Hlavní obsah

Průvodce servisy: Co můžete od kterého čekat?

Foto: Shutterstock/ Marco Foresti

Kdy se vyplatí jet s autem do značkového servisu? Nebo je snad lepší hledat nezávislého opraváře? A co třeba zkusit triviální věci opravit svépomocí? Všechno má svá pro a proti.

Článek

Auta jsou také jenom stroje a potřebují pravidelnou údržbu a sem tam nějaké opravy. Někdy prostě některé díly dojdou na konec své životnosti, jiné (jako třeba brzdy a pneumatiky) se běžným provozem opotřebují. Cest, jak pak auto servisovat, je několik? Ale která je nejvýhodnější?

Pokusme se v kostce přiblížit nejčastější možnosti údržby a oprav aut a jaké jsou jejich výhody a nevýhody. Porovnáme jak servis svépomocí, tak různé varianty s odbornou asistencí.

Údržba svépomocí

Plusy: Vyžaduje jen vlastní čas, neplatíte za cizí práci. Můžete ušetřit dost peněz.

Minusy: Člověk bez zkušeností a vybavení zvládne jen triviální úkony. Hrozba napáchání drahých škod. Často si omylem objednáte nepasující díly, které jsou vám k ničemu.

Nejjednodušším a finančně nejméně nákladným způsobem údržby vlastního auta je samozřejmě ten, který si uděláte sami. Díky volně dostupným návodům a radám na internetu se klidně můžete pustit i do větších akcí, ale u některých aut to přece jen bez lepšího vybavení a aspoň základních technických znalostí nepůjde. Pouštět se do věcí, jako je výměna rozvodů, brzd a podobně, už vyžaduje nějaké znalosti a nezkušený člověk pak může napáchat mnohem dražší škody. Takže berte v úvahu své osobní limity. Častou chybou také je, že si objednáte přes internet nevhodné díly, které na vaše auto nepatří. Pak vám jsou k ničemu.

Nicméně naprosto triviální úkony, jako je výměna žárovek, zapalovacích svíček, filtrů a motorového oleje, byste jen se základním domácím vybavením měli zvládnout sami. Údržbu svépomocí ale provádějte raději u aut, která jsou již mimo oficiální tovární záruku. Každý neodborný zásah do vozu totiž automobilky rády používají jako záminku pro neuznání záruky. A pozor, platí to i o zárukách na antikorozní ochranu karoserie.

Opravy u známého mechanika

Plusy: Složitější opravy lze udělat levněji, přitom však stále kvalitně.

Minusy: Ohrožení tovární záruky. Opravy často trvají déle.

Své auto můžete svěřit i někomu cizímu, pokud na něj máte dobré reference, případně s ním máte dobré zkušenosti. Hodně lidí si přivydělává opravami aut, případně je to prostě baví. Proti tomu se nedá nic namítnout, a pokud se jedná o člověka se zkušenostmi ze značkového nebo profesionálního servisu, s vysokou mírou pravděpodobnosti vaše auto dostane dobrou péči.

Navíc s nezávislými opraváři bývá rozumná řeč a jediným limitujícím faktorem pro ně může být čas a prostory, takže je možné, že budete čekat, než se na vás dostane. Takoví mají svou úzkou klientelu a většinou se věnují jen jedné konkrétní značce. Do velkých oprav se pak nemusí chtít pouštět, protože prostě nebudou mít drahé profesionální vybavení. Případně takovou věc zařídí jinde, takže moc neušetříte (musíte zaplatit servis a ještě jejich čas).

Pokud se také nejedná o oficiální servis, hrozí, že vám zásahy do auta ohrozí záruku. Ale když už máte auto mimo tovární záruku a sami se do větších servisních úkonů pouštět nechcete, nemáte tímhle přístupem co zkazit. Poměr cena/služba je v daném případě asi nejlepší.

Nezávislý profesionální servis

Plusy: Obvykle levnější než autorizovaný servis. Může si dovolit experimentovat. Platí nadále záruka. Vyplatí se hlavně po záruce u drahých luxusních značek.

Minusy: Některé opravy nemusí být provedeny podle standardů výrobce. U levnějších značek se cena proti značkovému servisu moc neliší.

Teď už se dostáváme do sféry oficiálních servisů. Jejich fungování má mnohem přísnější podmínky a jsou logicky dražší (mají větší mzdové a provozní náklady), ale i tak mohou vycházet výhodněji než servisy značkové. Především pro opravy a údržbu po tovární záruce prémiových (rozuměj drahých) aut jsou ideální. Dnes už ale nepřijdete o záruku ani v případě údržby, pokud je provedena podle standardů výrobce.

Výhodný může být tento servis především v momentě, kdy máte už starší auto prémiové značky a dostupnost oficiálního servisu je špatná nebo je příliš drahý. Navíc značky postupují přesně podle zavedených schémat, nemohou moc experimentovat, a hlavně se vás nestydí „podojit“. Platit u luxusní značky kolem 2 000 korun za hodinu práce se mnoha majitelům starších aut nechce.

Navíc k opravám může, po dohodě s majitelem, přistoupit nezávislý servis tvůrčím způsobem třeba s neznačkovými druhovýrobními díly. To značkové servisy dělat nechtějí. Některé problémy, například opravy bouraček, tak lze vyřešit mnohem levněji, což je určitě výhodnější cesta pro majitele luxusních či prémiových aut s omezeným rozpočtem.

Značkový servis

Plusy: Máte na opravu plnou tovární záruku. Pomáhá to udržet hodnotu auta. Měli byste dostat kompletní servis předepsaný výrobcem. Použití vždy jen originálních dílů.

Minusy: Reálně nejvyšší ceny dílů a práce. Musí postupovat podle stanovených postupů.

Autorizovaný servis by vám podle papírových předpokladů měl přinést jistotu správného přístupu k vašemu vozu – nejlepší znalost specifik vozu, servisní úkony provedené podle doporučení a standardů výrobce a použití originálních dílů.

Samozřejmě značkovým servisem nic nezkazíte, respektive neměli byste zkazit, pokud máte auto v záruce. A ani i po ní. Ovšem pokud jde o přístup k práci, mnohé oficiální servisy na tom nejsou o nic lépe než neznačkové profesionální servisy nebo nezávislí specialisté. Značky se především řídí časovými normami na provedené práce a často se lze setkat se situací, kdy servis pospíchá  a neudělá práci pořádně. Jako vždy a všude však záleží na schopnostech konkrétního technika

Obecně lze říci, že pokud jde třeba o opravy bouraček, značkový servis je nejbezpečnější cesta, jak mít zaručeno, že oprava bude provedena podle standardů výrobce a vůz bude nadále splňovat bezpečnostní normy.

Pokud jde o běžnou údržbu, spočívá největší výhoda v razítku do servisní knížky. To může teoreticky udržet trochu vyšší hodnotu vašeho auta při dalším prodeji, ale stejně tak si můžete schovat faktury z nezávislých dílen. Důležitější ovšem je, že by měl být při běžné údržbě v autorizovaném servisu proveden kompletní rozsah prací a kontrol přesně tak, jak je předepsán výrobcem, a jelikož na každý úkon existuje předepsaný postup, nemělo by zůstat nic opomenuto.

Závěrem je ovšem potřeba říci jednu zásadní věc — neexistuje univerzální rada, která by přesně řekla, jaká koncepce servisu je nejlepší. Vždy záleží na konkrétní dílně, a zejména na konkrétním mechanikovi. Finální rada tedy zní — sháníte-li nový servis, ať už autorizovaný či neautorizovaný — vždy se ptejte na reference a zkušenosti. Vyplatí se to.

Načítám