Hlavní obsah

Proč jsme se nikdy nedočkali embéčka v kombíku?

Foto: Archiv Garáž.cz

Když Škoda připravovala nástupce modelové řady 440-445-450, věděla, že nahradit řadu karosářských variant bude těžké. Přesto to zkoušela. Proč se kombi nahrazující Octavii nakonec do výroby nedostalo?

Článek

Už u embéčka se dá vysledovat Favorit. Tedy vlastně jen to jméno, které nesla padesátikusová ověřovací série. Všechny tyto kusy ale nebyly stejné, Škoda si v rámci malé série zkusila výrobu i několika dalších prototypů odvezených od běžného čtyřdveřového sedanu. Jedním z nich bylo i pětidveřové kombi, láskyplně přezdívané zaměstnanci Hajaja podle prince z Večerníčku.

Foto: Archiv Garáž.cz

Kombi bylo zkonstruováno v roce 1963 na základě jiného prototypu, který měl dříve nehodu. Nabízel menší zavazadlový prostor, než Octavia Combi, která byla tou dobou dva roky na trhu.  Koncepce vše vzadu byla u prototypu nezměněná. Právě z ní ale plynuly problémy, které u sedanu nikdo řešit nemusel. Motor byl totiž pootočen takřka naležato, aby se vešel pod podlahu zadního zavazadlového prostoru. Podle výsledků testování se ale velmi špatně chladil.

Foto: Archiv Garáž.cz

Stále zde byl i přední zavazadelník pod kapotou. Podlaha nad motorem byla však velmi vysoko a zvedat těžší zavazadla nebylo zrovna příjemné. Už tehdy měl prototyp sklopitelná zadní opěradla, aby se dal kufr zvětšit, ovšem ta byla níž, než podlaha a tak vznikal na podlaze nepříjemný schod.

Foto: Archiv Garáž.cz

Dnes je tento kousek jen exponátem v továrním muzeu automobilky. Výroby se nedočkal a zákazníci se museli spokojit s kombíkovou verzí modelu Octavia nebo stejšnem 1202. Oba tyto modely se nakonec vyráběly déle, než sedan 1000 MB, konkrétně až do 70. Let, kdy už byl na trhu nástupce embéčka, model Škoda 100.

Načítám