Článek
Škoda Kodiaq v sedmimístném provedení slouží jako reprezentativní příklad rodinného SUV, zaměřeného nejen na řidiče, ale i na celou posádku. Oproti tomu podobně zacílený Citroën Grand C4 Picasso patří mezi typické zástupce tradičních MPV, která nevypadají jako přestavěná dodávka (krabice).
Dnes ovšem nebudeme řešit výkon, jízdní vlastnosti nebo spotřebu, prozkoumáme veledůležitou praktičnost, variabilitu a celkovou vzdušnost.
Nastupování a manipulace
U vozů platí, že čím větší nástupní otvor, tím lepší. Svoji roli hraje rovněž úhel otevření dveří, zejména těch zadních.
Když kouknete na škodovku a citroën, tak uvidíte, že zadní vrata u MPV poskytnou o něco málo větší manipulační prostor. Vrcholem praktičnosti jsou poté boční posuvné dveře, známé třeba z Volkswagenu Sharan.
Třetí řada
Rodinné vehikly bývají častokrát sedmimístné, což platí pro obě zkoušené karosářské varianty. Znovu však můžeme pozorovat, že nástup do třetí řady francouzští konstruktéři vychytali o něco lépe než ti čeští.
Musíte si též uvědomit, že úplně vzadu jezdí obvykle malé děti, které jsou mnohdy nemotorné a o kdeco zakopnou, proto rodiče u Picassa zajisté ocení volný přímý průchod dozadu.
Samotný cestovatelský život v kufru je u MPV zpravidla vzdušnější, nabídne o něco rozmanitější výhled ven a v případě Grand C4 také samostatné ovládání intenzity ventilace (to ocení i váš pes), což ve škodovce chybí úplně.
Testováním však vyšlo najevo, že Kodiaq poskytne posádce úplně vzadu více místa pro nohy, a to i v případech, kdy ve druhé řadě sedí osoba vyššího vzrůstu. V tomto ohledu Grand C4 ztrácí pár bodů.
Druhá řada
Záhy je však získává zpět, především díky třem prostředním samostatným sedadlům, navíc nezávisle posuvným a sklopným.
Kodiaq (a většina sedmimístných SUV) má v druhé řadě posuvnou lavici dělenou 60:40, takže dětské sedačky (ISOFIX) dáte jen na kraje, nikoli též doprostřed jako v případě citroënu.
Rodinné víceúčelovky mívají v druhé řadě rovněž sklopné stolky – pro někoho věc zcela zbytečnou, ale pro jiného naprosto nutnou.
Pracoviště řidiče
Pokud se přesuneme na místo řidiče rodinné „grandky“, do očí nás uhodí božské prosklení a protažené čelní sklo. A ty sloupky – skvěle přehledné. Tohle prakticky žádné evropské SUV nenabídne.
Bystřejší z vás si všimli přídavného středového zpětného zrcátka, které slouží pro kontrolu zadních cestujících – v případě citroënu jde o volitelnou tovární výbavu, zatímco u škodovky musíte sáhnout po originálním příslušenství a dodatečné montáži.
Přestože jsou oba vozy orientovány na celou posádku, v Grand C4 má řidič stejně více ovládacích prvků takzvaně po ruce. Tak například může pohodlně posouvat sedadlo spolujezdce, pouštět jeho výhřev či masáž, ale zase neotevře servomotory zvedané páté dveře – to pro změnu komfortně zvládá šofér Kodiaqu.
Praktické a komfortní prvky
Francouzské MPV disponuje objemnými odkládacími schránkami, vyndavacím středovým tunelem a úložnými prostory v podlaze uprostřed. Tady všude škodovka ztrácí, nicméně kraluje v jednom důležitém prvku, a to v přesně tvarovaném držáku na velké lahve ve dveřních výplních.
Souboj zdaleka nekončí a obývák na útěku z Francie tasí další trumf, kterým je ergonomické sedadlo spolujezdce s elektricky ovládanou podpěrou pro nohy. Takové pohodlíčko vám na dlouhých cestách poskytne máloco.
K dokonalosti pak potřebujete už jen lehce sklopit opěradlo, zavrtat se do měkké hlavové opěrky, zavřít oči a dát si dvacet. Kodiaq sice má stehenní podpěru, ale na Grand C4 co-pilotovo relaxační křeslo ani zdaleka nemá.
Kufr a kempování
V sedmimístném uspořádání se může škodovka pochlubit o něco prostornějším zbytkem kufru, zatímco do Francouze už téměř nic neumístíte. Jiná píseň hraje, pokud se vozy přestaví zpátky do pětky, kdy se diference sníží a opět vyvstanou praktické výhody MPV.
Když se dovnitř zavazadelníku posadíte jako na židli, máte nohy pohodlně na zemi. Stačí tedy nějaký odolnější přehoz přes nákladovou hranu a kempujete i při deštivém počasí, protože vás (zdvižená) prostorná pátá vrata ochrání před dopadajícími kapkami. A co kočárek nebo dětská jízdní kola? Naložení do MPV – opět díky velkému nakládacímu otvoru – téměř žádný problém.
Do SUV typu Kodiaq se sice posadíte také, ale nohama budete stírat leda všudypřítomný vzduch (nepohodlné). Nástup malých (5–6 let) dětí do takového kufru? Leda s horolezeckým vybavením.
A teď ta prostorová vzdušnost. Když sklopíte všechna sedadla (mimo řidiče), uvnitř Grand C4 vznikne obrovská a poměrná rovná plocha, kam se vejdete s celou rodinkou, a ještě tam uspořádáte turnaj v pexesu. Však koukněte na ilustrační snímek našich figurantů.
No a teď se podívejte na ty samé lidi v Kodiaqu. Je jasně vidět, že místa nad hlavou mají znatelně méně, mezera mezi sklopenou druhou a třetí řadou sedadel je poměrně nekomfortní a opěradlo spolujezdce jde úplně sklopit jen u volitelného sedadla standardního typu (nikoli v testovaném Sportline).
Výhody a nevýhody
Sportovně-užitkové vozy mají řadu objektivních výhod. Tohle v současné době velmi populární zboží nabídne obvykle vyšší skvělou výšku, vyšší posez a častokrát i pohon 4x4. Mezi nevýhody můžeme řadit vyšší těžiště, celkově menší výhled z kabiny a stísněnější vnitřní prostor.
MPV jsou celkově praktičtější, občas nabídnou posuvné boční dveře, mají rozměrnější nakládací otvory, armádu přihrádek, vyšší variabilitu, a hlavně častokrát umožní montáž třech dětských sedaček do druhé řady. Čtyřkolka se pak objevuje spíše u drahých modelů (cenově kolem milionu).
Pyrrhovo vítězství
Komu patří zlatá medaile v prakticko-rodinném klání? Inu Citroënu Grand C4 Picasso, ale na rovinu říkáme, že jde spíše o Pyrrhovo vítězství. Proč? Sedmimístné auto sice stále koupíte jako nové (od 490 tisíc korun!), byť přejmenované na Grand C4 SpaceTourer, nicméně s novou generací se už jaksi nepočítá.
Je to tak. Ende, šlus, hotovo. Kdo chce cenově dostupné MPV a bude otálet, zbydou na něj nakonec krabice typu Berlingo/Rifter nebo dražší minivany á la Transporter, Tourneo, Staria a jiné.
No a SUV? Kodiaq nedávno prošel faceliftem (nejlevnější sedmimísto stojí 830 tisíc korun), přičemž jako model všeobecně generuje Škodovce nemalé zisky. Ford se nejspíš vzdá Mondea a namísto něj pravděpodobně nastoupí nějaké SUV. Dále můžeme vzpomenout třeba Mitsubishi, které se pustilo do produktové ofenzívy a dělá kompaktní SUV i z reinkarnovaných osobáků.
I přes to všechno můžeme s čistým svědomím napsat, že jsou klasická rodinná zakulacená MPV nenahraditelná a na trhu prostě budou chybět. Tak kdoví, třeba si to nějaký velký výrobce uvědomí a nad cenově dostupnými pojízdnými obýváky nakonec hůl nezlomí.