Hlavní obsah

Přestavba obytného vozu svépomocí – 2. díl

Foto: Jakub Deml

V minulém díle našeho miniseriálu o přestavbách vozů na obytné jsme vám popsali, v jakých případech se do přestavby na vlastní pěst vůbec pustit a jaký vůz k takové přestavbě ideálně zvolit. Dnes se už dáme do práce samotné.

Článek

Jak jsme už zdůraznili v minulém díle, do přestavby by se měli pustit opravdu jen mimořádně zruční jedinci. Tady totiž není prostor pro fušérství. Než se tedy do práce pustíte, skutečně si zvažte, zdali na to máte. Pokud ano, pak hurá do práce!

V první fázi si musí každý přestavbář udělat představu, jak by měl jeho nový obytňák vypadat. Vezměte proto tužku a papír a začněte kreslit. V úvahu berte samozřejmě přesné rozměry vozu a jeho dispozici, způsob budoucího využití, počet osob, které budou vůz využívat, ale také váš rozpočet.

Když máte vše řádně naplánované a vymyšlené, je konečně čas jít do dílny. Z nářadí budete potřebovat víceméně jen standardní vybavení, které seženete v každém hobbymarketu – tedy vrtačky, brusky, pilky či flexu. V první fázi přijde na řadu výřez karoserie – tedy otvory na boční i střešní okna. Důležité je po tomto kroku důkladně odstranit všechny piliny, které řezáním vznikly. „Když vám takové piliny zůstanou na karoserii, tak při jakékoliv první vlhkosti zreznou a vzniknou tam fleky,“ varuje majitel firmy na přestavbu vozů Tomáš Krs. Piliny by ale neměly zůstat ani v prazích či různých dutinách vozu, k odstranění můžete použít například výkonný vysavač.

Foto: Jakub Deml

V první fázi přestavby vyřízneme do dodávky okna

Pak přijdou na řadu izolace, podlaha vozu a elektrorozvody. Poté už můžeme přistoupit k rozvodům vody a plynu a samotné zástavbě nábytkem. Kutil, který se do přestavby pustí, by tak vlastně měl být zároveň zámečník, podlahář, elektrikář, instalatér, obkladač i nábytkář v jednom. „Když dáváme inzerát na pracovníka k nám do firmy, tak tam s oblibou píšu, že hledáme Ferdu Mravence na práce všeho druhu,“ směje se Tomáš Krs.

Problém občas bývá s materiálem pro vestavbu. Jestli nářadí k přestavbě můžete pořídit v běžném hobbymarketu, tak u materiálů by zkušený přestavbář tuto variantu rozhodně nevolil: „Tam se dá sehnat leccos, ale ve většině případů jsou to věci pro stavbu obytného auta zcela nevhodné. Materiály určené pro interiér obytného vozu by měly splňovat alespoň základní parametry, mezi které patří například odolnost na tlak, na tah i na zkrut a měly by být s úpravou snížené hořlavosti,“ upozorňuje Tomáš Krs a rozhodně nedoporučuje vyrábět nábytek z obyčejného lamina nebo obklady stěn z běžných palubek.

Foto: Jakub Deml

Při přestavbě vozu v domácích podmínkách by měl kutil využít speciální materiály a nespokojit se s běžnou překližkou

A kde tedy vhodný materiál sehnat? Podle Tomáše Krse je nejlepší kontaktovat specializovanou firmu nebo e-shop, který se přestavbami zabývá. Existují dokonce i sady, které takoví prodejci nabízejí zájemcům o domácí přestavby. Vedle materiálů pro stavbu nábytku do auta mohou například obsahovat i certifikovaná sedadla, kuchyňku, speciální izolace nebo elektroinstalační komponenty. „Když investuji do přestavby vozu, tak bych v tomhle případě neměl šetřit a dávat tam materiál, který se mi po roce začne rozpadat. Když namontuji takový díl například přímo ke konstrukci vozu, tak se tam bude srážet vlhkost a ten nábytek se mi dříve nebo později rozpadne,“ vysvětluje důležitost volby správného vybavení na závěr Krs.

V dalším díle našeho miniseriálu o přestavbách na vlastní pěst se budeme věnovat podrobněji bezpečnosti podomácku přestavěných vozů. Jaká jsou největší úskalí a co všechno může hrozit, když nedodržíte základní principy? Nejen to, ale i mnohem více se dozvíte v dalším díle již příští týden!

Nechali byste si při přestavbě vozu poradit od zkušenějších, nebo byste spoléhali sami na sebe?
Nechal(a) bych si poradit od začátku
71,2 %
Nechal(a) bych si poradit jen v případě potíží
14,5 %
Nenechal(a) bych si poradit, sám/sama vím nejlíp, jak to chci
14,3 %
Celkem hlasovalo 1359 čtenářů.
Načítám