Hlavní obsah

Prodrive bude vyrábět silniční verzi dakarského speciálu

Foto: Prodrive

A teď si představte, že s tímhle přijedete do práce...

Prodrive se pustí do výroby a prodeje silniční verze dakarského speciálu Hunter. Bude mít značky, takže s ním budete moci do města i na dálnici, bude mít 500 koní a na rozdíl od závodního auta bude pohodlné na každodenní použití.

Článek

Mohlo by se to zdát jako aprílový žert, ale čím víc o tom budete přemýšlet, tím větší vám to bude dávat smysl. Bohatí lidé na světě chtějí něco opravdu extra a supersporty už dávno nefrčí. Nepohodlné, stísněné a jen na vybrané silnice. A teď si představte, že jim nabídnete legálně použitelnou verzi dakarského speciálu. Přeplňovaný šestiválec, 500 koní, obrovské zdvihy tlumičů, spousta svalů a pohodlí běžného auta. To nechtějí jen boháči, to chceme i my!

Foto: Prodrive

Silniční verze Hunteru bude mít svalnatější blatníky a větší kola, šasi by mělo dostát jen minimálních změn

Prodrive BRX Hunter měl premiéru v lednu na Dakaru a Španěl Nani Roma ho dovezl do cíle na pátém místě, zatímco Francouz Sebastien Loeb se stejným autem byl závod donucen vzdát. Vývoj a testování vozu měli Britové jen čtrnáct měsíců a celý vůz vznikl na bílém papíře podle šestnáctistránkového dokumentu technických pravidel FIA. Úctyhodný počin. Ale od lidí, kteří staví ta nejlepší auta pro rallyecross, pro Le Mans i pro Formuli 1 a kteří mají tři tituly v mistrovství světa v rallye, nemůžete čekat nic průměrného.

„Byl to projekt od nuly, ale rychle jsme věděli, co chceme a jak toho dosáhnout,“ vzpomíná hlavní inženýr Prodrive David Lapworth. „V souladu s pravidly jsme použili 3,5litrový motor EcoBoost od Fordu přeplňovaný dvěma turbodmychadly, šestistupňovou sekvenční převodovku a pohon všech kol. Soustředili jsme se hlavně na šasi a podvozek, protože závodní BRX nemůže mít vyšší zdvihy pérování než 28 centimetrů, takže jsme hodně řešili odolnost zavěšení.“

Při konstrukci silničního auta ale Prodrive žádná podobná omezení řešit nemusí. A tak se bude pár důležitých věcí měnit. Motor závodního auta škrtí restriktor, a tak dává jen 400 koní a točivý moment 700 Nm, ale v otevřené verzi bude mít 500 koní a ještě větší porci točivého momentu. Závodní sekvenční převodovka se pro běžné použití rozhodně nehodí, a tak bude mít Hunter sofistikovanější a jemněji řadicí skříň.

Foto: Prodrive

Nejvíc práce čeká na inženýry a designéry při vývoji interiéru

Šasi auta a jeho podvozek budou mít do značné míry podobnou konstrukci a nastavení zavěšení prý bude identické se závodním speciálem, ale blatníky budou rozšířené tak, aby pojaly větší kola a pneumatiky. Hunter by tedy měl zvládnout v podstatě jakýkoliv terén.

Karoserie, kterou pro Prodrive navrhl Ian Callum, bývalý designér Jaguaru, by měla být taky bez větších změn, jen interiér bude výrazně pohodlnější a bude mít vybavení běžných moderních aut. Nebude mít taky 500litrovou nádrž a nebude muset vozit hned tři náhradní kola, takže bude mít určitě kufr.

„Závodní auto jsme už stavěli s myšlenkou, že bychom mohli vyrábět i jeho silniční verzi,“ přiznává zakladatel a výkonný ředitel Prodrivu David Richards. „Pohrávali jsme si s tím, že bychom udělali auto, co by nevážilo víc než tunu, ale po Dakaru jsme to zavrhli a rozhodli se jít opačným směrem. Dali jsme mu tedy potřebný výkon a soustředili se na robustnost, propracovanou převodovku a na plnohodnotný interiér. Zatím pracujeme na přesné specifikaci a Ian Callum a jeho tým teď dolaďují celkový vzhled auta.“

Prodrive chce mít prototyp produkčního modelu hotový do konce roku, takže výroba by mohla začít v roce 2022. Cena auta by se měla podle všeho pohybovat okolo třiceti milionů korun a Prodrive neuvedl, jestli bude počet vyrobených vozů nějak limitován nebo jestli se pokusí vyhovět poptávce.

Související témata:
Načítám