Článek
Zcela záměrně v dnešním víkendovém článku nenajdete žádné ostré hatchbacky ani supersedany. Vím, jsou rychlé, některé z nich opravdu umí řidiče zapojit do děje, ale tvary jejich karoserie, design vycházející ze sériových vozů je tak trochu diskvalifikuje. Sportovní auto by mělo být nízké, placaté a řidič by si ho měl chtít užít především o volném čase, vnímat společnou projížďku jako zážitek bez kompromisů.
Mazda MX-5 je volbou číslo jedna, když přestaneme snít a začneme počítat
Japonský roadster, tak často zesměšňovaný, ale tak správně malý, lehký a interaktivní, bývá už léta archetypální volbou všech automobilových novinářů na celém světě. Mnozí tohle malé japonské autíčko, které vzniklo jako volná inspirace na téma Lotus Elan, skutečně vlastní a neumí se zbavit superlativů při popisu jízdních vlastností. Je to skvělé sportovní auto za vynikající cenu. To je ono hlavní lákadlo legendární otevřené Mazdy.
Je lehké, takže si řidič užije spoustu akce i se základní patnáctistovkou, kterou drtí v otáčkách, které přelíznou sedmitisícovou hranici. Na trhu nic podobného nenajdete. Má pohon zadních kol, výbornou ergonomii a nad hlavou vlaje čerstvý vítr, který čechrá vlasy. Pokud máte maximálně tři čtvrtě milionu korun, které můžete utratit za víkendové auto, nic jiného stejně nevymyslíte. Kupujte, dokud to jde.
Subaru BRZ končí, ale nové Toyoty GR86 se již brzy dočkáme
Moje srdce přeci jen pookřeje vždycky o poznání víc, pokud vezmu do ruky klíček od sportovní Toyoty či jejího brášky od Subaru. Abych věci uvedl na pravou míru, Toyota GT86 je technicky vzato vlastně Subaru. Má čtyřválec typu boxer pod přední kapotou, výborně řešené těžiště hmotnosti, samosvorný diferenciál vzadu a sportovní karoserii, která by se bývala klidně mohla narodit v devadesátých letech.
Oslovuje nás, automobilové staromilce narozené nejčastěji v sedmdesátých a osmdesátých letech. Digitálky na přístrojovce dojem japonského retra dokonale podkreslují. Dvojčata se dají dnes koupit už jen v provedení od Subaru ve své finální edici a máte šanci vybírat už jen ze zbylých skladových kusů.
Skvělá správa však je, že zbrusu nová Toyota GR86 na náš evropský trh nakonec zavítá a bude se svým posilněným motorem od Subaru nejspíš ještě výrazně atraktivnější než aktuální verze. Osobně jsem jakožto bývalý majitel původní Toyoty GT86 na zbrusu nové auto nesmírně zvědavý a vůbec bych se nedivil, kdyby první jízda v novince končila podepsanou objednávkou. Na svezení si však budeme muset všichni ještě chvíli počkat, letos to nejspíš ještě nebude.
BMW Z4 a Toyota Supra jsou jak Jerry a Tom
Přeplňovaný třílitrový motor BMW je přesně tím, co sportovní auto dokáže patřičně okořenit. V BMW už dnes M2 Competition ani úchvatné CS do výroby neobjednáte a nová M3/M4, o které jste mohli číst včera, je spíše silným super sedanem. Má přes 500 koní a i v úhledné dvoudveřové karoserii měří na délku takřka 4,8 metru. Čirý sporťák, roadster BMW Z4 se silným řadovým šestiválcem stále objednat jde. Pokud vám bylo 180 koní v Mazdě anebo rovných 200 v Toyotě/Subaru málo, tak zde si přijdete na své.
Pokud si přejete kupé, BMW vám naservíruje i Z4 Coupe, ale s logem Toyoty. Dělám si legraci. Nutno totiž doplnit, že Toyota u svého vozu přistoupila k mnoha specifickým úpravám a doladěním, ve kterých rozhodně inženýři od BMW nemají prsty. Je skvělé, že na trhu existuje taková sportovní dvojka, která oslovuje kompletně odlišnou klientelu, ale vznikla jen díky synergii dvou obrovských hráčů v automobilovém průmyslu.
Alpine září jako drahokam a Elise koupíte už jen z druhé ruky
Přehoupli jsme se s cenovkou bohužel již přes jeden a půl milionu korun, ale teď už opravdu máme z čeho vybírat, byť o jednu ikonu přicházíme. Letos jsme se bohužel dozvěděli o definitivním konci výroby lehkého sporťáku bez kompromisů, Lotusu Elise/Exige i větší a čtyřmístné Evory. Uvidíme, čím novým nás britská značka nově překvapí. Elektrifikaci se však nový model již nevyhne. Objednávky na poslední Lotusy staré generace jsou dnes prakticky již uzavřeny.
Naštěstí je tu brilantní projekt Alpine, ve kterém má prsty koncern Renault. Postavil ve zbrusu nové továrně v Dieppe sporťák výrazně inspirovaný originálním Renaultem Alpine A110, který exceloval na rychlostních zkouškách rallye přelomu šedesátých a sedmdesátých let. Alpine má uprostřed umístěný přeplňovaný čtyřválec o výkonu 250 nebo 300 koní, dvouspojkovou převodovku a pozoruhodně nízkou hmotnost 1 107 kilogramů. Je skvělé a to jsem se mohl v minulosti projet zatím jen krátce. Pokud by vás o brilantní Alpine zajímalo víc, před časem jsem sepsal kompletní dojmy z první jízdy.
Upřímně řečeno, nebýt faktu, že tuhle Alpine zatím pod 1,6 milionu nekoupíte, mám ji nejspíš už doma v garáži. Pozitivní zpětnou vazbou nešetřili ostatně ani kolegové, a jestli jste minuli, podívejte se i na test, který přinesl Honza Červenka. Vůz je sice drahý a oficiálně se v Česku dá koupit zatím jen přes jediného dealera vozů Renault, ale na druhou stranu je auto z technického pohledu nesmírně propracované a levnější zkrátka ani být nemůže. Budu si muset počkat a, jak se říká, našetřit nějaké ty „groše“.
Jaguar F-type má osmiválcové srdce a eleganci gentlemana
Jaguar pro svou aktualizovanou modelovou řadu kupátka F-type vynechal oblíbený kompresorem přeplňovaný šestiválec a nahradil jej na slabší výkon laděným osmiválcem, který můžete koupit ve dvou provedeních. Základem zůstává přeplňovaný čtyřválec, který mi k charakteru značky příliš nesedí, ale auto je s ním v přední části lehčí a výborně zatáčí. Ceny za čtyřválce začínají na hodnotě 1,7 milionu korun a nejlevnější kompresorový osmiválec s pohonem zadních kol vyjde téměř na dva a půl milionu. Cenový skok mezi provedeními je tedy opravdu výrazný. Chcete-li se o Jaguaru F-type dozvědět víc, přečtěte si náš redakční test.
Porsche Boxster a Cayman jsou takřka dokonalá auta
Nižší modelová řada sporťáků od Porsche byla vždycky velkým jízdním potěšením. Šestiválec boxer, který se do auta montoval opačně než v případě ikonické 911, posunul těžiště vozu daleko víc doprostřed. Motor je před zadní nápravou a převodovka s diferenciálem za ním. Auto má na delším rozvoru než v případě Porsche 911 hmotnost soustředěnou víc uprostřed auta, je velmi neutrální a zůstává mu ono brilantně čitelné řízení, které známe právě z modelů 911.
Aktuálně si můžete koupit základní verzi Caymanu 718 s přeplňovaným dvoulitrovým čtyřválcem boxer, který má sice slušných 300 koní, ale poněkud plochou charakteristiku s nevýraznou výkonovou špičkou. Základní cena je 1 577 000 Kč, což není zrovna málo. Například Toyota svou GR Supru, rovněž ve dvoulitrovém čtyřválcovém provedení, prodává ceníkově za rozumných 1 250 000 Kč. Jenže u Porsche je základní cena opravdu jen základ. Za všechno se připlácí, a ne málo. Pokud to uděláte, můžete mít i špičkový atmosférický čtyřlitrový šestiválec boxer v modelu 718 Cayman 4.0 GTS / Boxster 4.0 GTS, a to i s manuální převodovkou. Oba mají maximální výkon 400 koní při sedmi tisících otáčkách.
Tahle auta naštěstí nejsou zatím početně limitovaná a jejich cena začíná na 2 320 000 Kč za provedení 718 Cayman 4.0 GTS (kupé) a 2 380 000 Kč za 718 Boxster 4.0 GTS (roadster). Jestli bych dokázal najít jednu jedinou nevýhodu nebo nectnost, chcete-li, pak bude směřována k zpřevodování ručně řazené převodovky. Je snad až příliš dlouhé. Se stejným problémem se potýká i okruhově laděná GT4, která využívá přepracovanou verzi téhož motoru. Na dvojku dovede jet skoro 130 km/h, na trojku 170 km/h a na plnou čtyřku už letíte přes dvě stovky.
Porsche 911 jde koupit i s manuální převodovkou
Výčet sportovních aut, která můžete letos pořídit, by rozhodně nebyl kompletní bez ikonické „devětsetjedenáctky“. V poslední verzi interně označené jako 992 už mimo GT3 atmosférický motor nenaleznete. Základní Carrera začíná přeplňovaným šestiválcovým boxerem o objemu tří litrů a výkonu 385 koní. Následuje model S, který má shodný motor jen výrazně upravený a výkonově posunutý až na hranici 450 koní. Maximální krouticí moment je 530 newtonmetrů a tyhle parametry už si nezadají s těmi, jakými se pyšnilo kdysi dávno první vodou chlazené Turbo.
Carreru S si můžete objednat čistě s pohonem zadních kol a na přání i se sedmistupňovou manuální převodovkou. V roce 2021 je podobná konfigurace vysloveně zázrak, manuální převodovky se jinak už v téhle třídě dávno nenosí. Za Porsche 911 si ve Stuttgartu-Zuffenhausenu pochopitelně nechají pořádně zaplatit.
Schválně si zkuste „svou“ 911 nakonfigurovat v továrním online konfigurátoru a uvidíte, že bude jen velmi těžké nedostat se s finální cenou přes tři a půl milionu korun. Není to však žádné překvapení. Mezi starými časopisy o autech se mi doma válí i jedno vydání Světa Motorů z roku 1997, kde testují právě zbrusu novou, tehdy poprvé vodou chlazenou 911 modelu 996. Cena auta se do tří milionů nevešla ani tehdy.
Exkluzivita jedině na pořadník, ovšem pořádnou V8 stále seženete i u nás
Nebýt evropského Fordu, byl by se silnými osmiválcovými kárami takřka utrum. Nabídku supersportovních aut ze seznamu záměrně vynechávám, protože jsou skoro všechna, snad jen s výjimkou Audi R8 či základní verze Mercedesu AMG GT, limitovaná. A abyste na ně vůbec dosáhli a dealerství vám vysněné auto prodalo, musíte mít u značky i nějakou historii a různá další auta, která jste u nich v mezičase nakoupili. Tuhle hru si může dovolit hrát vážně jen málokdo. Ani nové Porsche 911 GT3 vám neprodají jen tak z ulice...
O to veselejší je, že letos máte šanci stále zamířit ke dveřím modrého oválu a objednat si svůj vlastní Ford Mustang s pětilitrovým osmiválcovým motorem Coyote. Čtyřválec o objemu 2,3 litru, který se jinak prodává v rychlém Focusu ST, z nabídky Mustangu pro Česko zmizel, ale myslím, že není důvod k pláči. Pokud jste kdy toužili po Mustangu, divil bych se, kdybyste automaticky nechtěli pod kapotu rovnou osmiválec. Pořádný motor je přeci základ každého amerického auta, které má historii i tradici.
Ceny Mustangu začínají na 1 349 000 Kč za Fastback s manuální šestistupňovou převodovkou, za automat si dalších padesát připlatíte. Rovných 300 000 Kč navíc vás bude stát speciální verze s historickým odkazem na model Mach 1, která má ve standardní výbavě adaptivní tlumiče Magneride (příplatek 53 000 Kč pro základní model GT) a zejména úpravy na podvozku, řízení i motoru přímo z modelu Shelby GT350. Pravá Shelby se bohužel nedá do EU oficiálně dovážet, protože vysokootáčkový motor Ford „Voodoo“, o kterém jsem psal už předloni v samostatném článku, nesplňuje emise. Lze však dovézt individuálně, ostatně jako mnoho dalších amerických automobilů včetně zbrusu nového Chevroletu Corvette.
Ford Mustang Fastback Mach 1 s manuálem a výkonem 460 koní je však za 1 649 000 Kč s DPH zajímavou variantou, jak si pořídit surové „americké železo“ i v oficiální dealerské síti. Díky šestipístovým brzdám Brembo, chlazenému diferenciálu a převodovce Tremec přímo z Shelby GT350 se neztratí ani při amatérském svezení na závodním okruhu a koupíte ho za výrazně nižší peníze, než by vyšla pravá Shelby anebo kolik byste potřebovali našetřit na zbrusu novou Corvette, která už se cenově bohužel výrazně neliší od Porsche 911.
Myslím si, že právě ona aktuální speciální verze Mustangu Mach 1 by mohla být tím pravým želízkem v ohni na trhu sportovních vozů v letošním roce. Nabízí totiž za „málo peněz“ hodně té pověstné muziky. Líbí se vám také? A podle jakých kritérií nejraději vybíráte svůj vysněný sportovní vůz? Hraje u vás hlavní roli výkon, zvuk motoru anebo jízdní vlastnosti? Podělte se o své zkušenosti v komentářích.