Článek
Když Martin Prokop přijel do cíle 277 kilometrů dlouhé zkoušky, jen se tázavě podíval na svého spolujezdce Viktora Chytku. Na časomíře v cíli svítil nápis „You are the best!“ neboli „Jste nejlepší!“. V první chvíli ho napadlo, že to tam možná zapomněli. Pak mu proletělo hlavou, kolik aut za ním ho ještě může ohrozit. A teprve potom mu došlo, že se mu to všechno jen nezdá.
„Viktor v první chvíli zblednul, snad kvůli tomu, že bychom měli jet zítra jako první,“ líčil Martin Prokop první dojmy v cíli „A mně až po dlouhých vteřinách naskočila husí kůže a rozlil se mi v těle takový ten příjemný pocit, že se to povedlo. V hlavě mi letěly ty tři hodiny jako zrychlený film. Takhle složitá etapa v loňské Arábii určitě nebyla, zvládli jsme trialové úseky, kdy se hopkalo na jedničku, šotolinové vypalováky se skákacími horizonty, kamenitá řečiště, a to všechno kořenila hodně těžká navigace.“
Aby vám došlo, co vlastně tohle třetí místo v první etapě Dakar Rally 2021 znamená, musíte vzít v úvahu, že je na startu 64 aut a z toho 15 továrních. A taky musíte vzpomenout na loňské trápení. Pro Prokopa je tohle obrovská vzpruha a důkaz, že to jde. Že se i jako soukromník může rvát s těmi nejlepšími. Před ním nakonec skončili jen Carlos Sainze a Stéphan Peterhansel, dvě dakarské legendy.
Pravda, všechno se to sešlo. Seděl mu charakter tratě, auto bylo dobře připravené a on se vážně těšil. „Byla tam místa, kde byly obrovské kameny a kde jsem si říkal, že možná jedu až zbytečně opatrně a že to moc šetřím. Pak jsem si zase vyčítal pár zaváhání, kdy jsem ubral spíš pro jistotu. Jeli jsme víc než dvě stě kilometrů v podstatě sami, jen s motorkami, neměl jsem tedy možnost nějakého srovnání. Asi až padesát kilometrů před cílem se začala objevovat auta a mě napadlo, že to možná bylo rychlé. Ale že až tak moc, to fakt ne,“ přiznává Prokop bez okolků.
Lví zásluhu na tom všem má spolujezdec Viktor Chytka. V jednu chvíli se před nimi objevil Sébastien Loeb a Prokop automaticky stočil volant za ním. „Ale Viktor mi říkal, ať na to kašlu, že jede blbě, ať ho poslechnu. Udělal jsem to, ale jasně, že jsem byl nervózní. A pak nám pípnul skrytý kontrolní bod a to je prostě ta chvíle, kdy z tebe všechno spadne a ty víš, že to ten vedle tebe má pod kontrolou.“
Přesně tohle všechno jihlavský závodník potřeboval. Moc dobře ví, že do cíle je to ještě dlouhých 4 500 závodních kilometrů a že hned zítra se jede jedna z nejdelších etap letošního Dakaru. Stát se tedy může samozřejmě cokoliv. Ale jet v laufu je víc než pochybovat.
Pro Čechy to byl na Dakaru vůbec velký den. Aleš Loprais dovezl svůj kamion na fantastickém druhém místě, důchodce Macháček skončil s buginou devátý a Michek dojel desátý mezi motorkáři. Respekt!
PS: Příběh dnešního dne ale neskončil v cíli speciálky. Po pár stech metrech totiž motor Shreka zhasnul, začal se mu vařit benzin. A v ten moment se objevil dakarský duch, respektive Peterhanselovo Mini. Zacouval, zapřáhl za sebe český Ford Raptor a přitáhl Prokopa do bivaku. Respekt podruhé!