Článek
Už jsou to dva roky, co BMW představilo koncept elektrického SUV. K jeho sériové podobě však vedla dlouhá cesta, kterou inženýři automobilky využili k vypilování nové modulární platformy, jež má umožnit instalaci nejen různých konfigurací elektromotorů a bateriových setů, ale dokonce i integraci různých druhů pohonu (klasické spalovací jednotky, plug-in hybridy i čistě elektrické pohony), což automobilce přinese potřebnou flexibilitu pro příští roky, které se ponesou v duchu postupné elektrifikace nabídky.

Na nové modulární platformě vznikne celá řada produktů
První z nové generace produktů je tedy iX3, které se designově příliš neliší od konvenční X3. Zaslepená maska chladiče, upravené prahy a nárazníky, odlišná kola – to vše slouží nejen ke snadnějšímu rozpoznání elektrické verze (vodítkem vám budou také detaily v modré barvě), ale především k lepší aerodynamice (cx = 0,29), která pomůže snížit spotřebu a prodloužit dojezd.

Design iX3 je upravený nejen kvůli stylu, ale především kvůli funkčnosti
Ten má při plně nabité baterii o kapacitě 80 kWh činit optimistických 520 kilometrů podle starší metodiky měření NEDC a podstatně reálnějších 460 km podle náročnější normy WLTP. Ve skutečném provozu byste tak s iX3 mohli mezi jednotlivými nabitími najet kolem 400 kilometrů, tedy asi o 50 km víc než s Audi e-tron nebo Mercedesem EQC.
BMW si k tomu ale pomáhá trikem – pohání ho totiž pouze jeden elektromotor (konkurence má vždy dva) s nižším výkonem 286 koní (ostatní nabízejí kolem 400 koní) roztáčející navíc pouze zadní kola (ostatní jsou čtyřkolky). To má kromě delšího dojezdu přinést také jízdní vlastnosti typické pro BMW, ale v zimě pod zasněženým kopcem možná úsporné rozhodnutí BMW proklejete.

BMW iX3 má překvapivě pohon pouze zadních kol. Je to dobrý, nebo špatný nápad?
Na druhou stranu je tu šance, že by s iX3 mohla být na točité silnici zábava. 2,2 tuny těžké SUV se rozjede na stovku za slušných 6,8 sekundy, ale důležitější je start na 60 km/h za pouhých 3,7 sekundy a pružné zrychlení 80-120 km/h za bleskových 2,5 sekundy, maximální rychlost je pak omezená na 180 km/h.

Kabina se nebude nijak významně lišit od běžné X3, aby si zákazníci snáz zvykli
Dynamická jízda samozřejmě dojezdu neprospěje, ale iX3 umožňuje dobíjení na rychlonabíječkách o výkonu až 150 kW, takže z nuly na 80 % máte auto nabité za pouhých 34 minut. A pokud nemůžete tak dlouho čekat, nabití obligátních 100 kilometrů vás zdrží jen 10 minut.
BMW se také snažilo o snížení uhlíkové stopy iX3 v celém výrobním cyklu, proto jeho elektromotor neobsahuje žádné vzácné kovy a baterie (od čínského výrobce CATL využívané také kvůli nařízení čínské vlády, podle kterého elektromobily prodávané na tamním trhu musejí mít baterie z lokální výroby) mají snížený obsah kobaltu. Během celého životního cyklu tak iX3 vykazuje o 30 % nižší CO2 stopu oproti konvenčnímu BMW X3 xDrive20d (při využití běžného evropského energetického mixu) a o 60 % s elektřinou z obnovitelných zdrojů.
BMW iX3 se začne nejprve prodávat na čínském trhu ke konci roku 2020, do Evropy dorazí až na počátku roku 2021. Cenu zatím neznáme. Na stejné platformě s podobnou technikou BMW chystá ještě elektrický sedan i4 a další SUV na bázi konceptu iNext.