Článek
Přesně 59 616 nových automobilů. Přesně tolik se jich dle statistik SDA letos prodalo v období leden až březen. Proti stejným měsícům roku 2018 jde o pokles o 12 procent (8257 vozidel). To je poměrně jasným náznakem toho, že absolutní špička trhu, související s ekonomikou obecně, už uplynula a trh bude v následujících obdobích buď udržovat souvislou hladinu, nebo pomalu klesat.
Nejprodávanější automobilovou značkou za první čtvrtletí letošního roku byla v případě nových aut jako již od nepaměti domácí Škoda. Prodej 20 586 aut sice znamená pokles o devět procent, ale pořád jde za dané období o vynikající tržní podíl 34,5 procenta.
Druhou nejprodávanější značkou je v ČR Volkswagen – 5 715 ks (tržní podíl 9,59 %), na třetím místě skončila Dacia s 4 008 prodanými kusy. Jako obvykle si většinu ze všech prodaných automobilů pořídily firmy (72 procent), což obecně ukazuje na malou kupní sílu českých rodin.
A jaké modely se v Česku nejvíce kupovaly? To přehledně ukazuje následující tabulka:
Škoda Octavia | 5 533 ks |
Škoda Fabia | 5 238 ks |
Škoda Rapid | 3 684 ks |
Škoda Karoq | 2 062 ks |
Hyundai i30 | 1 520 ks |
Škoda Superb | 1 504 ks |
Dacia Duster | 1 451 ks |
Škoda Kodiaq | 1 375 ks |
Volkswagen Tiguan | 1 120 ks |
Volkswagen Golf | 1 058 ks |
Trendem je nákup vozů s benzinovým motorem. Proti stejnému období loňského roku stoupl počet zážehových motorizací o pět procent na nynějších 70 procent. Dieselová auta měla podíl 28 procent. Naprosto zanedbatelný je podíl elektroaut (132 kusů).
Nejvíce se prodávaly karoserie typu SUV (31 procent). Dále to jsou vozy nižší střední třídy (Octavia, Golf, Focus) s 20procentním podílem. Prodávala se i malá auta - 16,5 procent. Podle statistik SDA se prodalo i 342 sportovních vozů a 97 luxusních.
Pseudoterénní vozy jsou populární napříč celou Evropou a automobilky se předhánějí, kdo jich bude mít na trhu více. Jen domácí Škoda nabízí hned tři různě velké modely (Kamiq, Karoq a Kodiaq). Trendem je pak ukončování výroby vozů kombi nebo modelů střední třídy a jejich náhrada právě SUV, která svým řidičům přinášejí pocit většího bezpečí (nutno podotknout, že opravdu jen pocit) a módní zadostiučinění.
Možná překvapující je růst prodeje nových motocyklů, což je pro ekonomiku vždy dobrá zpráva. A prodej rostl významně, o 37 procent. Za první čtvrtletí se tak v Česku prodalo 3 401 motorek. Nejvíce jich mělo logo Hondy (599 strojů).