Hlavní obsah

Přetížení, které láme kosti. Kenny Bräck přežil svou smrt

Foto: Rahal Letterman Racing

Velké rychlosti na oválu znamenají velké rány při případné nehodě. Kenny Bräck o tom ví své...

Někteří piloti se zapíšou do historie počtem titulů nebo vítězství, jiní zase rekordní rychlostí. Kenny Bräck se proslavil především tím, že přežil otřesnou nehodu, při které na jeho tělo působilo rekordní přetížení 214 G. Takovou ránu normální člověk nemohl přežít. Ale Kenny Bräck ji jako zázrakem přežil.

Článek

Netvrdíme, že by Bräckovy závodní úspěchy nestály za řeč – vždyť tenhle švédský rodák prokázal svůj talent už ve Formuli 3000 (kde porážel pozdější hvězdy jako Tom Kristensen, Ricardo Zonta nebo Marc Goosens), pak si v roce 1998 vyjel titul v zámořské IndyCar Series (hodně se mu dařilo i v sérii CART) a o rok později vyhrál legendární Indy 500. Kenny Bräck byl vážně výborný pilot. Ale nejvíc se proslavil něčím docela jiným.

Psal se rok 2003 a jel se poslední závod sezóny IRL na oválu v Texasu. Ve 187. kole Kenny Bräck zaútočil z větrného pytle na třetí pozici Tomase Scheckera, mezi jejich monoposty však v rychlosti kolem 350 km/h došlo ke kontaktu a Bräckovo auto bylo vymrštěno do pletiva lemujícího okraj okruhu. Monopost se roztrhal na prvočinitele a jediné, co zůstalo pohromadě, byla bezpečnostní klec kokpitu pohozená u kraje trati. Nikdo v tu chvíli nedával Bräckovi mnoho šancí na přežití…

Při té strašlivé ráně bylo totiž jeho tělo vystaveno působení silám o rekordní hodnotě 214 G (čímž překonal rekord Davida Purleyho z roku 1977, který v tréninku na GP Velké Británie se zaseknutým plynem narazil do zdi a ze 173 km/h zpomalil na nulu na pouhých 66 cm, takže na něj působilo 179,8 G), tedy zpomalení o hodnotě 214násobku zemské gravitace. Abyste měli srovnání, start kosmické rakety působí na posádku přetížením až 4 G, vojenští a akrobatičtí piloti při 10 G ztrácejí vědomí, přetížení 20 G umí lámat kosti a 50 G i odtrhávat tělesné orgány. 214 G? Tak to musí být jasná smrt.

Jenže Kenny Bräck přežil – k překvapení všech včetně jeho ošetřujících doktorů. Probral se až v nemocnici po pár dnech kómatu kvůli krvácení do mozku, měl také zlámané nohy, rozdrcené kotníky, zlomené obratle, vychýlenou páteř a poškozený zrak, ale přežil. Několik měsíců potom strávil v nemocnici a více než rok rehabilitacemi, kdy se znovu učil ovládat své tělo. A co víc brzy znovu usedl do kokpitu závodního auta!

Foto: McLaren

Kenny Bräck od roku 2018 pracuje pro McLaren, kde pomáhá s vývojem silničních vozů

V roce 2005 nastoupil do závodu Indy 500 jako náhradník za zraněného Buddyho Rice (který po nehodě v Texasu nahradil jeho), a kvalifikaci dokonce vyhrál s průměrnou rychlostí 366 km/h, v závodě pak kvůli poškozenému zavěšení skončil až na 26. pozici. I tak byl jeho návrat za volant velký zázrak. Vyneslo mu to hned několik nabídek od závodních týmů, Bräck však nejspíš cítil, že už mu to stačilo a závodní helmu s rukavicemi pověsil na hřebík. Jeho manželka ho za to určitě pochválila…

Načítám