Hlavní obsah

Proč měla některá závodní auta přelepená čelní světla?

Foto: Goodwood

Přelepená světla mají některá stará auta ještě dnes

Určitě jste si toho všimli na dobových fotografiích. Stará závodní auta s přelepenými světly. Křížek udělaný z lepicí pásky měl svoji funkci a nebyl to žádný designový prvek, aby si ostatní mysleli, co je to za rychlý stroj. Ostatně motorkáři, kteří jezdí na okruhu, si podobně přelepují světla ještě dnes.

Článek

Některé věci na světě jsou naprosto jasné. Třeba ta, že po noci přichází den. Nebo jiná, že auto se spalovacím motorem musí mít výfuk. Takže otázka, proč mají některá závodní auta zalepená světla mě naprosto vyvedla z rovnováhy. To opravdu někdo může nevědět?!

Když jsem se o to začal zajímat podrobněji, zjistil jsem, že takových otázek je víc. Proč mají závodní auta křídla? V čem je výhoda křídlových centrálních matic na kolech a proč je zakázali? Nebo proč se u některých aut experimentovalo s chladičem benzinu? Otázky, které mohou někomu připadat snad až směšné, mohou být pro jiného naprosto zásadní. Jistě, sám taky dodnes nevím, co je to podvojné účetnictví nebo jak vznikají černé díry…

Foto: Porsche

Porsche přišlo s něčím ještě lepším – na modelech 356 začalo přes přední světla používat drátěnku

Takže začnu těmi křídly. Závodní a (některá) sportovní auta je mají proto, že křídlo generuje přítlak. Obtékající vzduch přitlačí auto (nápravu) k silnici, takže čím rychleji jedete, tím větší je přítlak. Problém je v tom, že u většiny aut začínají křídla fungovat až v rychlostech nad 120 km/h, přičemž zvětšují aerodynamický odpor. Lepším řešením je nápad Colina Chapmana, který přišel s tím, že když zrychlíte proud vzduchu pod autem, začnete vytvářet podtlak, a tak se auto k silnici doslova přisaje.

Ze závodění pocházejí i ty křídlové matice. Jedna centrální matka ušetřila spoustu času při výměně kola a je jasné, že křídlovou matku povolíte jednodušeji než nějakou velkou, na kterou potřebujete speciální klíč. Zakázali je ale, protože když se dvě auta dostala do kontaktu, křídlová matka mohla proříznout pneumatiku druhého vozu.

A asi vás nepřekvapí, že chladiče benzinu měly svou premiéru také v závodních autech. Čím chladnější směs vzduchu a benzinu totiž přivedete do motoru, tím větší je její účinnost.

No a teď zpět na začátek. Proč tedy mají některá auta zalepená světla? Možná už vás to napadlo… Nejde o usměrnění světelného toku ani o frajeřinu. Je to jen praktické, funkční a jednoduché řešení – ostatně nejen v motorsportu platí, že čím jednodušší to je, tím méně se toho může pokazit. A v daném případě nejde o nic jiného, než aby se světlo takzvaně nevysypalo při kontaktu s jiným vozem, nebo při nárazu od odlétnuvšího kamínku. Dřív byla světla z obyčejného skla, které se rozsypalo na střepy, takže páska je držela pohromadě. Jednak se prasklé, ale kompletní světlo dalo opravit, druhak nehrozilo, že střepy na trati způsobí defekt.

Motorkáři si na okruhových strojích dodnes přelepují světla a dělají to i osvícení majitelé veteránů, kteří si se svým autem rádi vyrazí na nějaký ten sraz na okruhu nebo na spanilou jízdu. A i když to vypadá dobře, z frajeřiny to vážně není...

Načítám