Hlavní obsah

Proč může vyjít výměna čelního skla na desetitisíce?

Foto: Tomáš Kopečný

Rozbité čelní sklo? Povíme vám, kolik a proč zaplatíte za jeho výměnu

Znáte to, jedete si, letí kamínek a pink, vada na kráse čelního skla je na světě. No jo, jenže pokud jde o větší poškození ve stírané ploše stěračů, nabízí se buď oprava, nebo také výměna, což však může být finančně nákladnější operace. Proč tomu tak je a kolik nové zasklení vlastně stojí? Na to jsme se zeptali českých zástupců automobilek.

Článek

Moderní automobily už nemají čelní skla jen kvůli ochraně před větrem, prachem nebo deštěm. Průhlední parťáci pomáhají též tlumit hluky, sem tam v sobě mají zabudovanou rádiovou anténu, výhřev a také slouží jako nosiče pro důležité senzory či kamery. Díky nim tedy fungují technologie pro hlídání jízdních pruhů, čtení dopravních značek, samočinné přepínání světel, automatické řízení chodu stěračů, nouzové brzdění nebo třeba pro poloautonomní jízdu.

Foto: Jakub Misík

Čelní sklo kolikrát hostí různé senzory i kamery, které je po přesklení zpravidla nutné zkalibrovat

Jenže co když se ono čelní sklo poškodí a je nutná jeho výměna? Tehdy se ukáže, že hrací karty mají dvě strany, přičemž ta horší znamená zvýšenou finanční náročnost. Abychom zjistili, kolik nové zasklení vlastně stojí, oslovili jsme české zástupce předních automobilek a dotázali se na konkrétní modely.

Následující řádky vám tedy odhalí mnohdy nepříjemnou finanční realitu (vždy s DPH), vykoupenou objektivními výhodami asistenčních systémů. Dozvíte se tedy průměrné ceny originálních dílů a značkové práce příslušných autorizovaných servisů, což má obvykle zaručit správnou montáž skla (včetně těsnění, lepidla apod.), a hlavně komplexní kalibraci všech senzorů, radarů a mnohdy i seřízení geometrie obou náprav.

Foto: Tomáš Kopečný

S výměnou čelního skla bývá spojeno i seřízení geometrie obou náprav, což celkovou sumu rovněž navýší

Sami nejspíš uznáte, že pokud vám nějací garážoví mistři neseřídí kameru pro adaptivní tempomat, která po výměně okna bude hledět kamsi do nebes, půjde do značné míry o nebezpečnou fušeřinu. Nehledě na fakt, že i obyčejný senzor světla či deště musí být kvůli korektní funkci nalepen správně, přesně a za použití vhodných přípravků.

Mitsubishi Outlander PHEV

Myšák do zásuvky disponuje důležitými kamerami, umístěnými právě v rámci vyhřívaného čelního skla. Kompletní autorizovaná výměna okna, zahrnující rovněž přehození a kalibraci předmětných kamer, stojí v průměru 57 000 Kč.

Foto: Tomáš Kopečný

BMW X7

Nový výhled z velké mnichovské SUV sedmičky vyjde na cirka 46 000 Kč. Mimo skla, lepení, dorazů, krytů a gelové podložky pod dešťový senzor tu máme ještě například novou izolaci torpéda a samozřejmě značkovou práci včetně diagnostiky i testování po výměně.

Foto: Jakub Deml

Suzuki Vitara

Populární Vitara ve výbavě Elegance má za nevyhřívaným čelním sklem nosič modulu (DSBS) s kamerou a laserem, který nelze demontovat, ale přijde spolu s oknem už pevně spojený, přičemž dodavatel garantuje jeho přesné přilepení. Dojde-li nedopatřením k poškození zmíněného nosiče, je nutná výměna celého skla. V každém případě se ještě provádí adaptace senzoru DSBS na novou polohu čelního okna, takže kompletní přesklení vyjde průměrně na 16 000 Kč.

Foto: Jakub Deml

UAZ 2206

Běžné okno na UAZ 2206 stojí necelých 7 000 Kč včetně samotné výměny. Zde majoritně platí, že v jednoduchosti je síla – žádné senzory ani kamery, jen sklo, guma, lepidlo, práce.

Foto: AUTO MAX CZECH, a.s.

Volkswagen T-Cross

Moderní technologie pronikly i do kategorie lidovějších vozů, čehož je příkladem kompaktní T-Cross od Volkswagenu. Jelikož má SUV v horní části skla umístěnou důležitou kameru, posílající data krizovým asistenčním systémům, vyžaduje případné přesklení 100% dodržení výrobcem předepsaných postupů, zahrnujících rovněž kalibraci oné kamery a seřízení geometrie obou náprav. Průměrná cena? Se vším všudy necelých 13 200 Kč.

Foto: Jakub Deml

Subaru XV

Subaru vsadilo v rámci asistenčních systémů na dvojici kamer (EyeSight), které potřebují naprosto rovné sklo s optimální propustností světla. Na úkor bezpečnosti nemá smysl šetřit, proto je více než doporučené sáhnout při přesklení po přesně vyrobeném originálu. Tedy za kompletní výměnu originálního vyhřívaného čelního okna na Subaru XV EyeSight zaplatíte 35 až 37 000 Kč včetně kalibrace kamer.

Foto: Jakub Deml

Škoda Octavia RS

Nové „ereso“ čtvrté generace se při výměně originálního čelního skla neobejde bez kalibrace kamery asistenčních systémů a bez seřízení geometrie obou náprav. Spolu s předepsaným postupem prací, lepidlem, aktivátorem, čištěním a s dalšími nezbytnými úkony vyjde celý výměnný proces na necelých 15 000 Kč.

Foto: Jakub Deml

Toyota Corolla

Pokud zvažujete pořízení vrcholového dvoulitrového hybridního kombíka od Toyoty, patrně vás napadne otázka, na kolik že vyjde kompletní výměna čelního skla? Odpovídáme, že na cirka 17 000 Kč a hned zdůvodníme proč.

Foto: Jakub Deml

Originální okno pro nabušenou Corollu TS 2.0 Hybrid Executive totiž hostí kameru pro asistenční/komfortní systémy a užitnou plochu pro head-up displej, díky čemuž musí mít sklo specifické vlastnosti i konstrukci. Po výměně je rovněž nutná kalibrace kamery (statická či dynamická) a závěrečná zkouška správné funkčnosti. Takže proto ta cena…

DS 7 Crossback

Kompletní a korektní přesklení pojízdné francouzské SUV avantgardy včetně potřebné kalibrace všech pokročilých asistenčních systémů vyjde přibližně na 26 000 Kč.

Foto: Michal Sakař

Hyundai Tucson

V případně, že nošovická novinka bude potřebovat nové originální čelní sklo, zaplatíte za něj včetně značkové práce (a všech předepsaných úkonů) necelých 15 000 Kč.

Foto: Jiří Čermák

Ford Focus ST-Line

Ani Ford na bezpečnosti nešetří, proto vás výměna originálního čelního skla v autorizovaném servisu vyjde přibližně na 28 000 Kč.

Foto: Jakub Deml

Vzhledem k finanční náročnosti za výměnu moderních čelních skel doporučujeme nevynechat havarijní pojištění, respektive připojištění oken. Pokud už máte krytí sjednané, náš elaborát vám poskytne alespoň představu o tom, zda jste si výši plnění nastavili dostatečně vysoko.

Na jednotlivých sumách (vždy včetně DPH) se může zdát, že chtít desetitisíce korun za kus roztaveného křemičitého sklářského písku je zlodějna, nicméně mimo obchodní marže zde hrají roli také další díly včetně zodpovědných předepsaných prací, spojených především s kalibrací důležitých senzorů či kamer. V neposlední řadě se bavíme i o korektní montáži nového těsnění, drobných materiálů a aplikaci vhodného lepidla – to vše proto, aby vám dovnitř vozu ve finále nezatékalo.

Nakonec se vás ptáme, jak často měníte u auta čelní sklo? Jednou ročně, jednou za pět let, nikdy? Abych se přiznal, já už mám letos druhý sklářský zářez… A co vy?

Jak často měníte u auta čelní sklo?
Každý rok měním nejméně jedno čelní sklo
3,3 %
Jednou za dva až tři roky musím dát nové
7,1 %
Zničím jedno sklo za pět let
11,7 %
Sklářský incident se mi stává nejvýše jednou za deset let
39 %
Nikdy jsem čelní sklo nemusel měnit
38,9 %
Celkem hlasovalo 3236 čtenářů.
Související témata:
Načítám