformy, jež má umožnit instalaci nejen různých konfigurací elektromotorů a bateriových setů, ale dokonce i integraci různých druhů pohonu (klasické spalovací jednotky, plug-in hybridy i čistě elektrické pohony), což automobilce přinese potřebnou flexibilitu pro příští roky, které se ponesou v duchu postupné elektrifikace nabídky.

Foto: BMW

Na nové modulární platformě vznikne celá řada produktů

První z nové generace produktů je tedy iX3, které se designově příliš neliší od konvenční X3. Zaslepená maska chladiče, upravené prahy a nárazníky, odlišná kola – to vše slouží nejen ke snadnějšímu rozpoznání elektrické verze (vodítkem vám budou také detaily v modré barvě), ale především k lepší aerodynamice (cx = 0,29), která pomůže snížit spotřebu a prodloužit dojezd.

Foto: BMW

Design iX3 je upravený nejen kvůli stylu, ale především kvůli funkčnosti

Ten má při plně nabité baterii o kapacitě 80 kWh činit optimistických 520 kilometrů podle starší metodiky měření NEDC a podstatně reálnějších 460 km podle náročnější normy WLTP. Ve skutečném provozu byste tak s iX3 mohli mezi jednotlivými nabitími najet kolem 400 kilometrů, tedy asi o 50 km víc než s Audi e-tron nebo Mercedesem EQC.

BMW si k tomu ale pomáhá trikem – pohání ho totiž pouze jeden elektromotor (konkurence má vždy dva) s nižším výkonem 286 koní (ostatní nabízejí kolem 400 koní) roztáčející navíc pouze zadní kola (ostatní jsou čtyřkolky). To má kromě delšího dojezdu přinést také jízdní vlastnosti typické pro BMW, ale v zimě pod zasněženým kopcem možná úsporné rozhodnutí BMW proklejete.

Foto: BMW

BMW iX3 má překvapivě pohon pouze zadních kol. Je to dobrý, nebo špatný nápad?

Na druhou stranu je tu šance, že by s iX3 mohla být na točité silnici zábava. 2,2 tuny těžké SUV se rozjede na stovku za slušných 6,8 sekundy, ale důležitější je start na 60 km/h za pouhých 3,7 sekundy a pružné zrychlení 80-120 km/h za bleskových 2,5 sekundy, maximální rychlost je pak omezená na 180 km/h.

Foto: BMW

Kabina se nebude nijak významně lišit od běžné X3, aby si zákazníci snáz zvykli

Dynamická jízda samozřejmě dojezdu neprospěje, ale iX3 umožňuje dobíjení na rychlonabíječkách o výkonu až 150 kW, takže z nuly na 80 % máte auto nabité za pouhých 34 minut. A pokud nemůžete tak dlouho čekat, nabití obligátních 100 kilometrů vás zdrží jen 10 minut.

BMW se také snažilo o snížení uhlíkové stopy iX3 v celém výrobním cyklu, proto jeho elektromotor neobsahuje žádné vzácné kovy a baterie (od čínského výrobce CATL využívané také kvůli nařízení čínské vlády, podle kterého elektromobily prodávané na tamním trhu musejí mít baterie z lokální výroby) mají snížený obsah kobaltu. Během celého životního cyklu tak iX3 vykazuje o 30 % nižší CO2 stopu oproti konvenčnímu BMW X3 xDrive20d (při využití běžného evropského energetického mixu) a o 60 % s elektřinou z obnovitelných zdrojů.

BMW iX3 se začne nejprve prodávat na čínském trhu ke konci roku 2020, do Evropy dorazí až na počátku roku 2021. Cenu zatím neznáme. Na stejné platformě s podobnou technikou BMW chystá ještě elektrický sedan i4 a další SUV na bázi konceptu iNext.

Načítám