Hlavní obsah

Proč auto „kvílí“ při jízdě na zpátečku?

Foto: Super Street Online

Ozubená kola manuální převodovky. Druhá zprava patří zpátečce.

Jedná se o zvuk po desetiletí provázející většinu vyrobených automobilů. Když zařadíte zpátečku a rozjedete se, začne se z převodovky ozývat „kňučení“. Drtivá většina má tento zvuk zažitý jako normální jev, ale jen málokdo ví, proč vlastně auto při jízdě dozadu takhle kňourá. Co se tedy skrývá za odvěkou záhadou?

Článek

Jak jistě všichni dobře víme, převodovka je takový ten „domeček plný koleček“, který přenáší otáčky motoru na poháněná kola v různých převodových poměrech. Jenže pár koleček se od ostatních docela významně liší – jsou to právě ozubená kola od zpátečky.

Všechna ozubená kola rychlostí pro jízdu vpřed jsou u všech běžných aut vybavena sešikmeným ozubením. Je to kvůli hlučnosti. Na rozdíl od ozubení přímého zapadají do sebe šikmé zuby plynule a tedy naprosto neslyšně – proto je převodovka za normálních okolností potichu. Jenže na zpátečku se používají kola s jednodušším přímým ozubením.

A právě v přímém ozubení spočívá veškerý rozdíl. Zuby do sebe nezapadají plynule, ale pokaždé, když se setkají, tak o sebe mírně cvaknou. Když se potom kola roztočí nějakou rychlostí, slije se série cvakání do táhlého kňučení s vyšší frekvencí – tedy přesně do toho, co známe z couvání. Zároveň to logicky znamená, že čím rychleji se kola točí, tím hlasitější kvílení se ozývá.

Takže proč vlastně není šikmé ozubení použito i pro zpátečku? Z jednoho prostého důvodu – náklady. Kola s přímým ozubením jsou oproti těm se šikmým výrazně levnější na výrobu, a jelikož se na zpátečku nejezdí rychle ani dlouho, automobilky tady šetří výrobní náklady. Trochu toho kňučení při parkování prostě přežijete a za odměnu bude vaše auto o něco levnější. Tedy minimálně pro automobilku. Není náhodou, že když už se někde se šikmým ozubem na zpátečce setkáme, je to zpravidla u dražších značek a aut.

A ještě jedna zajímavost na závěr. Ve světě se lze setkat dokonce s převodovkami, jejichž ozubená kola používají výhradně „hlučné“ přímé ozubení. Jedná se o převodovky do závodních aut, kde se na akustický komfort nehraje, ale zásadní je hmotnost celé převodovky. Přímé ozubení totiž nevyvolává boční síly, takže hřídele netlačí na skříň převodovky. Samotná skříň může být tím pádem výrazně lehčí, což je v daném případě o dost hodnotnější.

Sami však považte, zda byste v autě se závodní převodovkou chtěli jezdit. Bylo by to o pořádný bolehlav.

Načítám