Hlavní obsah

Problém vyřešen? „Průhledný“ A-sloupek vyrobený svépomocí

Foto: Alaina Gassler

Auta jsou čím dál bytelnější a bezpečnější, ale zároveň taky masivnější. Výhled ven přes vysokou linii oken a kolem tlustých sloupků střechy je pro řidiče už delší dobu skutečným problémem. Automobilky to řeší spoustou senzorů, 360° kamerovým systémem, sofistikovaným parkovacím asistentem nebo třeba systémem monitorování slepých úhlů. Pořád tu však zůstává jedna Achillova pata, jeden problematický úhel, který nikdo uspokojivě pokrýt nedokázal.

Článek

Tím problematickým úhlem jsou A-sloupky (spojují karoserii a střechu v oblasti okrajů čelního skla) – řidič si občas musí ukroutit krk, aby kolem nich nahlédl do nepřehledné zatáčky nebo křižovatky. Všimla si toho u své matky Alaina Gassler, 14letá dívka z americké Pensylvánie, a rozhodla se to vlastními silami vyřešit.

Šla na to vlastně docela jednoduše – kamera umístěná zvenku na karoserii snímá obraz z požadovaného úhlu a projektor umístěný v kabině pod stropem ho promítá na A-sloupek potažený reflexivní látkou kvůli vyššímu kontrastu. Řidič tak ze svého místa za volantem přehledně vidí celou situaci, kterou mu obraz kamery zabírající slepý úhel efektivně dokresluje. A volá, máme tu průhledný A-sloupek!

Jenže tohle řešení není právě ideální – projektor je totiž moc velký a hlučný, jeho obraz se při jízdě klepe, a hlavně může rušit nebo rovnou oslňovat posádku i okolí. Zkrátka je to velmi šikovné řešení na studentku střední školy, ale pro sériovou produkci nepoužitelné.

O krok dál se ve svém zkoumání a testování dostaly samotné automobilky a nezávislé vývojářské týmy. Místo projekce na A-sloupek rovnou umístily displej (stále napojený na externí kameru), který plní stejnou funkci podstatně efektivněji a elegantněji. S takovým řešením už před časem přišel Jaguar/Land Rover, Toyota, Hyundai/Kia nebo Continental. Nikdo z nich ho však dosud nedostal do výroby.

Foto: Continental

Umístit na A-sloupek displej je nejlepší řešení. I přesto není snadné ho realizovat

VÍTE, ŽE…

Volvo již v roce 2001 přišlo s konceptem SCC, který propagoval nové bezpečnostní prvky – jedním z nich byl žebrovaný a prosklený A-sloupek, skrz který bylo vidět. Ten problém sice nevyřešil zcela, ale aspoň ho výrazně zmenšil. Ani toto řešení však nebylo nikdy realizované.

Foto: Volvo

Řešení Volva bylo chytré a zdánlivě jednoduché, výroba by však byla příliš náročná

Řešení kamera-displej je ale pro sériovou výrobu zdaleka nejvhodnější. Teď už jen musíme počkat, až se dostane do produkce. Snad to bude dřív, než přijde autonomní řízení… abychom si do té doby neukroutili krky.

Související témata:
Načítám