Článek
Bylo mu 82 let, když princ Philip, vévoda z Edinburghu, začal s automobilkou Land Rover pracovat na návrhu vlastního pohřebního vozu. Výběr značky určené k tomuto smutnému kroku bylo logické rozhodnutí. Britská královská rodina v Land Roverech jezdila dlouhá desetiletí, a královna je dokonce svého času uměla opravit. Princ Philip s nimi zase rád vyrážel na lov i do společnosti. Vlastně je používal celý svůj dospělý život, víc než čtyřicet let patří Land Rovery do královské rodiny i dle přímého nařízení samotné královny.
Když ale před dvěma lety tehdy 97letý vévoda způsobil se svým Land Roverem vážnou dopravní nehodu, kdy podle svých slov přehlédl Kiu Picanto poté, co ho oslnilo slunce, svého řidičského průkazu se raději vzdal a už se jen nechal vozit.
Vévoda, který ve druhé světové válce sloužil u námořnictva, si ze všeho nejvíc přál, aby barva původní karoserie Belize Green jeho posledního Defenderu byla změněna na Dark Bronze Green, což je odstín používaný u většiny vojenských Land Roverů. Vůz má také odpovídající zelené ráfky, černou masku chladiče, samostatnou kabinu a žádné registrační značky.
Princ si taky přesně navrhl otevřenou zadní korbu, kde spočívala rakev, a to včetně takových detailů, jako kde budou zarážky, které brání jejímu pohybu, nebo jaký design má mít pogumovaná korba. Defender byl vyroben v továrně Land Roveru v Solihullu a vévoda několik let dohlížel na úpravy, přičemž poslední provedl v roce 2019, tedy ve svých úctyhodných 98 let. Pro své úpravy si vévoda vybral model Defender TD5 130, který ovšem nikdy nikde jinde nejezdil.
Původně mělo vozidlo vézt vévodovu rakev z londýnského Wellington Arch do víc než třicet kilometrů vzdáleného zámku Windsoru, ale pandemie koronaviru pečlivě a dlouho dopředu naplánovaný pohřeb pozměnila.
Princ Philip zemřel na zámku Windsor v pátek 9. dubna a byl pohřben v kapli svatého Jiří. Celé rozloučení s ním proběhlo přesně podle jeho slov, které kdysi prohlásil s typickým lehkým nadhledem, ale ve skutečnosti je myslel vážně: „Až jednou umřu, stačí mě strčit dozadu do Land Roveru a odvézt mě do Windsoru.“ A jak řekl, tak se stalo. Není přitom bez zajímavosti, že kromě hlavního vozidla byly pro tuto příležitost vyrobeny i dva záložní Land Rovery.
Thierry Bolloré, generální ředitel společnosti Jaguar Land Rover, uvedl pro britská média, že „společnost JLR byla hluboce privilegovaná, že se po mnoho desetiletí těšila z dlouhého a šťastného vztahu s vévodou z Edinburghu a že pohřební vůz Land Rover je považován za správný odraz vévodovy praktické podstaty a jeho vášně pro funkční design a inženýrství“. A samozřejmě, že nechyběla slova upřímné soustrasti.