Hlavní obsah

Prodáno! Shelby Cobra Concept vydražen za 57 milionů korun

Foto: Mecum Auctions

Ford Shelby Cobra Concept měl být nástupcem kultovního sporťáku. Na vývoji se podílel Carroll Shelby osobně!

O konceptech jsme si na našich stránkách povídali už mockrát – a jak víme, ve spoustě případů jde spíš jen o pojízdné poutače, které mají karoserii z hlíny a i přes poutavý, strhující nebo jakkoliv jinak zajímavý vzhled se nakonec nebudou vyrábět. Podobný případ byl i nástupce legendární Shelby Cobry – jenže tento jediný prototyp s krycím názvem Daisy je opravdu funkční, včetně 6,4l V10.

Článek

Jak víme, kultovní sporťák Shelby Cobra vznikl tím, že jistý pan Carroll Shelby se rozhodl do britského sportovního auta jménem AC Ace nacpat pořádný motor, konkrétně plnotučný osmiválec Ford. Šlo o jednotky se zdvihovým objemem 260 a 289 palců čili 4,3 a 4,7 litru. Později došlo dokonce na plnotučnou 7,0l verzi, odvozenou z Fordu GT40, a tak se zrodila doslova brutální Cobra 427, podle objemu v kubických palcích.

Foto: Mecum Auctions

„Malé auto, obří motor, to je ten správný recept,“ říkával starý mazák Shelby. 6,4l V10 poháněl auto o nic větší, než je třeba taková Mazda MX-5

V roce 2004 už sice Shelby byl starý mazák, láska k nadupaným autům ho však neopustila – dokonce se osobně podílel na vývoji nástupce legendární Cobry. A v duchu tradic tedy byl recept jasný – velmi kompaktní a lehké auto s pořádným motorem vpředu, manuální převodovkou uprostřed a pohonem kol vzadu.

Teoretický nástupce legendární Cobry tedy dostal pod kapotu 6,4l vidlicový desetiválec o výkonu 613 koní, šestistupňový manuál od firmy Ricardo původem z tehdejšího Fordu GT byl pro lepší rozložení hmoty uložen vzadu. Z Fordu GT pocházelo i zavěšení kol, šasi potom bylo z hliníkového prostorového rámu.

Byť se to na první pohled nezdá, tak i „moderní Cobra“ splňovala Shelbyho recept „malé auto – obří motor“, neboť Cobra Concept byl velikostně i váhově srovnatelný s tehdejší Mazdou MX-5. A Mazda MX-5 není úplný lenoch ani s 2,0l motorem – jenže jak by teprve jezdila s více než 6litrovou V10?!

Když je řeč o Carrollu Shelbym, sluší se dodat, že s autem i sám jezdil – dokonce seděl za volantem při většině z celkových 150 testovacích mil. Možná, že i proto pak tento jediný funkční prototyp moderní Cobry tolik předčil očekávání aukčních odborníků.

Původně se totiž hodnota odhadovala na lehce přes 1 milion dolarů, neboť naposledy se vůz prodal za 825 tisíc dolarů (necelých 18 milionů korun). Nakonec se však prototyp z roku 2004 v kalifornském Monterey prodal za těžko uvěřitelných 2,4 milionu dolarů, včetně provize aukční síni to pak dělalo 2,64 milionu – tedy při aktuálním kurzu 57,5 milionu Kč. K hlavním důvodům patří jedinečnost a také fakt, že s vozem jezdil sám Carroll Shelby.

Načítám