Hlavní obsah

Přestavěl motor proudového letadla na obytný přívěs!

Foto: archiv Steve Jones

Nadšenec investoval víc než tisíc hodin práce a nějakých 120 tisíc korun, výsledek je skvělý

Nic podobného jste určitě ještě neviděl. Místo toho, aby se v době korona viru bál co bude, tak se vrhl na stavbu obytného přívěsu z proudového letadla. Chlápek, který dřív pracoval pro letecké síly RAF, a který si už víc než deset let přivydělává opravami obytných aut a karavnů, se do tak velkého projektu pustil vůbec poprvé, ale výsledek rozhodně stojí za vidění.

Článek

Po světě jezdí spousta bláznivých obytných přívěsů, ale něco podobného vidíme prvně. Karavan postavený z motoru britského dopravního letounu Vickers VC10. Angličan Steve Jones, který si ho postavil sám v době koronavirového šílenství, se teď už těší, až s ním se svojí ženou a dvěma syny vyrazí napříč Velkou Británií kempovat.

Foto: archiv Steve Jones

Žádný velký luxus, ale spousta dobrých nápadů

Steve Jones byl původně leteckým mechanikem pro Royal Air Force, a když musel v lednu zůstat doma, rozhodl se konečně dotáhnout do konce projekt, který nosil v hlavě už několik let. Už v roce 2013, kdy se dozvěděl, že RAF vyřazuje dopravní letadlo VC10 ze svých služeb, ho napadlo, že by si mohlo postavit obytný přívěs z jeho proudového motoru. Ten koupil nakonec až vloni v září a v rozhovoru pro Business Insider vzpomíná, že už když ho vezl domů, tak viděl spoustu zvědavých obličejů a zdvižených palců.

První, co musel Jones udělat, bylo motor kompletně vykuchat. Musel vyndat všechny dráty a mechanické součásti, aby zůstal jen obal. Pak se pustil do výroby podvozku a mezitím přemýšlel o tom, jak nejlépe realizovat vnitřní prostor.

Foto: archiv Steve Jones

Rozebrat vnitřek motoru a udělat obložení překližkou, to prý bylo na celé stavbě tím nejnáročnějším

Nakonec ho obložil překližkou, což bylo prý na celé realizaci to nejtěžším, protože motor VC10 nemá pravidelný tvar. Samozřejmě, že předtím stěny izoloval a natahal rozvody. Na již hotové stěny pak nalepil koberec a pustil se do výroby jednoduchého nábytku. Dvě skládací postele, malá kuchyňská linka s dvouvařičem a dřezem, obývací pokoj s rozkládacími lavicemi s úložným prostorem… „Nic složitého, všechno funkční, inspiraci jsem bral ve vybavení dopravních letadel, ale ve spoustě věcí jsem jednoduše improvizoval,“ říká Jones.

Vtipné je obrovské okno místo nasávacího otvoru a servisní přístup proměněný na vstup do karavanu, kvůli ventilaci navíc přibylo i střešní okno. Jones se nikdy nesnažil skrývat, že jde o předělávku motoru proudového letadla, naopak se to snažil vždy podtrhnout, a tak je v plánu i dvoubarevné lakování, kdy bude horní část bílá, dolní šedá a vše bude dělit modrý pruh.

Steve Jones prý nikdy nepočítal čas strávený výrobou nezvyklého karavanu, ale jeho žena to prý odhadla na víc než tisíc hodin. Zato finanční náklady zmapované má, celá stavba ho prý přišla na 4 000 liber, tedy nějakých skoro 120 tisíc korun.

Poté, co se jeho dílo objevilo v televizním pořadu Amazing Spaces britské televizní společnosti, tak prý dostal spoustu nabídek na prodej, ale statečně odmítá. „Nejvyšší nabídka byla na pětadvacet tisíc liber, ale já svůj karavan opravdu prodávat nechci, minimálně ne během několika příštích let,“ uzavírá Steve Jones svoje vyprávění pro Business Insider.

Načítám