Článek
Ono to také není Audi a ani se tak nejmenuje. Přesný název tohoto auta je Auto Union 1000 S, a pokud jste našimi pravidelnými čtenáři, nejspíš si říkáte, že jsme nedávno o takovém autě psali. Ne, nepsali, i když IFA F9 je tomuto modelu velmi podobná a má s ním i společný původ z dob ještě předtím, než se rozdělilo Německo.
Západnímu světu tohle auto spíš připomene Volkswagen Brouk, protože má kulatá dobrácká světla na vystouplých blatnících a oblou střechu. A koneckonců, Audi přece patří Volkswagenu. Jenže s Auto Union je to složitější.
Automobil je z roku 1960 a jde o malé dvoudveřové kupé. Reklama jej prezentovala jako „navržený pro nový druh pohodlného a luxusního cestování“. Jenže ten luxus spočíval v dvoubarevném čalounění, topení ovládaném táhly, analogových hodinách a tranzistorovém rádiu Motorolla. Tehdy velice pohodlné doplňky.
Jednoduchá technika stačí
K pohonu slouží dvoutaktní litrový tříválec s výkonem 57 koní, které na přední kola posílá přes čtyřstupňovou synchronizovanou převodovku. Auto vážící 903 kilogramů má maximální rychlost 135 km/h. Přední pohon tehdy pořád nebyl tak běžný a automobilka se chlubila, že malé kupé je díky němu jistější v zatáčkách a má lepší grip při jakémkoliv počasí. Auto nafotila aukční síň Mecum a do dražby jej pošle v lednu příštího roku za dosud nestanovenou vyvolávací cenu.
A jak to tedy je s těmi čtyřmi kruhy na značce? Ty byly skutečně symbolem značky Auto Union od jejího vzniku v roce 1932 v Chemnitzu. Ty spojené kruhy symbolizovaly spojení čtyř automobilek Audi, DKW, Horch a Wanderer. Během krátké doby dosáhla značka vynikajících výsledků v závodech, a díky tomu i celosvětového ohlasu. Po válce ovšem spadla do sovětské okupační zóny, název Auto Union se přestal používat a v bývalých továrnách Horchu a Audi se vyráběly východoněmecké osobní automobily IFA F8, F9 a později AWZ P70 a legendární Trabant.
Část zaměstnanců ale uprchla na západ, kde založila novou továrnu Auto Union Gmbh v Ingolstadtu v sýpce. Původně podle stejných konstrukčních plánů a pod názvem DKW 3=6, později už jako Auto Union 1000. Karoserie byla stejná, změnilo se logo na masce a nový větší dvoutaktní motor. Licenci na výrobu navíc západní značka prodala i do Argentiny. Nástupcem se v roce 1963 stal sedan DKW F102, který později nahradilo Audi 72 řady F103, první auto prodávané pod touto značkou. Později se objevily jeho varianty Audi 60, 75, 80 a Super 90. To už je ale zcela jiná kapitola.