Článek
Elektromobilita za současného stavu věcí dává nejvíc smyslu pro menší městská auta, která budou neslyšně a bezemisně klouzat centry aglomerací, kde nejlépe využijí svou energii, intenzivní rekuperací prodlouží svůj dojezd a vždy snadno najdou dostupnou zásuvku, kde je budete moci dobít.
Tak proč většina výrobců začala výrobou drahých elektrických SUV mastodontů (jako je Tesla Model X, Audi e-tron, Mercedes-Benz EQC), které trápí vysoká spotřeba a limitovaný dojezd?
Peníze
O peníze jde vždy až v první řadě – nakonec automobilky nejsou žádná charita. Technika elektromobilů je zatím citelně dražší než konvenční pohon. Malá auta jsou citlivá na dobrou cenu, takže by jim její výrazné zvýšení spolehlivě zlomilo vaz, kdežto u již tak dost drahých prémiových SUV jde jen o „drobný“ příplatek za něco, čím se budete moci pochlubit obchodním partnerům a kamarádům. Ostatně nějakých 200 tisíc navíc byste dali třeba za lepší audio a panoramatickou střechu, takže to majitele ve finále ani moc nezabolí.
Marketing
Současní zákazníci milují SUV ve všech jejich myslitelných (i nesmyslných) podobách a kupují jich stále víc a víc – crossovery a SUV jsou aktuálně nejprodávanějším (a jediným rostoucím) segmentem. Vsadily na ně sportovní (Porsche, Lamborghini, Maserati, Aston Martin) i luxusní automobilky (Bentley, Rolls-Royce) a zatím pro všechny fungují jako dojné krávy. To výrazně zvyšuje šanci na úspěch prodeje inovativní elektrické techniky…
Prestiž
Pochlubit se krásným, velkým a drahým SUV s nejmodernější technikou funguje daleko lépe než u skromné městské tašky na kolech (tedy pokud nejste chytří jako Honda). Vypadá to lépe v reklamách, na výstavách i před zákazníky, perfektní na upoutání pozornosti a potvrzení pozice lídra segmentu a vizionáře. Téhle šanci automobilky, které si tak rády poměřují pindíky, prostě nemohly odolat.
Davový efekt
Automobilky jsou velmi konzervativní (jsou prostě opatrné, vždycky jde o obrovské sumy peněz) a málokdy si troufnou jít proti proudu. Proto často následují jedna druhou, ať už z důvodu nedostatku vlastní invence, nebo prosté snahy nezaostat za úhlavními nepříteli: „Cože, konkurence dělá elektrické SUV? Tak to okamžitě taky postavte!“
Hmotnost
Co se technických důvodů týče, jde hlavně o hmotnost. Velký bateriový set spolu s elektromotory přidá ve srovnání s konvenčním pohonem nějakých 200-300 kg navíc (pokud nemáte chytrou konstrukci jako Jaguar I-Pace), což se u 2,5 tuny vážícího auta docela ztratí. Jenže dva až tři metráky u auta vážícího kolem 1,3 tuny (auto o velikosti Scaly) je znát o dost víc – dostanete se totiž do spirály smrti, kdy musíte všechny díly dimenzovat na vyšší hmotnost, a to vyšroubuje celková kila (a cenu) do nesmyslu, za který by si to nikdo nekoupil.
Tesla
Příklad americké Tesly ukázal, že mezi bohatými lidmi je o elektromobilitu zájem. V době, kdy chytré městské elektromobily nikdo nechtěl kupovat, dokázala Muskova firma úspěšně postavit byznys na prodeji výkonných hi-tech elektromobilů s cenovkou kolem dvou milionů korun. To samozřejmě zavedené automobilky inspirovalo a zkouší jít po této bezpečně prošlápnuté cestě.
Samozřejmě nikdo nečeká, že se velkých elektrických SUV budou prodávat mraky – jen je to pro výrobce nejsnazší a nejméně prodělečná cesta, jak zákazníkům prodat myšlenku elektromobility. Postupně budou elektrifikována menší a menší auta, až technologie zlevní natolik, že bude dávat smysl i u malých městských vozítek prodávaných masově (to od Hondy e nebo MINI Cooperu SE vážně nečekejte) – první vlaštovkou má být Volkswagen ID.3 s cenovkou dieselového (a dobře vybaveného) Golfu. Vývoj nicméně jede na plné obrátky, takže se podobných rozumnějších aut dočkáme v brzké době mnohem víc. A některá možná nebudou SUV.