Hlavní obsah

Úplně první Dodge Viper bez střechy se prodal za miliony

Foto: Bonhams

Úplně první sériový Dodge Viper RT/10 bez střechy se vydražil v USA za miliony

Dnes už jde sice o sporťák, který odpočívá v automobilovém důchodu, ale díky svému desetiválci se vryl do motoristické historie. Úplně první sériový Dodge Viper RT/10 bez střechy z roku 1992 byl dlouhou dobu ve sbírce úspěšného manažera Chrysleru a letos v lednu se vydražil v aukci. Nový majitel si sice pořídil zajímavý kousek, ale cena je šílená. Zaplatili byste tolik peněz za legendární zmiji?

Článek

Lido Anthony „Lee“ Iacocca byl úspěšný automobilový manažer, který se proslavil především díky restrukturalizaci společnosti Chrysler v 80. letech 20. století. Tento milovník zajímavých vozidel měl dlouhá léta v osobní sbírce úplně první sériově vyrobený Dodge Viper bez střechy z roku 1992 označovaný jako RT/10. Jistě jste o této zmiji slyšeli, jelikož svého času konkurovala Chevroletu Corvette Z06 i Fordu GT.

Foto: Bonhams

Dodge Viper RT/10 konkuroval v 90. letech tehdejším severoamerickým sportovním ikonám od Fordu nebo Chevroletu

Jelikož Lido Anthony vloni v červenci zemřel, objevil se jeho vůz u aukční společnosti Bonhams a šel na prkna dražebního sálu ve Scottsdale dne 16. ledna letošního roku.

Foto: Bonhams

Přes to, že jde o vůz navržený koncem 90. let, je jeho design považován za nadčasový

Tenhle Viper je specifický hlavně tím, že jde o první sériově vyrobený Dodge Viper RT/10, který sjel z výrobní linky detroitského závodu Mack Avenue, kde se později rodily některé motory pro ostatní vozy koncernu.

Není tedy s podivem, že se kusu s pořadovým číslem 1 ve VIN kódu ujal právě Lido Anthony „Lee“ Iacocca, který se zapsal do historie také památnou větu vyřčenou při odhalování konceptu Viperu. Bob Lutz, tehdejší výkonný ředitel Chrysleru, si od „Lee“ lacoccy vyslechl něco ve smyslu: „Postavte tu zatracenou věc,“ čímž sériový Viper vlastně dostal zelenou.

Foto: Bonhams

Díky zachránci Chrysleru (Lido Anthony „Lee“ Iacocca) se vůz dostal do sériové výroby

Slavný motor z Detroitu

Premiérový model má najeto 6 220 mil, což je v přepočtu asi 10 010 kilometrů a pod kapotou pracuje ikonický osmilitrový vidlicový desetiválec z detroitské fabriky, který vůz vlastně proslavil. Sporťák byl také známý tím, že neměl ve výbavě nic zbytečného, takže ani systém ABS. Ten se objevil ve viperech až na přelomu let 2001 a 2002.

Foto: Bonhams

VIN kód potvrzuje, že jde o první sériově vyrobený kus

Aukční společnost Bonhams odhadovala prodejní cenu v rozmezí 100 až 125 tisíc amerických dolarů, tedy cirka od 2,3 milionu korun do 2,8 milionu korun. Tato automobilová legenda, která byla z finančních důvodů v roce 2017 pohřbena koncernem Fiat-Chrysler, se však nakonec prodala ve velmi napínavé aukci za 285 tisíc amerických dolarů, tedy skoro za 6,5 milionu korun.

Foto: Bonhams

Interiér modelu Dodge Viper RT/10 je velmi strohý

Nový majitel si tak bude moci užívat sportovní automobil s VIN kódem 1B3BR65E5NV100001, výkon 406 koní a točivý moment 630 Nm, který poputuje skrze šestirychlostní manuál na zadní nápravu. Nutno dodat, že všechna čtyři kola tohoto Viperu disponují nezávislým zavěšením a kotoučovými brzdami.

Foto: Bonhams

Motor V10 dělá Viper Viperem

A pokud jste o muži jménem „Lee“ Iacocca vůbec neslyšeli, jistě vám budou něco říkat jeho ostatní projekty. Tento génius stál například u zrodu slavného Fordu Mustang v roce 1964 nebo má na svědomí platformu Chrysler K-Car, která odstartovala éru minivanů.

Co však říkáte na prvního Vipera bez střechy? Zaplatili byste za něj takové peníze, kdybyste je měli?

Načítám