Článek
Tím problematickým úhlem jsou A-sloupky (spojují karoserii a střechu v oblasti okrajů čelního skla) – řidič si občas musí ukroutit krk, aby kolem nich nahlédl do nepřehledné zatáčky nebo křižovatky. Všimla si toho u své matky Alaina Gassler, 14letá dívka z americké Pensylvánie, a rozhodla se to vlastními silami vyřešit.
Šla na to vlastně docela jednoduše – kamera umístěná zvenku na karoserii snímá obraz z požadovaného úhlu a projektor umístěný v kabině pod stropem ho promítá na A-sloupek potažený reflexivní látkou kvůli vyššímu kontrastu. Řidič tak ze svého místa za volantem přehledně vidí celou situaci, kterou mu obraz kamery zabírající slepý úhel efektivně dokresluje. A volá, máme tu průhledný A-sloupek!
Jenže tohle řešení není právě ideální – projektor je totiž moc velký a hlučný, jeho obraz se při jízdě klepe, a hlavně může rušit nebo rovnou oslňovat posádku i okolí. Zkrátka je to velmi šikovné řešení na studentku střední školy, ale pro sériovou produkci nepoužitelné.
O krok dál se ve svém zkoumání a testování dostaly samotné automobilky a nezávislé vývojářské týmy. Místo projekce na A-sloupek rovnou umístily displej (stále napojený na externí kameru), který plní stejnou funkci podstatně efektivněji a elegantněji. S takovým řešením už před časem přišel Jaguar/Land Rover, Toyota, Hyundai/Kia nebo Continental. Nikdo z nich ho však dosud nedostal do výroby.
VÍTE, ŽE…
Volvo již v roce 2001 přišlo s konceptem SCC, který propagoval nové bezpečnostní prvky – jedním z nich byl žebrovaný a prosklený A-sloupek, skrz který bylo vidět. Ten problém sice nevyřešil zcela, ale aspoň ho výrazně zmenšil. Ani toto řešení však nebylo nikdy realizované.
Řešení kamera-displej je ale pro sériovou výrobu zdaleka nejvhodnější. Teď už jen musíme počkat, až se dostane do produkce. Snad to bude dřív, než přijde autonomní řízení… abychom si do té doby neukroutili krky.