Hlavní obsah

Přichází ten správný čas koupit si investiční auto?

Foto: RM Sotheby's

Vzácná první generace 911 GT2 s původním lakem a bez úprav byla před pár dny vydražena pod cenou

Jedna z nejčastějších otázek, kterou poslední týdny slýchám, je na předpověď vývoje trhu investičních aut. Ta druhá je pak ze stejného ranku. „Půjde levně pořídit něco zajímavého? A pokud ano, tak co bys mi poradil?“ Je to trochu věštění z křišťálové koule a na začátku je nutné pochopit zásadní rozdíl mezi veteránem a investičním autem, ale pojďme na to!

Článek

Když jsem před pár dny napsal článek Pozor, klasická auta začala padat na ceně, F550 je důkaz, byl jsem až překvapen, kolik je mezi čtenáři Garáže odborníků na investování na poli drahých aut. Osobně jsem si myslel, že jich v Česku bude sotva pár desítek, ale evidentně jsem se hluboce mýlil. Příklad poklesu ceny u Ferrari 500 Maranello, s jasnou historií, nájezdem 20 tisíc kilometrů a v excelentním stavu jsem považoval za jasně vypovídající, bavíme se přece o hodně zajímavém autě.

Jenže jak jsem se dozvěděl, neměl bych se soustředit na trhy v zahraničí, protože pěkné Maranello se dá přece koupit i v tuzemsku. Ano, věřím tomu. Ale těžko někde přes inzerát, nebo dokonce v autobazaru, tím jsem si jist. A dokonce si nejsem ani jistý, že by šlo o auto, o kterém by se dalo mluvit jako o investičním.

Pravda je taková, že trh s veterány je (byl) hodně přifouknutý. Každý, kdo měl v garáži auto starší třiceti let, si myslel, že má doma poklad. A nezáleželo na tom, jak moc je zrezlé, rozpadlé nebo kolik se jich vyrobilo. Jistě, stará auta mají svou cenu. Ale mluvit o nich jako o investičních? O všech? Ale jděte…

V USA se nedávno odehrála zajímavá aukce RM Sotheby's, ve které bylo na prodej Porsche 911 GT2, generace 993. V tomto případě o investičním voze řeč jednoznačně je. Stroj byl z Německa prodán rovnou do Japonska a po pár letech se ocitl v USA. Vůz byl vyroben v pouhých 194 exemplářích pro silniční provoz! Ano, právě nízký počet vyrobených aut z něj dělá raritu, navíc bůhví, kolik se jich ve skutečnosti dochovalo.

Odhadovaná cena byla mezi 950 000 a 1,1 milionu dolarů, ale předpokládalo se, že by mohla tato raritní poslední vzduchem chlazená 911 s přezdívkou Ovdovovač prodána ještě o kus dráž. Nebyla nikdy bouraná, měla kompletní původní lak včetně nárazníků, interiér byl absolutně bez zásahů a úpravy se nedotkly ani pohonné jednotky. Zkrátka nevídaný stav! A výsledek? Tohle úchvatné auto se nakonec prodalo za alarmujících 891 000 dolarů!

Možná bychom si měli konečně udělat jasno v tom, co lze považovat za investiční auto. Rozhodně to není Škoda 120L ani Felicie, je mi to líto, omlouvám se všem, kterých jsem se teď dotkl. Investičním autem nemůže být nazývané ani tolik oblíbené BMW 3 generace E30 a nedá se to říct ani o Porsche 911. A to mám obě dvě tyhle auta opravdu ze srdce rád! A investiční není ani staré Mini, ani Jaguar XJS, ani Alfa Romeo Spider. Fakt, věřte mi.

Za investiční vozy se dají považovat ty, které byly vyrobené v omezených sériích, konkrétní auta se zajímavou historií nebo exempláře i těch obyčejnějších aut, ale jen s minimálním nájezdem a ve výtečném stavu. Ale prodávat auto s přestřelenou cenou a ospravedlňovat ji přídomkem „zajímavá investice“ je vážně nesmysl.

Trh s ojetými auty je teď v podstatě zastaven a trh s veterány stojí taky. Takže co se stalo a stane s cenami investičních aut? V drtivé většině spadnou. Spadnou na ceny, které jsou odpovídající, nikoliv přestřelené. A je jedno, jestli se bavíme o starých vozech, nebo o limitovaných edicích žhavých novinek, které překupníci nabízejí o desítky procent dráž, ještě než se vůbec dostanou na trh. A to samé se stane i s cenami běžných veteránů. Téměř se neprodává, a když teď někdo nabídne veterána s cenou nižší o nějakých dvacet, pětadvacet procent, stejně se ho nejspíš nezbaví. Lidé prostě vyčkávají.

Jak jsem psal už minule, stačí se podívat na ceny aut v zahraničí, protože český trh většinou reaguje s menším zpožděním. Ceny starých škodovek, čézet, velorexů a podobných strojů Made in Czechoslovakia bývají na tuzemském trhu extrémně navýšené a nemá smysl se o nich moc bavit. Tyhle stroje zkrátka mají cenu jen pro našince a jejich ceny spadnou jako první - nadšenci a ryzí veteránisté ty svoje stejně nikdy neprodají a překupníci ostrouhají. Dobře jim tak. Ceny obyčejnějších aut zahraniční provenience spadnou, většina lidí se shoduje na tom, že to bude o nějakých patnáct až dvacet procent a jejich cena bude odpovídat stavu konkrétního kusu. Zkrátka se to všechno tak nějak srovná.

Je zajímavé, že se v současné době objevilo pár aut, a to nových i veteránů, která je jindy těžké sehnat, ať kvůli vzácnosti, nebo zajímavému stavu. Jejich majitelé, možná překupníci, je ale pouští na trh s obvyklou cenou. Ceny těch ostatních ale zatím stojí, otázka je, jak ještě dlouho. Tady se mírný propad zkrátka očekává. Překupníci budou muset prodat, za co nakoupili, většinou točí auta v dvouletých cyklech a teď je žádná sladká budoucnost nečeká. Spíš to bude o tom, že se nebude nakupovat všechno, ale zákazníci si budou pečlivě vybírat.

Takže má smysl v následujících měsících nakupovat? Rozhodně ano! Nenakupujte ale s vidinou snadného výdělku, kupte si staré auto, protože chcete, můžete a že vám bude dělat radost. Kupte si ho, že s ním budete jezdit. Bude výhodné nakupovat, protože ceny veteránů spadnou na reálnou úroveň. A jestli máte doma „investiční auto“, pak vám držím palce s prodejem!

Načítám