Článek
Podle aktuální dlouhodobé předpovědi počasí bude duben teplotně slabší. V noci bude těsně nad nulou, přes den pak do dvanácti a později do šestnácti stupňů. Proč tenhle meteorologický začátek? Protože tam o sněžení není ani zmínka. Ani o hlubokých mrazech.
A právě sněžení a mráz jsou dva důvody, proč mít na autě zimní pneumatiky. Takže ten, kdo už přezul, nechť nepanikaří. Silnice budou většinou mokré, bez souvislé vrstvy sněhu a bez břečky. Největším nebezpečím pak bude černý led, tedy místa, která můžete celkem jednoduše včas předvídat. A tam vám jsou i zimní pneumatiky málo platné, když na ně vjedete zbytečně rychle.
Vím, že od někoho, kdo hodně dbá na bezpečnost a učí lidi řídit, může tohle znít trochu jako rouhání, ale nebudu vám lhát. Na svém autě mám sice ještě zimní, ale jen proto, že jsem je nestihl vyměnit v pátek, když bylo ještě hezky. Kdybych to udělal, změnilo by se jen to, že bych zaparkoval nahoře na kopci (to kdyby náhodou) a na dvě naplánované cesty bych si vyhradil o trochu víc času. Zimní pneumatiky nejsou totiž recept na všechno, musíte hlavně používat rozum. A co přesně si pod tím máte představit?
1. Hlídejte si teploměr
Každé novější auto ukazuje venkovní teplotu, případně vás samo upozorní, že se teploty blíží k nule, nebo jsou pod ní. Pokud ho nemá, dá se za pár korun koupit. Vřele doporučuji.
Jakmile jsou teploty nižší než tři stupně nad nulou, měli byste si začít dávat pozor, hrozí námraza. Snižte rychlost, a až se to bude hodit (přehledný kus silnice a nikdo za vámi), tak si zkuste prudce přibrzdit, ať zjistíte aktuální situaci.
2. Čtěte silnici a přemýšlejte o jízdě
Číst silnici je jedna z těch věcí, kterou vás v autoškole nenaučí, i když by měli. Mnohem víc vám o tom mohou říct třeba vaši rodiče, kteří už nějaký ten rok řídí, nebo kdokoliv jiný, kdo má to, co začínajícím řidičům chybí – tedy zkušenosti.
Všem vždycky říkám několik základních věcí, tak tady v rychlosti i pro vás: Když jsou tam stromy nebo keře, bude tam vlhko. A tedy i led. Na rovných úsecích uprostřed polí bude foukat, a když mrzne, může to tam pěkně klouzat. Jakmile sjedete do údolí, hlavně pak někam k vodě, dejte si na námrazu dvakrát takový pozor. A pozor na lesní a polní cesty, ze kterých může stékat voda, nebo u nich bude vytahané bláto.
3. Zpomalte
Ano, já vím, trapná rada. Jenže funguje. Jak už několikrát zaznělo, největším nebezpečím je namrzlá silnice. A když pojedete rychle, nezastavíte tak, jak jste zvyklí, a ani auto vám nezatočí, tak jak byste nejspíš očekávali.
Zpomalit není ostuda, pokud tedy svou zbytečně pomalou jízdou neohrožujete ostatní, nebo se jim svou pomalost nesnažíte taky vnutit. Buďte zkrátka obezřetní, a když máte jen stopu pochybností, tak prostě snižte rychlost. Rozdíl mezi bezpečným zastavením nebo bezproblémovým průjezdem zatáčkou může být klidně jen pár kilometrů za hodinu.
4. Modré a červené patníky
Úzce to souvisí s bodem č. 2 a o obojím už jste na Garáži mohli číst. Modré patníky nebo modré odrazky upozorňují na místa s možným výskytem námrazy. Většinou je najdete na mostech, nebo na otevřených úsecích silnic. Červené patníky zase, zjednodušeně řečeno, označují výjezd z pole či z lesa. Přesně to jsou ta místa, kde to může o poznání víc klouzat.
5. Kam se nedostane slunce…
V tomto počasí se sníh na silnici většinou dlouho neudrží, jestli tedy vůbec. Ale pokud už tam je, tak to znamená teplotu opravdu silně pod nulou, nebo že je silnice promrzlá. Každý zkušenější řidič vám řekne, že nejhorší jsou ta místa, kam se nedostane sluníčko. A nemusí to být nutně les, snad ještě horší jsou silnice v úvozech nebo mezi skalami.
6. Nespoléhejte se na denní svícení
Vlastně jsem to sem nechtěl původně ani psát, ale když jsem viděl tu úvodní fotku, co poslala fotoeditorka… Ne, rozhodně se nespoléhejte na denní svícení! Když panují podmínky jako nyní, tedy třeba padá déšť se sněhem, ale zároveň je hodně světla, pak spousta aut s automatickými světlomety prostě jede dál na denní svícení, tedy jim vpředu často svítí jen diody a vzadu nic, protože světelný senzor žádné atypické podmínky nevnímá.
7. Když se necítíte, tak nikam nejezděte
Tohle je rada za všechny peníze, a to ve skutečném i přeneseném slova smyslu. Největším průšvihem jsou v těchto podmínkách zmatkující řidiči na letních pneumatikách, protože jsou nebezpeční nejen sami sobě, ale i ostatním účastníkům silničního provozu. Když se necítíte, tak raději opravdu nikam nejezděte. Však ono se to nezblázní.