Hlavní obsah

Při uhýbání sanitce řidiči zmatkují. Víme, čeho se vyvarovat

Foto: Shutterstock

Na včasném dojezdu záchranářů závisí životy lidí

Hasiči, záchranáři a policisté při svých výjezdech často zachraňují životy. O tom, zda bude jejich výjezd úspěšný z velké části rozhoduje i včasný dojezd na místo určení. Dojezdovou dobu jim ale často prodlužují ostatní řidiči. Co dělají nejčastěji špatně?

Článek

Podle tiskové mluvčí pražské záchranné služby Jany Poštové není problémem neohleduplnost, ale spíše zmatkování řidičů: „Nejde o to, že by nechtěli uhnout, ale oni nevědí jak,“ popisuje asi největší problém, s kterým se řidiči záchranářských vozů na silnicích setkávají. Místo aby řidiči plynule zastavili u kraje vozovky, tak například prudce brzdí, což záchranáře zdržuje a průjezd jim to nijak neusnadní.

Na vině je často skutečnost, že si řidiči houkajícího vozu všimnou až na poslední chvíli: „Mají nahlas puštěné rádio, a tak o houkajícím voze do poslední chvíle nevědí a pak, když se za nimi objeví velký vůz s majáky, tak zmatkují,“ vysvětluje mluvčí pražských hasičů Martin Kavka a dodává, že by řidiči měli mít větší přehled o dění na silnici a víc si všímat v zrcátkách i situace za nimi.

Mluvčí pražských záchranářů radí, že by řidiči ve chvíli, kdy slyší sirény záchranářského vozu, měli vyhledat vůz očima, vyhodnotit v klidu situaci a pak ideálně plynule a předvídatelně uvolnit cestu: „Klidně ať třeba při úhybném manévru pustí výstražná světla, řidič záchranky tak alespoň bude vědět, že o něm řidič ví,“ popisuje Jana Poštová.

A plynulost a předvídatelnost kvituje i Martin Kavka: „Nemusí uhnout hned na místě, kde za sebou houkající vůz spatří. Může klidně ujet pár desítek metrů a uhnout až tam, kde je na to vhodné místo. To je lepší a plynulejší, než kdyby zastavil hned na místě, kde třeba není dostatek prostoru pro objetí toho vozidla,“ radí mluvčí hasičů a přidává další z nešvarů, s kterým se občas řidiči hasičských vozů setkávají: „Když je na křižovatce červená, tak se řada řidičů bojí uhnout vozidlům za nimi jedoucím k zásahu, protože se bojí pokuty za jízdu na červenou. To se ale v žádném případě obávat nemusí, protože na záznamu z dopravních kamer bude jasně vidět, že uhýbali vozidlu integrovaného záchranného systému,“ vysvětluje Kavka.

Co čeští řidiči stále příliš neumí, je tzv. záchranářská ulička, která by měla být zachována v kolonách na víceproudých komunikacích. V zahraničí, například v Německu nebo Rakousku to umějí doslova ukázkově. U nás ale bohužel volný průjezd pro vozidla záchranářů v kolonách většinou nebývá: „Záchranářské vozy pak vlivem absence této uličky nabírají i několikaminutová zpoždění,“ upozorňuje Martin Kavka a dodává, že i tato krátká zdržení mohou způsobit zbytečná úmrtí.

Ačkoliv by jízda záchranářů za nehodou či požárem měla být co nejrychlejší, i řidiči těchto vozů musí dbát na pravidla silničního provozu a bezpečnost během jízdy. Hlavně díky jejich schopnostem dochází ke střetům záchranářských vozidel s vozidly ostatních účastníků silničního provozu jen velmi zřídka. Mluvčí pražských záchranářů i hasičů mluví o jednotkách případů za rok.

Jak se chovat při uhýbání vozům Integrovaného záchranného systému:

  • sledovat dění v okolí
  • nezmatkovat
  • chovat se předvídatelně
  • nebrzdit prudce
  • najít vhodné místo, kde nebude naše auto překážet
  • dát řidiči sanitky či hasičského vozu najevo, že o něm vím
  • na víceproudých komunikacích udržovat uličku pro záchranáře
Načítám