Článek
„Většina lidí ve fabrice si myslí, že je to chyba,“ řekl pro Garáž.cz člověk z vyššího managementu automobilky, který si pochopitelně nepřeje být jmenován. „Vzdát se tak zvučného jména na pět písmen, které má silnou historickou vazbu na Škodovku a zároveň zní dobře v češtině, angličtině i němčině, to prostě nedává smysl.“ Oproti tomu označení Scala je v historii Škodovky novinkou a automobilka ho prezentuje takto: „Jméno pochází z latinského slova ‚scala‘, což lze přeložit jako ‚schody‘ nebo ‚žebřík‘, a pro automobilku představuje další velký krok vpřed v segmentu kompaktních vozů.“ Název auta vznikl v marketingovém oddělení, podobně jako jména Karoq a Kodiaq, přičemž automobilka se na jeho používání musela domluvit s Renaultem, který pod tímto jménem prodával v Indii čtyřdveřový sedan postavený na základech vysloužilého Nissanu Sunny.
Už dlouho se mluvilo o tom, že se nový model nebude jmenovat Rapid. Nejčastěji byla skloňována jiná dvě jména, která mají v historii mladoboleslavské automobilky své pevné místo…
Tím prvním označením měla být Felicia, což bylo kdysi jméno pro kabriolet vyráběný v letech 1959 až 1954, který konstrukčně vycházel ze sedanu jménem Octavia. V novodobé historii pak byla Felicia první škodovkou vyvinutou pod Volkswagenem. A přestože šlo vlastně jen o evoluci modelu Favorit, zásadním způsobem se na něm projevilo začlenění automobilky do koncernu VW, např. zavedením výrobních specifikací definovaných bázovým modelem a také systémem indexů mimořádných výbav.
Druhým často skloňovaným jménem pro nástupce Rapidu pak bylo označení Popular. Osobně jsem právě tomuto názvu věřil nejvíc. V předválečné historii to byl totiž nejúspěšnější model mladoboleslavské automobilky, který navíc proslul po celém světě svými dálkovými jízdami. Jeho jméno má tedy silnou historii v Česku i ve světě, je jednoduché a zvučné ve všech jazycích, navíc má jasný význam. Je taky dostatečně „odpočinuté“, protože v novodobé historii ho Škodovka nepoužila. A s výjimkou vozidel SUV sahala automobilka v novodobé historii při označování aut vždy do svých archivů.
Jméno Scala zvolili lidé z marketingu hlavně proto, aby na nový vůz co nejvíc upozornili a odlišili ho od původního Rapidu. Lidská tvořivost samozřejmě okamžitě zaúřadovala a na svět přišla spousta více či méně vtipných zkomolenin a průpovídek. Ale stejné to bylo, i když přišel Kodiaq, Karoq nebo jiné modely. Racionálně uvažující část veřejnosti si však ihned vzpomněla na to, že v novodobé historii se něco podobného už jednou stalo, přičemž automobilka to nikdy pořádně nevysvětlila. Historicky prvním SUV Škodovky byl totiž model Yeti, což bylo jednoduše dokonalé jméno. Přesto se ho automobilka vzdala a použila nic neříkající umělé označení Karoq. Ačkoliv umělé… „Inspiraci k pojmenování modelu Škoda Karoq poskytli obyvatelé ostrova Kodiak. Popis nového SUV modelu jim připomněl slovo 'uyowoq', což v jejich tradičním jazyce znamená 'malý bratr'. Slovo 'qarruk' odkazuje na šíp, který tvoří ústřední prvek loga značky Škoda. A finální podnět pochází z hlavy jednoho dvanáctiletého chlapce, jenž přišel s termínem kaaraq – ten v jazyce ostrovanů znamená 'automobil'. Takto tedy slova 'kaaraq' (automobil) a 'qarruk' (šíp) dala základ názvu Škoda Karoq,“ vysvětlovalo tiskové oddělení jméno nového vozu. I tehdy odborníci upozorňovali, že je škoda, že se značka vzdává tak úspěšného označení, neboť bude muset investovat spoustu peněz do marketingu nového názvu. A podobné je to nyní i s novou Scalou.
Rapid možná nedělal prodejní rekordy, ale to na začátku nebyl ani jeho úkol, ten vykrystalizoval až v průběhu času. Vždyť původně šlo o jednoduché a levné auto hlavně pro východní státy, tedy něco ve stylu již zmíněného Renaultu Scala nebo Citroënu C-Elysee. Jenže Škodovka ho neuměla vyrobit levně, a tak s příchodem varianty Spaceback pozměnila plány. Přestože to automobilka neslyší ráda, její nový model Scala bude přímo atakovat Octavii. Auto jako takové už jsem řídil a je asi zbytečné zmiňovat, že i kusy z takzvané nulté série fungovaly na výbornou. Automobilka pak zveřejnila i vybrané položky výbavy a není pochyb o tom, že půjde o hodně moderní auto, které rozhodně nemíří nízko, ba právě naopak. O míře jeho úspěchu pak rozhodne hlavně jedna věc – cena! Škodovky už se dávno nemusí podbízet nízkou cenovkou, ale Scala může mít tak bohatou výbavu, že právě její tzv. zacenění by mohlo být tím nejslabším článkem. „Předpokládáme, že cenu zveřejníme za měsíc na premiéře v Tel Avivu,“ zní z automobilky. Podle zákulisních informací už nějaký nástřel existuje, ale pořád se ladí ceny výbav a silnějších motorizací. Jsem na to opravdu zvědav. Když jsem viděl už finální auto, rozhodně nevypadalo levně, a to jak výbavou a asistenčními systémy, tak použitými materiály.
Takže nová Scala vyjede už za měsíc… „Není vyloučeno, že se Škoda Auto k označení Rapid někdy v budoucnosti vrátí, ale aktuálně to není na pořadu dne,“ uzavírá spekulace Garáže Vítězslav Pelc z tiskového oddělení automobilky.
No a jak to máte vy? Už jste si na označení Scala zvykli? A preferovali byste raději Popular nebo Felicia? Nebo snad úplně jiné? Hlasujte, nebo pište do diskuse!