Článek
Když jsem uvažoval o přehledu sportovních aut, bylo mi ihned jasné, že je bude potřeba nějak férově tematicky rozdělit. Kupátka, roadstery, zkrátka sportovní auta s pohonem zejména zadní nápravy, ta jsme si představili minulý měsíc. Dnes to bude o kategorii hothatch s předním pohonem. Je to nesmírně oblíbená kategorie aut, která je stavěna podle jednoduché receptury.
Vezmete obyčejné menší auto, „vrazíte“ pod kapotu velký motor, přitvrdíte odpružení, zrychlíte převod řízení, namontujete sportovní sedačky, instalujete menší volant a je hotovo. Recept, se kterým přišel v roce 1976 Volkswagen Golf GTI, odrovnal ve své době menší klasické sporťáky, protože GTI bylo zkrátka rychlejší. A platí to tak dodnes. Víte, když jste řidič požitkář, nesmírně vám imponuje klasický sporťák, zadokolka se samosvorným diferenciálem, zkrátka auto jako Toyota GT86. Jenomže když chcete rychlost a efektivitu, za stejné peníze máte právě Golf GTI nový Cupra Leon anebo třeba Hyundai i30N. Všechna jsou navíc výrazně praktičtější. Je těžké svodům těchto aut odolat.
Suzuki Swift Sport
Začněme od cenového dna. Doby, kdy se dala koupit celá řada kapesních raket do půl milionu, ty jsou asi nenávratně pryč. Ale jedno auto nám na trhu zbylo. Je to Suzuki Swift Sport, dnes s mild-hybridním přeplňovaným čtyřválcem BoosterJet. Oproti čistě benzinové verzi, kterou naše redakce testovala předloni, ztratil 12 koní, ale pořád ctí původní recepturu. Swift Sport býval původně s atmosférickou šestnáctistovkou lehkým a obratným hatchbackem, který bavil v zatáčkách a exceloval poddajností podvozku. Na sprintech byste s ním zlatou medaili však nevyhráli. Škoda jen, že od roku 2019, kdy jsme ho naposledy jako novinku (ještě bez mild-hybridu ISG) testovali, zdražil o 40 tisíc korun na rovných 524 900 korun.
Hyundai i20N
Korejská novinka má našlápnuto na to být velmi zajímavou koupí. Ještě jsem neměl tu čest strávit s ní první kilometry za volantem, ale věřím týmu, který stvořil před pár lety brilantní i30N, že i menší sourozenec od sportovní divize N podvozkově překvapí a stane se zajímavou alternativou konkurenční Fiesty ST, která doposud snadno sbírala vavříny ve své třídě. Ceny modelu i20N startují na baťovských 599 990 korunách.
Jenže vy si připlatíte ještě za sportovní paket s rozšířenou výbavou a zejména samosvorný přední diferenciál a výsledná cenovka bude bez dvaceti tisíc na sedmi stech. To už je hodně za vůz třídy supermini, byť s výkonem 204 koní a zrychlením z 0–100 km/h za 6,7 sekundy. Zajímavá je hmotnost Hyundai i20N, která by měla být jen 1 190 kg, což je podstatně pozitivnější údaj oproti relativně těžkému, většímu i30N.
Ford Fiesta ST
Fiestu ST mám osobně opravdu rád. Auto má vynikající podvozek, výborně reaguje na práci s plynem. Ubráním se dá v zatáčce stopa víc než jen utáhnout, kolikrát jde i cíleně vyprovokovat přetáčivost. Předchozí model, o kterém jsem před časem psal, měl pod kapotou čtyřválec 1.6 EcoBoost o výkonu 182 koní a mohl být i dovybaven mechanickým samosvorným diferenciálem za příplatek.
Stejně tak je tomu i u současné verze, která má pod kapotou už kompletně nový motor, tříválcovou patnáctistovku o výkonu rovných 200 koní. Mechanický samosvor jde připlatit za 26 000 korun a celková cena třídveřové Fiesty ST vyleze na necelých 650 tisíc korun. Za pětidveřovou karoserii dalších patnáct tisíc připlatíte. Zkrátka stojí prakticky shodné peníze jako nový Hyundai i20N.
Honda Civic Type R
Přesuňme se do kategorie, která je současně nejvyšší metou mezi předními koly poháněnými ostrými hatchbacky. Civic Type R je už několik let na trůnu kategorie, má v kapse různé rekordy, ať už z Nürburgringu nebo Spa Francorchamps. Mechanika auta je oslnivá. Ještě před patnácti lety by bylo nemyslitelné, že by nějaké auto dovedlo přenést na přední kola výkon 320 koní a 400 newtonmetrů.
Dlouho platilo za takovou pomyslnou hranici pouhých 200 koní, ale díky dnešním technologiím, samosvorným diferenciálům a opravdu účinným brzdám dovede Civic svoje výkony zužitkovat. Když jsme jej naposledy testovali, dalo se základní výbavové provedení Type R S koupit za 949 000 korun. Dnes je to o rovných dvacet tisíc víc. Kdo chce další výbavu navíc, musí ještě připlatit. V kontextu konkurenčních sportovních vozů, které jdou letos ještě koupit, mi cenovka Civicu nepřijde přemrštěná. Důležitější je, že s námi zatím na trhu zůstává.
Renault Mégane R.S.
A v závěsu za Hondou je tradičně Mégane od divize Renault Sport. Na veřejnost aktuálně probublávají zprávy o velkých změnách, které nesouvisejí jen s reorganizací a začleněním původního týmu Renault Sport jako součástí značky Alpine. Víme, že Alpine usilovně vyvíjí sportovní vozy již s pohonem na elektřinu a čas tedy ukáže, jak bude vůbec budoucí modelové portfolio vypadat.
Každopádně jak benzinová Alpine A110, tak Renault Mégane R.S. stále objednat jdou, jen z nabídky Mégane úplně vypadla varianta manuální převodovky, kterou najdete naopak jako jediný způsob řazení v Hondě. Mégane koupíte ve dvou provedeních. Základní R.S. vyjde letos na 962 000 korun, ale většina z vás pravděpodobně bude volit Trophy, kde jsou lepší brzdy, mechanický samosvorný diferenciál a další důležité funkční komponenty, které auto ve svém účelu posouvají kupředu. A Trophy letos vyjde na opravdu překvapivě vysokých 1 092 000 korun. Už chápete, proč jsem o odstavec výš psal, že je Honda vlastně za férovou cenu?
Ford Focus ST
Vedle malé Fiesty má Ford ve svém portfoliu ještě jedno větší želízko v ohni. Už od dob pětiválcového Focusu ST druhé generace se tohle auto stalo nesmírně povedeným univerzálem. Není tak ostré jako to nejlepší na trhu, má ale velmi příznivou cenovku a vynikající jízdní vlastnosti. V současné době vyjde ST ve verzi ST Plus 896 900 kč ve verzi s manuální převodovkou a kromě metalízy už si nemusíte za žádnou další funkční výbavu připlácet. Čtyřválec 2,3 litru EcoBoost nabízí 280 koní výkonu, a pokud bychom proti konkurenci našli snad jeden jediný technický hendikep, auto má pouze elektronikou řízený diferenciál, kdežto Civic anebo Mégane mechanický, samosvorný.
Hyundai i30N
Elektronicky řízený samosvorný diferenciál má právě i i30N, které však stejně ostatním konkurentům pěkně vypálilo rybník. Auto má nastavitelné tlumiče, několik nezávisle na sobě konfigurovatelných jízdních režimů, kde jdou různé prvky kombinovat na displeji N monitoru, a skutečně výborné jízdní vlastnosti. Ve dvou různých exemplářích tohoto auta jsem strávil dohromady skoro dva týdny a nemám vůbec problém potvrdit, že za svou cenu, která se bohužel už od představení první verze navyšovala, je zkrátka bezkonkurenční.
Základ vyjde na 699 900 korun, ale tak si nikdo i30N neobjedná. Přidáte zajisté paket N Performance za 70 tisíc a dost možná ještě sportovní anatomické sedačky, ve kterých sice sedíte krapet výš v kokpitu, ale zato budou výborně držet tělo v zatáčkách. Ty stojí dalších 30 tisíc. Pořád jsme však na necelých 800 tisících, což představuje docela citelnou úsporu oproti Civicu, Focusu a o vysloveně předraženém Mégane Trophy ani nemluvě. Nedivím se, že Hyundai i30N vídám na našich silnicích docela často.
Volkswagen Golf GTI
Golf je autem, které popularitu celé kategorie ostrých hatchbacků odstartovalo, možná společně se skvělým Peugeotem 205 GTI, ale ten přišel až později, v roce 1984. Důležité je, že benzinový Golf GTI se pořád nabízí i dnes. Na výběr máme mezi základní variantou o výkonu o 245 koní s manuální převodovkou za 849 900 bez všech dalších příplatků anebo vysloveně ostrým a i na okruhové svezení připraveným Clubsportem za 993 900 korun. Ten má výhradně dvojspojkovou sedmistupňovou převodovku, rovných 300 koní a elektrohydraulický samosvorný diferenciál typu VAQ.
BMW 128ti
A konečně přichází nové želízko v ohni, kterým se stal netradičně „Bavorák“. Věci už se dnes nedějí podle starých a zavedených pořádků. Bavorák může být i předokolka. Nakonec proč by ne. Auto by mělo být podle všech prvních recenzí velice povedené a na první svezení se osobně moc těším. Důkladně vyzkouším, zdali stará a ikonická zkratka „ti“, tedy turismo internazionale pořád funguje a znamená opravdovou radost z jízdy. Auto má výkon 265 koní, čtyřválcový dvoulitr je spojen se sportovní automatickou převodovkou a mechanickým předním samosvorným diferenciálem typu Torsen. Základní cena 1 102 400 korun je dost vysoká, dokonce vyšší než u Renaultu Mégane R.S. Trophy, ale jsme u BMW a tady se vždy oproti běžnějším značkám připlácelo.
Na závěr tedy nezbývá než konstatovat, že časy pro ostré hatchbacky nejsou ještě tak úplně zlé, nezdá se vám? Máme stále z čeho vybrat, byť mě odchod některých tradičních hráčů, zejména Peugeotu, Citroënu, Alfy Romeo anebo třeba japonské Mazdy vysloveně mrzí. Velký otazník visí i nad VW Up! a Polo GTI. Up! novou generaci neohlašuje a nové Polo zatím v portfoliu GTI nemá.
Trh se bohužel konsoliduje a je fajn, že se na něm nakonec dokázali vyprofilovat i noví hráči, třeba korejský Hyundai. Nově vzniklá značka Cupra vytasila i plug-in hybrid, techniku shodnou s Octavií RS iV anebo nedávno testovaným VW Golf GTE. Za ceníkových 949 900 korun však Cupra nabízí i 245k silnou benzinovou verzi se sedmistupňovým DSG, případně za dalších 115 tisíc příplatku 300 koňovou nadupanou variantu.
Domácí Octavii RS jsem do dnešního přehledu záměrně neuvedl, protože se nejedná o hatchback a Fabia ve své poslední generaci bohužel žádné RS nikdy nedostala. A to byla velká škoda, protože jestli pamatujete na můj test Fabie R5 Edition, už mírně silnější motor naznačil, že kdyby se pod kapotu bývala mohla dostat skutečně silná pohonná jednotka, Fabia třetí generace by s ním doslova létala a řidičsky vážně bavila. Je to škoda, protože mám pocit, že tuhle díru na trhu nakonec dnes hezky vyplňuje právě její hlavní konkurent v segmentu, značka Hyundai.