Hlavní obsah

Prodejní historie aneb Co frčelo před deseti lety?

Foto: Jakub Misík

V roce 2011 bylo mnoho věcí jinak, což rovněž dokazují tehdejší prodejní statistiky, se kterými vás nyní seznámíme

Nejprodávanější auta za minulé roky už známe nebo si takové články můžeme snadno dohledat, jenže co frčelo v jednotlivých segmentech před deseti lety, tedy v roce 2011? Za malým výletem do prodejní historie vás vezmeme díky podrobným statistikám Svazu dovozců automobilů. Škoda Auto neměla tehdy zdaleka tak silnou pozici jako teď…

Článek

Před deseti lety vypadal svět trochu jinak a nejeden motorista vlastníci stroj času by se do oné doby rád vrátil. Přece jen nebylo tolik litrových tříválců, malých SUV nebo přísných emisních norem, a navíc byla například reálná možnost koupě městského mini auta s dieselovým motorem, což už dnes prakticky nelze.

O tom, co frčelo v roce 2011, hovoří podrobné statistiky Svazu dovozců automobilů, které ovšem podchycují pouze první registrace, což vždy nemusí 100% korespondovat s prodanými automobily na území Česka. Pojďme tedy společně zavzpomínat, hezky segment po segmentu.

Mini

Třídu nejmenších aut ovládla před 10 lety Panda od Fiatu, jenže už na čtvrté pozici můžete vidět tehdy debutující Škodu Citigo. Kdo z vás tipuje, že v roce 2012 škodovka poskočila na první příčku, má pravdu.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Fiat Panda66416,12 %
2.Kia Picanto58014,08 %
3.Chevrolet Spark43710,61 %
4.Škoda Citigo4099,93 %
5.Peugeot 1073668,89 %
Foto: Fiat

Panda sice v roce 2011 kralovala městským nákupním taškám, nicméně krátce na to převzala její první místo Škoda Citigo

Malé

Vítězství Fabie není v sekci malých aut překvapením. Můžeme pouze vysledovat, že jak konkurence v rámci let řídla, oblíbená škodovka rostla na popularitě. Dnes už si drží zhruba 50% tržní podíl.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Škoda Fabia16 53236,79 %
2.Ford Fusion3 2677,27 %
3.Renault Thalia3 2067,13 %
4.Hyundai i203 2027,13 %
5.Volkswagen Polo2 4195,38 %
Foto: Tomáš Kopečný

Škoda Fabia sekci malých aut dominuje dodnes

Nižší střední

Kde je nějaká škodovka? SDA řadí Octavii až o segment výše a Scala v roce 2011 nejspíš nebyla ani ve fantaziích designérů. Svého času dominoval střední třídě Focus, stíhaný Golfem a také kiou chlubící se apostrofem v názvu.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Ford Focus4 53613,79 %
2.Volkswagen Golf4 12512,54 %
3.Kia Cee’d3 84111,68 %
4.Hyundai i303 61811,00 %
5.Renault Mégane3 35910,21 %
Foto: Dalibor Žák

Ford Focus byl před deseti lety lídrem vozů nižší střední třídy

Střední

Být ve třídě se Škodou Octavia v Česku znamená nejlépe druhé místo. Tuzemský bestseller je stálou segmentovou jedničkou a patrně se na tom nebude nic měnit ani do budoucna. Zajímavá je taktéž tehdejší třetí příčka patřící Fordu Mondeo, tedy modelu, který na současném evropském trhu dlouhodobě skomírá.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Škoda Octavia23 66171,75 %
2.Volkswagen Passat2 4937,56 %
3.Ford Mondeo1 8135,50 %
4.Opel Insignia5971,81 %
5.Peugeot 5085251,59 %
Foto: Škoda Auto

Škoda Octavia v Česku už dlouhodobě kraluje střední třídě a patrně ještě dlouho bude

Vyšší střední

Porazit BMW, Audi i Mercedes-Benz? To dokázala v roce 2011 v segmentu vyšší střední třídy jedině Škoda Superb. Jinak tomu vlastně nebylo ani loni, předloni, předpředloni…

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Škoda Superb4 65962,13 %
2.BMW řady 585911,45 %
3.Audi A65577,43 %
4.Mercedes-Benz třídy E4005,33 %
5.Audi A72753,67 %
Foto: Škoda Auto

Tehdy dvojkový Superb převálcoval ve své třídě bavoráky, audiny i mercedesy

Luxusní

Těsný souboj mezi Audi A8 a BMW řady 7 rozhodl rozdíl pouhých pěti luxusních limuzín. Pozastavíme se však nad Mercedesem třídy R, podivným mutantem kombinujícím luxusní kombi, MPV a SUV. Tenhle designový hybrid se v roce 2011 prodával takřka stejně dobře jako konzervativní třída S, což je minimálně zajímavé.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Audi A811924,90 %
2.BMW řady 711423,85 %
3.Mercedes-Benz třídy S10822,59 %
4.Mercedes-Benz třídy R10421,76 %
5.Jaguar XJ142,93 %
Foto: Audi

Deset let zpátky Audi A8 jen těsně porazila BMW řady 7

Sportovní

Prvně musíme říct, že v kategorii sportovní bylo sice v roce 2011 mnoho zajímavých kousků, nicméně jejich prodeje dosahovaly řádů jednotek, maximálně pár desítek kusů. Ale co, sláva vítězům, čest poraženým.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Audi A5667,62 %
2.–3.BMW Z4637,27 %
2.–3.Volkswagen Scirocco637,27 %
4.BMW řady 1586,70 %
5.Porsche Panamera505,77 %
Foto: Audi

A vítězem za rok 2011 se stává... Chvilka napětí... Audi A5

SUV a terénní

Velký, obří, auty nadupaný pytel jménem SUV a terénní schraňoval až do roku 2017 všechna sportovně-užitková vozidla i off-roady. Z důvodu početnosti segmentu uvádíme TOP 10 modelů, kterým kralovala Škoda Yeti, následovaná Dacií Duster a Hyundaiem iX35, dnes už nahrazeným zvučnějším Tucsonem.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Škoda Yeti3 968 17,70 %
2.Dacia Duster2 32410,37 %
3.Hyundai iX351 8308,16 %
4.Kia Sportage1 5016,69 %
5.Volkswagen Tiguan1 4796,60 %
6.Nissan Qashqai8423,76 %
7.Mitsubishi ASX7923,53 %
8.Honda CR-V6672,97 %
9.Volvo XC605992,67 %
10.Ford Kuga5732,56 %
Foto: Jakub Misík

Škoda Yeti položila základy úspěchů českých SUV

MPV

Další mega třída, tentokrát víceúčelových vozidel značených jako MPV. Opět se můžete pokochat desítkou nejregistrovanějších modelů za rok 2011, kterým tehdy vévodila Škoda Roomster a za ní byl velmi oblíbený Hyundai iX20.

PořadíModelPrvních registracíTržní podíl
1.Škoda Roomster3 17913,70 %
2.Hyundai iX202 075 8,94 %
3.Volkswagen Caddy1 0874,68 %
4.Kia Venga1 0564,55 %
5.Volkswagen Transporter 8423,63 %
6.Dacia Logan8353,60 %
7.Citroën Berlingo8213,54 %
8.Citroën C4 Picasso7913,41 %
9.Peugeot 50087753,34 %
10.Renault Mégane Scénic7583,27 %
Foto: Škoda Auto

Škoda Roomster byla svého času jedničkou mezi MPV

Přehledný seznam registrovaných aut za období 1–12/2011 tedy demonstroval postupně sílící rozkvět tuzemské Škodovky a raketový růst popularity sportovně užitkových vozidel. Naopak klasická MPV díky náporu SUV začala přecházet na druhou, potažmo dnes na třetí prodejní kolej.

Nehledejte v tom však naprostou tragédii, mnoho tehdy nabízených modelů přežilo dodnes, byť třeba jen v jiných karosářských formách a s úplně novými motory. Pokrok se holt nedá zastavit…

Načítám