Článek
Problém je, že dnešní Formule 1 ztratila kouzlo. Jezdí se v zemích, kde není pořádná fanouškovská základna, na okruzích, kde se téměř nedá předjíždět… Finančně to sice možná funguje, ale tribuny bývají poloprázdné a diváci u televizních obrazovek přepínají na jiný kanál hned po startu. Tím kýženým kouzlem máme na mysli něco, co ve světě F1 bylo přítomné v dobách minulých. Souboje. Nebezpečí. Adrenalin.
Předjíždění je dnes mnohem snazší v boxech, protože při jakémkoliv souboji přirozeně hrozí kontakt – a po něm následuje penalizace a konec nadějí. Chce to trochu povolit příliš utažené normy a nechat závodníky dělat to, v čem jsou nejlepší, a to, proč k nim vzhlížíme – závodit. Chceme vidět, jak si jdou po krku, jak si jeden druhému nedarují ani centimetr místa, jak postupně stoupá napětí, jak se začne projevovat zarputilost jezdců na jejich jízdním stylu. A nebo jak někomu z nich rupnou nervy a strhne se mela. Jinými slovy – aby jezdci měli možnost se projevit, aby v F1 byla vidět akce.
Jak možná víte, britský moderátor a novinář Jeremy Clarkson se netají svou nevolí k moderní Formuli 1. Ba dokonce už je tomu několik let, co si ještě za dob „starého Top Gearu“ pouštěl pusu na špacír, že F1 je nuda, když pořád vyhrává jen jeden jezdec. A taky si možná vzpomenete, že Jeremy navrhoval přidělat na auta kulomety…
S těmi kulomety to bohužel moc nadějně nevidíme, ale některé ostatní výroky zní zajímavě a na Jeremyho poměry i překvapivě smysluplně. Zde je výčet těch nejlepších:
1. Zakázat pořadatele
Formule 1 bez arbitrů zní možná děsivě, ale podívejte se na to takhle – jak řekl sám Clarkson, lidé chtějí vidět nebezpečí během závodu. A bezpečnost ve Formuli 1 udělala za posledních 25 let obrovské pokroky. Vtip je v tom, že pořadatelé mají za povinnost trestat sebemenší kontakt nebo prohřešek. A to je chyba. Představte si, že by se v hokeji vylučovalo za bodyček… Jeremy však zašel ještě dál – riskantní jízdu by prý dokonce odměňoval!
2. Auta musejí být odolnější
Tak trochu to souvisí s bodem 1. Zkrátka, bylo by záhodno, kdyby monoposty vydržely takové to menší sportovní pošťouchnutí, aniž by začaly všemi směry létat karbonové úlomky předního přítlačného křídla.
3. Lepší atmosféra
Tady Jeremy poukazuje na to, co má řada ostatních sportů, ale Formule 1 už dnes ne, a tím je pořádná atmosféra. Dokonce se nechal slyšet, že si mnohem raději pustí finále Grand Slamu, než „královnu“ jeho milovaného motorsportu. Chybí atmosféra jako na vrcholných tenisových turnajích, což částečně zabíjí i politika a marketing – Formule 1 se stává tak nějak seriozní, bezduchá až sterilní. Nebo ještě lépe řečeno Jeremyho slovy: „Já sice vím, že třeba takové Ferrari se musí řídit jistými marketingovými strategiemi, ale s tím ať jdou do p**ele!“ Souhlasíme, marketing by do sportu patřit neměl. A když, tak jen tak v pozadí.
Clarkson se takto krátce, avšak důrazně rozpovídal v rozhovoru pro automobilový web Drivetribe, který založil s kolegy Mayem a Hammondem krátce po odchodu z BBC. Rozhovor se nachází na YouTube stránce onoho webu a nutno podotknout, že v něm peprnými slovy celkově nešetří. Ale kdo by se mu divil… „Na autech jsem vyrostl. A mrzí mě, že to musím říct, ale dnes se daleko raději podívám na finále tenisu, než na 'formule'. Stejně tak můj syn, ale ten si pro změnu ještě raději pustí kriket. Něco je zkrátka špatně.“
Nezbývá, než souhlasit. Protože v současném stavu se Formule 1, nebo jak se jí kdysi s oblibou přezdívalo „Královna motorsportu“, nemá kam posunout. Kdo by si F1 vlastně pouštěl v televizi, když víme, kdo vyhraje? Stejně je jasné, že vyhraje Hamilton nebo Bottas, tak proč tím strávit celé odpoledne? Výsledky si můžeme zjistit po závodě na internetu. A když se jim to někdo pokusí překazit, hned je penalizován… „To přece není žádný sport!“ hněvá se britský moderátor.