Článek
Toyota se nijak zvlášť netají nedůvěrou vůči bateriovým elektromobilům, ale protože vodík, představující jedinou alternativu, čeká ještě dlouhý běh (s nejistým cílem), musí chtě nechtě začít produkovat i vozy nabíjené ze zásuvky. První vlaštovkou byl crossover C-HR přestavěný na elektrickou verzi (a podobně upravený Lexus UX), nyní ale přichází se zcela novou konstrukcí, která už s konvenčním pohonem vůbec nepočítá.
Nová architektura se jmenuje e-TNGA a jde o modulární elektrickou platformu skateboardového typu – bateriový balík uprostřed v podlaze a jeden nebo dva elektromotory přímo na nápravách, dlouhý rozvor a krátké převisy pro maximalizaci vnitřního prostoru. Tedy solidní základ pro moderní elektromobil mnoha různých velikostí.
Například pro crossover o velikosti RAV4, jenž se stane prvním sériovým modelem Toyoty postaveným na e-TNGA. Jmenuje se „bZ4X“ (což rozklíčováno a volně přeloženo znamená „bezemisní crossover s pohonem všech kol“) a na jeho vývoji Toyota spolupracovala se Subaru, takže podobné auto brzy uvidíme i se souhvězdím Plejád na přídi.
Žádné technické specifikace ani jiné bližší detaily Toyota zatím neuveřejnila, ale aspoň naznačila, že by produkční verze bZ4X měla těžit z bohatých zkušeností Toyoty s elektromobilitou (své proslulé hybridy vyrábějí už takřka čtvrt století) a přidávat k tomu zkušenosti Subaru s pohonem všech čtyř kol. K tomu si přidejte spoustu vnitřního prostoru (díky dlouhému rozvoru), dynamické jízdní vlastnosti (kola až v rozích a nízké těžiště) a typickou spolehlivost japonských aut, a mohlo by jít o hodně zajímavé auto…
Toyota by do roku 2025 chtěla mít v produktové nabídce hned 15 bateriových elektromobilů, sedm z nich má patřit do rodiny označené „bZ“ – první z nich bude právě bZ4X, jež dorazí na trh zpočátku příštího roku.