Článek
Co si budeme povídat, charakterní a opravdu ryzí řidičská auta jsou dnes v nabídce výrobců čím dál vzácnější, ačkoliv nutno podotknout, že naštěstí se nepřestala vyrábět úplně – snad je to i vlivem když ne vzrůstající, tak alespoň neuvadající poptávky po autech, která člověk opravdu musí řídit.
V době, kdy takové vozy měly většinový podíl ve vozovém parku BMW, vznikl i dnes už kultovní model 635 CSi. Nešlo sice o vrcholnou M635 CSi (v USA už tehdy pod obchodním názvem M6), ale pořád šlo o pravověrné BMW. Atmosférický řadový šestiválec, manuální převodovka, zadní pohon. Ryzí a neředěný zvuk motoru, který rezonuje celou kabinou a rozvibruje řidiči všechna nervová zakončení od hlavy až k patě. Tímto se v minulosti BMW proslavilo.
Sean Connery to evidentně také věděl, a tak si tento rodák ze Skotska, v jehož popisu práce svého času stálo „Agent Jejího veličenstva ve službách MI6“, pořídil koncem osmdesátých let jednu 635 CSi v bílé barvě Alpine White.
Lak sám o sobě je ve velmi slušném stavu, ba co víc, minimální vliv zubu času vykazuje i interiér čalouněný tmavě modrou kůží Pacific Blue. Všechny panely krásně lícují a karoserie nejeví žádné viditelné známky koroze. Dokonce jezdí i na původních litých kolech, která jsou rovněž v dobrém stavu, ačkoliv na těch zadních lze najít pár odřenin.
Byť Connery vůz koupil až na konci osmdesátých let, byl tento kus vyroben v roce 1986. Parkoval jej v garáži svého tehdejšího sídla ve španělské Marbelle – je docela dobře možné, že i to pomohlo skvělému stavu vozidla, neboť tento kousek do značné míry nepoznal zimu, a zejména pak chemický posyp. V roce 1998 se pak vůz stal majetkem jednoho z hlavních dealerů BMW v britském Lancashiru, kde vydržel až do roku 2007.
Vůz byl dle dostupných informací vždy garážován a jeho posledním bydlištěm bylo od roku 2008 Lucembursko, ovšem za tohle období toho příliš nenajezdil – naposledy se údajně ukázalo na veřejnosti v Belgii v roce 2016 při oslavách 100 let od založení automobilky BMW.
BMW 635 CSi se vyrábělo v letech 1978–1989, pohon zajišťoval 3,5l řadový šestiválec o výkonu 217 a později 220 koní, kromě starého dobrého manuálního pětikvaltu Getrag byla možnost zvolit také čtyřstupňový automat ZF, ale auto bylo pochopitelně rychlejší s manuálem.
Přestože nejde o vrcholnou motorizaci M635 CSi, která měla motor odvozený přímo od supersportovní M1, stále jde o skvělý příklad německého inženýrství. Prodejce koneckonců na svých stránkách uvádí, že všechny ovládací prvky fungují výtečně a motor prý krásně a lineárně táhne na všech pět kvaltů, což dokazuje, že v osmdesátých letech měla kvalita výroby a robustní konstrukce navrch před marží a počtem prodejů. Exemplář se v britské aukční síni The Market vydražil za 46 100 liber, tedy 1,35 milionu korun.