Článek
Za prvních devět měsíců tohoto roku bylo v České republice registrováno celkem 207 784 nových osobních automobilů. Loni za stejnou dobu to bylo o 2273 vozů méně, meziroční nárůst činí tedy přibližně jedno procento. Nejsilnějším měsícem co do počtu registrací nových automobilů byl srpen, který si připsal 27 830 vozů.
V září ale nastal zvrat. Oproti silnému srpnu se o měsíc později registrovalo jen zhruba polovina nových vozů (14 532). Může za to hlavně přechod na nové emisní normy, jejichž součástí je i nový způsob měření emisí WLTP. Kvůli němu nemá řada modelů napříč automobilkami stále homologaci, a tak se nemohou dodávat zákazníkům.
Co do značek, vede u nás stále s velkým náskokem tuzemská Škodovka (65 289 registrovaných vozů za prvních devět měsíců roku). S odstupem za mladoboleslavskou automobilkou je na druhém místě její koncernový bratříček Volkswagen s 20 310 vozy a třetí místo připadá „sousedovi z Korejského poloostrova“ (16 135 registrovaných vozů). Následuje Dacia, Ford, Kia, Peugeot, Renault, Toyota a Citroën.
Když se do portfolia registrovaných vozů podíváme detailněji, stupně vítězů nás nejspíš opět nepřekvapí. Zlato, stříbro i bronz bere zase Škodovka - konkrétně Octavia (20 330 vozů), Fabia (16 156 vozů) a Rapid (11 290 vozů). Následují modely Hyundai i30, Škoda Superb, Škoda Karoq, Volkswagen Golf, Škoda Kodiaq, Dacia Duster a Volkswagen Tiguan. Pro zajímavost - 72 % všech registrovaných automobilů bylo firemních a jen 28 % soukromých.
Ze statistik Svazu dovozců automobilů se dá dále dočíst, že Češi milují vozy kategorie SUV. Oblíbená „es-ú-véčka“ tvoří ve sledovaném období 29,28 % všech registrovaných vozů, následuje kategorie kombi (23,91 %) a hatchback/liftback (17,06 %).
Nejoblíbenější barvou je bílá s 60 273 registrovanými osobními vozy. Vzhledem k tomu, že většina automobilů se prodá do firemních flotil, není bílá barva překvapením; nejlépe se na ni totiž instalují polepy. Na druhém místě je šedá barva s 50 170 registrovanými kusy a třetí modrá s 29 495 kusy. Následuje černá, červená a hnědá.
Z hlediska paliva vede benzín s 66,92 % (139 045 vozů), na druhém místě je nafta s 30,19 % (62 732 vozů) a třetí je kombinace benzínu s CNG (1 465 vozů).
Speciální kategorií je pak stáří dovážených ojetých automobilů. Česká republika patří v Evropě k zemím, které mají vozový park spíše starší, průměrné stáří osobních aut činí čtrnáct a půl roku. A podle statistik Svazu dovozců automobilů se to v nejbližší době v zásadě nejspíš ani nezmění. Průměrné stáří vozů dovezených za prvních devět měsíců tohoto roku je 10,3 roku, přičemž podíl vozidel starších 10 let činí 51,73 %. I vozidla starší patnácti let tvoří stále 18 % všech dovozů.