Článek
Podle tiskové mluvčí pražské záchranné služby Jany Poštové není problémem neohleduplnost, ale spíše zmatkování řidičů: „Nejde o to, že by nechtěli uhnout, ale oni nevědí jak,“ popisuje asi největší problém, s kterým se řidiči záchranářských vozů na silnicích setkávají. Místo aby řidiči plynule zastavili u kraje vozovky, tak například prudce brzdí, což záchranáře zdržuje a průjezd jim to nijak neusnadní.
Na vině je často skutečnost, že si řidiči houkajícího vozu všimnou až na poslední chvíli: „Mají nahlas puštěné rádio, a tak o houkajícím voze do poslední chvíle nevědí a pak, když se za nimi objeví velký vůz s majáky, tak zmatkují,“ vysvětluje mluvčí pražských hasičů Martin Kavka a dodává, že by řidiči měli mít větší přehled o dění na silnici a víc si všímat v zrcátkách i situace za nimi.
Mluvčí pražských záchranářů radí, že by řidiči ve chvíli, kdy slyší sirény záchranářského vozu, měli vyhledat vůz očima, vyhodnotit v klidu situaci a pak ideálně plynule a předvídatelně uvolnit cestu: „Klidně ať třeba při úhybném manévru pustí výstražná světla, řidič záchranky tak alespoň bude vědět, že o něm řidič ví,“ popisuje Jana Poštová.
A plynulost a předvídatelnost kvituje i Martin Kavka: „Nemusí uhnout hned na místě, kde za sebou houkající vůz spatří. Může klidně ujet pár desítek metrů a uhnout až tam, kde je na to vhodné místo. To je lepší a plynulejší, než kdyby zastavil hned na místě, kde třeba není dostatek prostoru pro objetí toho vozidla,“ radí mluvčí hasičů a přidává další z nešvarů, s kterým se občas řidiči hasičských vozů setkávají: „Když je na křižovatce červená, tak se řada řidičů bojí uhnout vozidlům za nimi jedoucím k zásahu, protože se bojí pokuty za jízdu na červenou. To se ale v žádném případě obávat nemusí, protože na záznamu z dopravních kamer bude jasně vidět, že uhýbali vozidlu integrovaného záchranného systému,“ vysvětluje Kavka.
Co čeští řidiči stále příliš neumí, je tzv. záchranářská ulička, která by měla být zachována v kolonách na víceproudých komunikacích. V zahraničí, například v Německu nebo Rakousku to umějí doslova ukázkově. U nás ale bohužel volný průjezd pro vozidla záchranářů v kolonách většinou nebývá: „Záchranářské vozy pak vlivem absence této uličky nabírají i několikaminutová zpoždění,“ upozorňuje Martin Kavka a dodává, že i tato krátká zdržení mohou způsobit zbytečná úmrtí.
Ačkoliv by jízda záchranářů za nehodou či požárem měla být co nejrychlejší, i řidiči těchto vozů musí dbát na pravidla silničního provozu a bezpečnost během jízdy. Hlavně díky jejich schopnostem dochází ke střetům záchranářských vozidel s vozidly ostatních účastníků silničního provozu jen velmi zřídka. Mluvčí pražských záchranářů i hasičů mluví o jednotkách případů za rok.
Jak se chovat při uhýbání vozům Integrovaného záchranného systému:
- sledovat dění v okolí
- nezmatkovat
- chovat se předvídatelně
- nebrzdit prudce
- najít vhodné místo, kde nebude naše auto překážet
- dát řidiči sanitky či hasičského vozu najevo, že o něm vím
- na víceproudých komunikacích udržovat uličku pro záchranáře