Hlavní obsah

První aukce nového roku přináší perly závodní historie

Foto: Silverstone auctions

Lotus Cortina (ex works car) 1966: Závodil s ní Jim Clark, ale třeba i Graham Hill a je na prodej

Psali jste dopisy pro Ježíška? Já sepsal dlouhý list a víte, jak to dopadlo? Jak už to tak bývá, nadělil mně nakonec úplně něco jiného. Inu, cesty páně jsou nevyzpytatelné. Pokud byl vaším nesplněným přáním automobilový zážitek, mám pro vás tip. Druhý novoroční víkend se v britském Birminghamu koná velká výstava věnovaná závodním legendám – Autosport International. A Silverstone Auctions již sestavila hodně zajímavý seznam legend, o které se můžete bít v aukční síni. Seznámím vás s několika nejzajímavějšími.

Článek

1961 Emeryson Formula 1 Climax FPF (FIA)

Málokdy se stává, že je volně k prodeji Formule ze zlaté éry šedesátých let, kdy se závodilo v prestižní třídě do 1 500 cm3. Představme si letní odpoledne roku 1962 a závod britské Grand Prix na okruhu v Aintree poblíž Liverpoolu. Dnes už se na tomhle okruhu světové závody nepořádají, ale na tehdejší závod si pamětníci britské závodní historie budou pamatovat. Suverénně zvítězil Jim Clark na Lotusu 25. Startovní pole obsahovalo samé slavné legendy. A dnes méně známý tým Paula Emeryho tehdy dojel v kvalifikaci na třetím místě. V závodě pak přesně tenhle vůz s podvozkem č. 1004 zajel osmé nejlepší místo. Lord March tuhle formuli letos uvítal v GP de Monaco Historique a rád by ji viděl i na příštím Goodwoodu. Aukční odhad je 180 až 225 000 liber a majitel dodává, že vůz byl loni repasován a je tedy připraven na novou sezónu.

TVR Griffith 400 (1965)

Když se italský design nebo lehká britská konstruktérská škola zkříží s americkým osmiválcem z muscle caru, pak je to vždycky paráda. Vzpomeňme třeba na De Tomaso Panteru. TVR je minimalistický vůz vyrobený v malé garáži v liverpoolských docích. Je nedokonalý, lehký, ale hlavně naprosto živelný. A když dostane motor V8? Spojením závodních aut TVR se jménem Jacka Griffitha vzniklo ďábelské kupé, které umí vyhrát na okruhových závodech kdeco. Pokud tedy na to máte jako pilot pořádné koule.

Ten příběh už je přes padesát let starý. Když Gerry Sandermann, americký importér vozů TVR, závodil se svou Granturou, odvezl ji na servis Jacku Griffithovi. Ten v té době připravoval různá sportovní auta AC Carola Shelbyho. A tak se nějak stalo, že se jeden z motorů Ford V8 289 (kubických palců) zatoulal pod kapotu malého lehkého Brita s laminátovou karosérií. Konkrétní závodní auto dokázalo zvítězit v mnoha pohárových závodech uplynulých let, závodní FIA klec je homologovaná do roku 2025 a je tedy i nadále připravené vítězit. Bude vás stát pravděpodobně okolo 130 000 liber, ale chápejte, že peníze nejsou to hlavní, co si potřebujete pro závodění s ním připravit.

MGC GTS Sebring (1969)

Nejkrásnější automobil z Abingdonu, závodní MGC GT je dodnes fascinující. S rozšířenými lemy blatníků a řadovým šestiválcem na trojitých Webberech je dokonalé. Možná, že se nechávám unést, protože jedno „obyčejné“ MGB GT s menším počtem karburátorů a válců motoru sám v sezóně proháním. A náš klubový prezident si jeden „Sebring“ dokonce postavil. Říká mu „Drakouš“ a pod jeho kapotou tluče dokonce osm válců.

Konkrétní nabízené auto je věrná replika postavená majitelem jednoho ze dvou originálních továrních vozů, Colinem Pearcym. Oba tovární speciály zvané „Romeo a Mable“ podle SPZ (RMO699F a MBL546E) úspěšně zvládaly Targa Florio i 12hodinovku v Sebringu nebo i další vytrvalostní závody. Pearce si postavil tohle konkrétní auto jako repliku pro klubové závody historiků. Aktuální kamufláž je dobová „british racing green“, tedy právě taková, v níž vůz závodil na Targa Florio 1967. Jeho odhadovaná cena je někde mezi 50 až 60 tisíci liber.

Austin Cooper S (1963)

Mini nejde opomenout. Srdnaté malé autíčko, které bere zatáčky závodních okruhů po třech, někdy po dvou a jízdní styl zná jen dvě poučky. Držte plný plyn, a když se do zatáčky nevejdete, protože už tam jedou dva Mustangy vedle sebe, na vnitřku si stejně ještě nějaké místečko protlačíte. Malé Coopery totiž většinou nabízejí úžasnou podívanou se statečnými řidiči za volantem.

Náš exemplář je postavený na bázi vůbec první generace Cooperu s motorem 1 071 cm3. Je plně připravený a homologovaný pro závody historiků a cena stavby podobného pravděpodobně převýší předpokládanou cenu aktuálního auta, která leží někde na hranici padesáti tisíc liber. Nyní je v Mini silnější motor série A 1 293 cm3 s ostrými vačkovými hřídeli a podle specifikace závodu bude dávat 125 až 140 koní. To je víc než tehdy, a hlavně to znamená hodně přes 250 koní na tunu hmotnosti. Tak se nedivte, proč v Goodwoodu tu Alfu GTAm takhle úžasně prohnal.

Lotus Cortina (ex-works): 1966

Opravdu zlatý hřeb lednové aukce je tak trochu nenápadná Cortina. K Fordu Cortina mám osobní vztah. Byla moje první staré auto a neskutečně moc jsem se tehdy chtěl projet i v závodní verzi od Lotusu. To se dosud nepovedlo, ale věřím, že možná jednou se to stane. Vždy, když je Goodwood revival, na který se už konečně musím vypravit i osobně, vyčkávám na závody „touring cars“ a sleduji ty souboje Davidů s Goliášem. Na jedné trati se spolu utkávají Cortiny a velké americké Fordy Galaxie a svádí spolu famózní bitvy.

Přímo tuhle Cortinu Lotus, na kterou se díváte v galerii fotografií níže, řídil opravdu Jim Clark, Peter Arundell, Jacky Ickx anebo třeba Graham Hill. Historie spojení britské části Fordu a Lotusu je hodně známá a sahá až k roku 1963. Lotus se chtěl vymanit z používání drahých motorů Coventry Climax ve svých formulích a na bázi motoru Ford „Kent“ OHV vyvíjel kompletně novou dvou vačkovou hlavu s ventily ovládanými svrchu. Ford-Lotus Twincam je dodnes jeden z nejoblíbenějších motorů pro historické závodění. Dnes dokáže díky moderním technologiím točit přes osm tisíc otáček. Konkrétní auto, na které se díváme, byl první vývojový vůz roku 1966 pro britský šampionát cestovních vozů a za volantem se objevil Jim Clark. Konkrétní vůz vystřídal během sezóny 1966 několik pilotů a nasbíral několik pódiových umístění. Pro druhou polovinu roku pro něj u BRM vyvinuli vstřikování paliva. Běžně Lotus Cortiny jezdily na dvojitých Webrech typu DCOE. Největším úspěchem bylo vítězství v Brands Hatch v sezóně 1967 s Grahamem Hillem za volantem.

Cortina se po své úspěšné závodní kariéře postupně přes několik majitelů dostala k někdejšímu mechanikovi Jima Clarka, Cedricu Salazarovi. Odstěhovala se do Jihoafrické republiky a repatriace do Anglie proběhla až v devadesátých letech. V té době prošla také rozsáhlou rekonstrukcí a nyní je připravena opět závodit. Myslím, že tohle auto se svou autentickou slavnou historií je jedním z nejzajímavějších úlovků, které budou hned zkraje příštího roku na trhu. A kolik za ni budete muset zaplatit? Odhad je až 200 000 liber, ale kdoví, jak se nakonec aukce vyvine. Tentokrát jsem na výsledek opravdu zvědavý.

Autosport International spolu se Silverstone nepřinášejí jen auta připravená závodit. V nabídce jsem mimo mnoho jiného objevil i dvě sériové perly, které byly ve své době postaveny k homologačním účelům a jejich postery nyní krášlí garáže nám nadšencům do autíček všeho druhu, zejména pak těch historických. Zaslouží si vlastní článek o historii modelu a příběhu o nich.

O které legendě nabízené přes Silverstone auctions si chcete v lednu přečíst víc?
Porsche 911 Carrera 2.7 RS (1973)
24,3 %
Renault 5 Turbo 2 (1984)
75,7 %
Celkem hlasovalo 869 čtenářů.
Související témata:
Načítám