Článek
Ačkoliv disponujeme jedněmi z nejmodernějších dálničních tunelů v Evropě, jezdíme v nich nejpomaleji. Ano, podle normy ČSN 73 7507 o projektování tunelů pozemních komunikací je v Česku maximální povolená rychlost v tunelu 80 km/h. A přes to nejede vlak. Jednou se to do vyhlášky takto vepsalo a od té doby norma platí bez ohledu na kvalitu tunelů.
Bohužel pro nás řidiče, v Česku zatím žádné výjimky neexistují, a tak musíme zpomalit na osmdesát i před takovými tunely, jako je například tunel Valík na dálnici D5 u Plzně nebo v tunelu Panenská na D8 kousek od hranic s Německem. V případě prvně jmenovaného je to skoro k vzteku, protože tunel je dlouhý jen 380 metrů a vidíte z jednoho konce na druhý.
Že by naše tunely měly na víc, přiznává i Jan Rýdl, tiskový mluvčí Ředitelství silnic a dálnic: „Naše tunely patří v zabezpečení k evropské špičce, jsou vybaveny těmi nejmodernějšími čidly, jako jsou čidla proti požáru, zakouření, nadměrnému nákladu, pohybu chodce v tubusu tunelu nebo jízdě v protisměru,“ vyjmenovává mluvčí a dodává, že už brzy by se ale mohlo blýskat na lepší časy.
Ředitelství silnic a dálnic totiž navrhuje pilotní provoz právě ve zmiňovaném tunelu Valík, kde by se již brzy mohlo na zkoušku jezdit stovkou. Než k tomu ale dojde, zapotřebí je souhlas Policie České republiky a Ministerstva dopravy.
„Aby mohlo v tunelu Valík dojít ke zvýšení rychlosti na 100 km/h, je nejprve nutné rekonstruovat osvětlení tunelu a řídicí systém. Ředitelství silnic a dálnic už v tuto chvíli má platné stavební povolení od Ministerstva dopravy a do konce roku vyhlásí výběrové řízení na zhotovitele,“ uvedl pro Garáž.cz tiskový mluvčí Ministerstva dopravy Zdeněk Neusar. A dodal, že realizace by mohla proběhnout už v roce 2019. Zdá se tedy, že se konečně dočkáme a nezbývá než doufat, že pokud se stovka ve Valíku osvědčí, budou následovat i další tuzemské tunely.