Článek
Od únorové formální premiéry kompaktní DS 4 už uběhlo pár měsíců, takže jsme byli poměrně zvědaví, kdy Francouzi vyrazí s kůží na trh a svůj nejnovější produkt předvedou světu v praxi. Stalo se tak zkraje září, přičemž my byli u toho a zjišťovali, co tahle technologiemi nabitá mašina od DS Automobiles vlastně dovede.
O designu, motorech, provedeních, filosofii a vlastně o spoustě dalších aspektů jste se mohli dočíst v našem velkém novinkovém článku, publikovaném při příležitosti debutu DS 4. Skočíme tedy rovnou za volant a společně vyrazíme obdivovat francouzský venkov (Chantilly) situovaný asi 35 minut jízdy severně od Paříže.
Velmi často se ve spojení s kompaktní čtyřkou hovořilo o head-up displeji, který nakonec tvoří jednu z hlavních ingrediencí automobilu. Přímo před očima totiž najdete data z asistenčních systémů, aktuální rychlost, načtenou rychlost ze značek a navigaci. Rovněž zde řešíte také audio či telefonáty, proto se nemusíte (ale zajisté můžete) nechat rozptylovat dvěma dalšími digitálními obrazovkami – přístrojovou a centrální.
Poměrně výrazného upgradu se dočkalo právě softwarové rozhraní obou zmíněných infosystémů. Už žádné pomalé reakce nebo trhavé přechody, grafika v DS 4 jede hladce jako videohry na superpočítači. Také ovládání je nyní intuitivnější, neustálé on-line připojení k internetu se stalo reálnou součástí celku, navigace prošla zásadní proměnou k lepšímu a přibyla bezdrátová mobilní konektivita (např. Apple CarPlay).
Se zobrazením na head-upu je spojeno ještě vylepšené asistované řízení 2.0, zahrnující rovněž samočinné zpomalení před zatáčkou při jízdě na pokročilý adaptivní tempomat nebo polo-autonomní předjetí inicializované vašimi pokyny od blinkru.
Mezi ovládací vychytávky patří středový touchpad poskytující rychlý přístup k předvoleným funkcím (např. konkrétní teplota, hovor dané osobě, navigace domů aj.), který navíc fyzicky umožňuje psát adresní písmena i čísla nebo přiblížení či oddálení mapy. Víc toho ovšem není, což tedy potenciál dotykové plochy lehce zazdívá.
Jízdní režimy zde nejsou jenom na ozdobu, ale skutečně fungují. Třeba takový komfortní profil uvádí do pohotovosti kameru řídící tuhost adaptivních tlumičů, zatímco mód Sport řízení i podvozek příjemně zpevní, takže se vůz zejména v zatáčkách tolik nenaklání. Každá změna jízdního nastavení se nese ještě v duchu úpravy vnitřního ambientního osvětlení, zabudovaného i v rámci voliče řadicí páky.
Z další zajímavé výbavy ještě jmenuje pasivní noktovizor, boční výsuvné kliky a natáčecí diodové lampy s pěti pracovními profily a 15 přídavnými moduly technologie Matrix. Uvnitř zase potěší skrytě zastavěné středové výdechy ventilace a ovladače vybraných funkcí (např. parkovací brzda) zabudované do palubní desky.
DS 4 tak působí jako celek moderně a prostorně. Někdo při navrhování kabiny zkrátka racionálně přemýšlel, tedy až na umístění ovládacího panelu bočních oken. Zkosený modul usazený na výplni řidičových dveří nutí levou ruku vytáčet do nepříliš přirozených poloh, nicméně kvůli prostorovým úsporám máme pro toto řešení pochopení. Raději bereme více místa do stran než volnou plochu pro ovladače oken.
Na francouzských okreskách se sice projedete nejvýše 80 km/h, respektive někde i 90 km/h, ale na nějaké divoké testování to není. I když daly se najít úseky, na nichž bylo možné se poměrně svižně a příjemně svézt – bez porušení dopravních předpisů.
Zkoušená čistě benzinová přeplňovaná motorizace o objemu 1,6 litru poskytne pro auto dostatečný výkon 225 koní, nechá se ochotně poslat do červených, nežere (spotřeba do 7 l na 100 km) a mimo práce ve vysokých otáčkách ji prakticky neslyšíte.
DS 4 přijíždí s jednoduchou klikovou zadní nápravou, takže je nad slunce jasné, že o žádný hot-hatch nepůjde. Tak, tak, francouzský premiant cílí primárně na komfort a lehce houpavé pohodové cestování, nikoli na závodní okruhy.
Mimo zážehových čtyřválců vozidlo (brzy) koupíte taktéž jako plug-in hybrid, případně s dieselem (Haleluja!) o objemu 1,5 litru. V každém případě zapomeňte na manuální převodovky a přivítejte linii výhradně osmirychlostních automatů.
Využili jsme také možnost testu právě varianty do zásuvky (PHEV), kde nás zajímal především elektrický dojezd. Ten nakonec vyšel na reálných 47 kilometrů po francouzských okreskách, a to s aktivními komfortními spotřebiči (klimatizace, masáž i ventilace sedadel), což ve finále není vůbec špatný výsledek.
Budoucnost DS Automobiles v Evropě | |
---|---|
10/2021 | odhalení nového modelu/studie |
2022 | facelift DS 7 Crossback |
2022–2023 | rozšíření nabídky elektrifikovaných modelů |
2024 | uvádění zcela nových vozidel pouze s čistě bateriovým pohonem |
2024 | příchod čistě elektrické DS 4 |
asi 2024–2025 | vrcholový elektromobil s baterií o kapacitě 104 kWh a dojezdem 700 km (WLTP) |
Nástup normy Euro 7 | pravděpodobně pozvolný konec dieselů od DS (Evropa) |
2025 | ukončení prodejů čistě spalovacích motorů (bude pouze hybrid, elektro) |
Svěží kompaktní čtyřka se díky neotřelému designu a představeným inovacím pohotově odklonila od svých sesterských modelů a začala demonstrovat například to, jak jinak (zajímavě) mohou moderní interiéry dnes vypadat a fungovat. Prozatím se ovšem nebavíme o světově-převratných novotách, přece jen Němci jsou ve vývoji určitých technologií ještě dál než Francouzi, nicméně pro značku DS Automobiles jako takovou jde o významný krůček do nové éry a vstup na zajímavý trh s kompakty (C), kde má reálnou šanci uspět.