Článek
Automobilový svět očekává dvě novinky. Novou generaci roadsteru řady Z od automobilky BMW, což bude další model, který kontinuálně naváže na ten předešlý a pak novinku, kterou netrpělivě vyhlíží snad všichni fanoušci japonských sportovních ikon – Toyota Supra. V dobách, když byl svět ještě v pořádku by šlo o dvě na sobě zcela nezávislé, zprávy, které by žily každá svým vlastním životem. Je tu však nová doba, nikoliv zkracování jako ve filmových Postřižinách, ale slučování, a tak tyto dvě automobilové novinky spolu souvisí.
Toyota a BMW jdou do tohoto projektu, na jehož konci budou dva odlišné vozy, společně. Ostatně to není nic nového pod sluncem. Z posledních let mohu jmenovat dva obdobné příklady – z kooperace Toyoty a Subaru vznikla juniorská sportovní dvojčata GT86 a BRZ a z manželství Fiatu a Mazdy se zrodily modely 124 Spider a MX-5.
Ohlédnutí zpět za Toyotou Supra
I BMW a Toyota nás obohatí dvojčátky se společnou platformou, motory a výrobou (ta bude probíhat u Magna Stey v Rakousku). Odlišné budou jen karoserie, zatímco BMW bude roadster s plátěnou střechou, tak Toyota bude klasické coupé. Co je tedy na tomto spojení špatného? Nic... v případě, že vás auta až tak moc nezajímají. V opačném případě čtěte dál a zkuste se na to podívat očima automobilového nadšence.
Z pohledu fandy BMW
Pokud bych se vtělil do fanouška BMW a potenciálního zákazníka, tak mě taková zpráva asi nechá naprosto v klidu. V případě zájmu dostanu vůz BMW s motorem BMW a jak už jsem řekl o několik řádek výš, bude se jednat o roadster řady Z, který naváže na ten předchozí, a to s jediným rozdílem, že se BMW opět vrací k plátěné střeše.
Z pohledu fandy Toyoty
V případě, že bych byl fanouškem značky Toyota, tak bych nevěděl, jestli plakat radostí, nebo smutkem. Poslední Supra (čtvrté generace) se přestala vyrábět v roce 2002. Od ukončení výroby se za modelem Supra zavřela voda a občas vypuštěná bublina v podobě zprávy a později i konceptu nové Supry vždy splaskla stejně rychle jako se objevila. A nová Supra pořád nikde. Nyní už je potvrzené, že bude. Hurá!!! Po bezmála dvaceti letech se fanoušci dočkají. Jenže, zatímco předchozí Supry poháněly motory od Toyoty, ve čtvrté generaci to byl legendární a dodnes mezi úpravci doslova milovaný motor 2JZ-GTE, tak nyní dostanou motor od BMW.
A v tom lepším případě šestiválec, protože základní pohonnou jednotkou bude přeplňovaný čtyřválec o objemu 2,0 l. A tady se přiznám, jako fanouškovi Toyoty (pokud bych jím byl) by mi malinko zhořkla chuť v ústech. Ba co víc, když vyjela Supra s dvakrát přeplňovaným šestiválcem, tak měla papírových 330 koní. To se psal rok 1993. O necelé tři dekády později bude mít přeplňovaný šestiválec zhruba stejný výkon, akorát, že z výfuku nebudou lítat plameny, ale rozkvetlé sedmikrásky. Jestli je tohle ten proklamovaný pokrok, pak předem děkuji, raději bych zůstal u té staré Supry.
Z pohledu novináře
Bylo by krajně neobjektivní vynášet soudy nad autem, které ještě nebylo oficiálně představeno, natož abych v něm jel. Chci věřit tomu, že výsledek, jak v případě BMW, tak Toyoty bude dobrý a že spojení těchto dvou automobilek přinese chutné ovoce. Nepochybně přinese benefity na obou stranách, protože levnější budou vývoj a výroba (náklady se rozdělí mezi dvě automobilky), ale zisky budou plnohodnotné (každá automobilka vás oholí podle svého ceníku). Takže, když zákazníci zapomenou na to, jaké postavení si v automobilové kultuře vydobyly předešlé generace Supry a z hlavy vytěsní fakt, že jejich nová modla má motor z BMW, tak nic nebude bránit tomu, aby byli spokojeni. Nezbývá tedy, než se těšit na příchod nových modelů a hlavně se neptat, jak dobré byly ty staré.