Hlavní obsah

Prodeje aut začaly klesat! Můžou za to nové emisní normy

Foto: Shutterstock

Svaz dovozců automobilů zveřejnil ve středu na tiskové konferenci statistiky prodeje vozů za prvních devět měsíců tohoto roku. Ačkoliv období do srpna bylo co do počtu registrací osobních automobilů silnější než loni, v září nastal poměrně výrazný zvrat. Může za to přechod na nové emisní normy, zejména nový způsob měření emisí WLTP.

Článek

Za prvních devět měsíců tohoto roku bylo v České republice registrováno celkem 207 784 nových osobních automobilů. Loni za stejnou dobu to bylo o 2273 vozů méně, meziroční nárůst činí tedy přibližně jedno procento. Nejsilnějším měsícem co do počtu registrací nových automobilů byl srpen, který si připsal 27 830 vozů.

V září ale nastal zvrat. Oproti silnému srpnu se o měsíc později registrovalo jen zhruba polovina nových vozů (14 532). Může za to hlavně přechod na nové emisní normy, jejichž součástí je i nový způsob měření emisí WLTP. Kvůli němu nemá řada modelů napříč automobilkami stále homologaci, a tak se nemohou dodávat zákazníkům.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Mezi srpnem a zářím letošního roku je propastný rozdíl

Co do značek, vede u nás stále s velkým náskokem tuzemská Škodovka (65 289 registrovaných vozů za prvních devět měsíců roku). S odstupem za mladoboleslavskou automobilkou je na druhém místě její koncernový bratříček Volkswagen s 20 310 vozy a třetí místo připadá „sousedovi z Korejského poloostrova“ (16 135 registrovaných vozů). Následuje Dacia, Ford, Kia, Peugeot, Renault, Toyota a Citroën.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Škodovka je dlouhodobě českou jedničkou v prodeji nových aut

Když se do portfolia registrovaných vozů podíváme detailněji, stupně vítězů nás nejspíš opět nepřekvapí. Zlato, stříbro i bronz bere zase Škodovka - konkrétně Octavia (20 330 vozů), Fabia (16 156 vozů) a Rapid (11 290 vozů). Následují modely Hyundai i30, Škoda Superb, Škoda Karoq, Volkswagen Golf, Škoda Kodiaq, Dacia Duster a Volkswagen Tiguan. Pro zajímavost - 72 % všech registrovaných automobilů bylo firemních a jen 28 % soukromých.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Nejprodávanější modely v Česku aneb Škodovka kam se podíváš

Ze statistik Svazu dovozců automobilů se dá dále dočíst, že Češi milují vozy kategorie SUV. Oblíbená „es-ú-véčka“ tvoří ve sledovaném období 29,28 % všech registrovaných vozů, následuje kategorie kombi (23,91 %) a hatchback/liftback (17,06 %).

Foto: Svaz dovozců automobilů

Registrace podle provedení karoserie - sedany jsou až na pátém místě

Nejoblíbenější barvou je bílá s 60 273 registrovanými osobními vozy. Vzhledem k tomu, že většina automobilů se prodá do firemních flotil, není bílá barva překvapením; nejlépe se na ni totiž instalují polepy. Na druhém místě je šedá barva s 50 170 registrovanými kusy a třetí modrá s 29 495 kusy. Následuje černá, červená a hnědá.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Ani barvoslepí nepřijdou zkrátka - více než polovina nových aut je totiž bílých nebo šedých

Z hlediska paliva vede benzín s 66,92 % (139 045 vozů), na druhém místě je nafta s 30,19 % (62 732 vozů) a třetí je kombinace benzínu s CNG (1 465 vozů).

Foto: Svaz dovozců automobilů

Nejvíce registrovaných aut je benzínových

Speciální kategorií je pak stáří dovážených ojetých automobilů. Česká republika patří v Evropě k zemím, které mají vozový park spíše starší, průměrné stáří osobních aut činí čtrnáct a půl roku. A podle statistik Svazu dovozců automobilů se to v nejbližší době v zásadě nejspíš ani nezmění. Průměrné stáří vozů dovezených za prvních devět měsíců tohoto roku je 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,73 %. I vozidla starší patnácti let tvoří stále 18 % všech dovozů.

Foto: Svaz dovozců automobilů

Češi stále kupují spíše starší auta

Jak staré je vaše auto?
Méně než 2 roky
18 %
2-5 let
17,1 %
6-10 let
22,7 %
11-15 let
19,4 %
Starší než 15 let
22,8 %
Celkem hlasovalo 10136 čtenářů.
Načítám