Článek
Nemá smysl zevrubně vypisovat veškeré modely a další významné události, proto tento článek shrne ty nejvýznamnější milníky. Jak víte, firma Laurin & Klement byla založena v Mladé Boleslavi v roce 1895 a nejprve zabývala se opravami jízdních kol.
Impulsem k založení firmy bylo, když se Václavu Klementovi rozbilo jízdní kolo značky Germania – neustále z něj padal řetěz. Firmě Seidel & Neumann jej Václav Klement nechá poslat vlakem společně s česky psaným dopisem k opravě. Firma mu ovšem v německy psaném dopisu arogantně doporučí, aby psal v jim srozumitelném jazyce. Tehdy sedmadvacetiletý temperamentní Klement vidí rudě a právě tato nepříjemná událost je v jeho životě zlomová – 30. září 1895 se svým kamarádem a zkušeným mechanikem Laurinem podávají žádost o povolení stavby strojní dílny.
Až v roce 1896 je název jejich firmy konečně zapsán v obchodním rejstříku. Strojní zámečník Václav Laurin a knihkupec Václav Klement se ale záhy začali zabývat nikoliv opravami, ale výrobou vlastních kol Slavia. Jízdní kolo bylo tehdy pro většinu obyvatel finančně nedostupné – Laurin s Klementem ale nabízejí prodej na splátky. Firma v té době měla 21 zaměstnanců. A o pouhé čtyři roky přišla na trh s vlastním motocyklem.
Pouhých deset let pak stačilo k vyvinutí prvního automobilu Voiturette A. Poháněl jej litrový dvouválec o výkonu 7 koní; dosahuje rychlosti 40 km/h a má třístupňovou převodovku. Do roku 1907 vzniklo nejméně 44 kusů.
V polovině dvacátých let se zakladatelé automobilky poohlížejí po strategickém partnerovi. Najdou jej v plzeňských závodech Škoda, strojírenském a zbrojním gigantu. Od roku 1926 vyjíždějí vozy z mladoboleslavské továrny pod označením Škoda a firma začne používat nové logo – okřídlený šíp. O čtyři roky později v boleslavské továrně začne pásová výroba. Automobilka má v té době 4 278 zaměstnanců.
Dalším milníkem je vznik AZNP, což je zkratka ze slov Automobilový závod, národní podnik. Reorganizace přichází v roce 1946, kdy se k moci dostávají komunisté. Z automobilky – původně akciové společnosti – se stává státní podnik.
Z poválečné historie stojí za to připomenout si dva modely – krásný kabriolet Felicia, jenž se vyráběl v Kvasinách, a přelomový model 1000 MB, auto se samonosnou karoserií, jehož motor s hliníkovým blokem se objevil ještě o čtyřicet let později v první generaci Fabie.
Roky strávené v područí komunistického režimu Škodě nesvědčí, mezi obyčejnými modely jako 100, 105/120 vyniká snad jenom krásné kupé 110 R, které lépe vypadá než jezdí, v době svého vzniku ale bylo jeho vlastnictví splněným snem.
I díky Favoritu Škodu koupil VW
Přelomovým modelem je Favorit, představený v roce 1987. Vznikl v podmínkách centrálního plánování v rekordní době, a i díky jeho kvalitám po revoluci v roce 1989 má o Škodu velký zájem koncern Volkswagen. Nakonec ji získá a spojením vzniká automobilová značka, která nyní ročně prodává přes 1,2 milionů vozidel, zaměstnává přes 30 tisíc lidí a svým „rodičům“ přináší vyšší desítky miliard zisků. Důležité bylo zachování vlastního vývoje, Škoda Auto tak není jen továrnou na auta, ale v Mladé Boleslavi probíhá svébytný vývoj.
Mezi přelomové modely patří první generace nové Octavie, která se ve výrobě udržela neuvěřitelných 14 let. Octavia Combi je mimochodem dlouhodobě nejprodávanějším kombíkem v celé Evropě. V roce 1999 přichází první generace Fabie, nejpoctivěji udělané malé auto, jaké jste si kdy mohli koupit. Po Felicii, což byl přepracovaný Favorit, jde o první malé auto od Škody, které se vyrábělo od A do Z v dikci koncernu Volkswagen.
Z kdysi posmívané východní značky se díky spojení s koncernem Volkswagen podařilo udělat bez jakékoliv ironie světovou automobilku. Kruh se uzavřel, a přestože na začátku stál spor s německy mluvící firmou, byli to právě Němci, kdo Škodě pomohl přežít v podmínkách tržního hospodářství a vystřelit ji mezi elitu.