Článek
Tohle Lamborghini Diablo z roku 1991 není jen tak ledajaké Diablo, dá-li se to tak vůbec říct. Jak už jste na našich stránkách zvyklí, každé auto z aukce tu bývá něčím výjimečné. Občas jde o jedinečnou specifikaci, někdy zase o nesmírně žádoucí limitovanou edici, jindy se tu zase bavíme o kousku, který má najeto sotva pár kilometrů. V dnešním případě je to od každého trochu… Tedy, až na ty kilometry.
Tohle Diablo z roku 1991 je (na Lamborghini) v poměrně nezvyklé sytě rudé barvě, to ale není důvod, proč je výjimečné. Jednak jde o jedno z devíti set kusů první série Diabla před přechodem pod křídla Audi a následným faceliftem, takže jde v podstatě o jakési „klasické Diablo“. Další zajímavostí je, že jeho prvním majitelem byl závodní jezdec Mario Andretti – jistě nikoho nepřekvapí, že v takových rukou auto nebylo žádná garážová královna.
Máme tu tedy čistokrevné italské superauto s poctivým 5,7l atmosférickým dvanáctiválcem, pětistupňovou manuální převodovkou a samozřejmě zadním náhonem. Legendární strojovna, jejíž kořeny bychom vystopovali až do šedesátých let, rozburácela tohoto 1,6 tuny vážícího drobka na stovku za zhruba 4,5 sekundy a dále až na 325 km/h – ačkoliv některé prameny uvádějí, že při testování bylo dosaženo dokonce rychlosti 340 km/h.
Andretti byl během vlastnictví vozu evidentně jeden z mála lidí, co si troufli vyvolat tohoto ďábla z garáže a pořádně provětrat všech 485 koní, které krotila stabilizace v podobě jeho rychlých rukou a kontrola trakce zabudovaná v pravém kotníku.
Tohle Diablo má (na poměry dané sféry) spíše průměrný než nízký nájezd, a sice necelých 23 tisíc mil, tedy lehce přes 36 tisíc kilometrů. Diablo se tak prodalo za nikterak závratných 68 200 dolarů (1,7 milionu korun), ale tady hraje hlavní roli fakt, že vůz je ve stavu před renovací. Po ní cena opět strmě vzroste, a to přibližně na 3 miliony korun, což je u „standardního“ Diabla poměrně běžná cena – investiční potenciál tu tedy jistě je.
A kdo je vlastně Mario Andretti? Je to italsko-americký závodník, který začal profesionálně závodit v šedesátých letech a závodnickou helmu pověsil na hřebík až v letech devadesátých. Andretti byl vlastně takový „univerzální voják“ – je jedním z pouhých dvou jezdců na světě, kteří dokázali zvítězit v závodě Formule 1, IndyCar, v seriálu Sportovních vozů a v NASCARu. Tím druhým je potom Dan Gurney.
Andretti vyhrál jeden titul Mistra světa v F1 v roce 1978, v sérii IndyCar se mu podařilo nasbírat dokonce čtyři tituly. Zajímavé je, že od jeho vítězství ve Velké ceně Nizozemska v roce 1978 se nepodařilo žádnému Američanovi zvítězit v závodě Formule 1. V roce 2005 byl uveden do Síně slávy motorsportu.