Hlavní obsah

Prémiový rychlík Audi S3 slaví dvacetiny novou generací

Foto: Audi

Kompaktní rychlík od Audi přijíždí na oslavu svých dvacetin na plný plyn – zcela nová generace je propracovanější, vybavenější, má agresivnější design, a především je ještě rychlejší. Bude ale také skutečná zábava ji řídit?

Článek

Audi S3 letos slaví 20 let od svého představení. Zdá se to být jako věčnost, ale ještě si moc dobře pamatuji na její příchod s výkonem, který všem vyrazil dech (dnes už těch 210 koní nepůsobí nijak výjimečně), nesmírně efektivním pohonem všech kol a prémiovým charakterem. Bylo to okreskové dělo pro náročné zákazníky. Nyní je tu zcela nová, v pořadí již čtvrtá generace a pohled na obě auta vedle sebe říká vše – z uhlazeného sprintera se v průběhu dvou dekád stala nabroušená střela.

Foto: Martin Jánský

Audi S3 první a nejnovější čtvrté generace pěkně vedle sebe v centru Audi Sport. Najděte deset rozdílů...

Konkrétně se tu bavíme ušlechtilém stádu 310 koní s celkovým zátahem 400 Nm, které díky asfalt zničujícímu pohonu všech kol, bleskově řadícímu sedmistupňovému dvouspojkovému automatu a chytré elektronice vystřelí S3 z klidu na stovku za bleskových 4,8 sekundy (o tři desetiny sekundy rychleji než u minulé generace) a rozjede ji až na (elektronicky limitovaných) 250 km/h. Fantastická čísla – a to se ještě dočekáme RS3 s výkonem přes 400 koní!

Ale přiznávám, že jsem od ní zázraky nečekal. Těch 310 koní má dnes už kdejaká nákupní taška, do S3 jsem navíc přímo přesedl z balisticky rychlých SQ7 a SQ8 s plnotučným osmiválcem a dvěma stovkami koní navíc. Bál jsem se, že mi S3 bude připadat trochu odtažitá, pomalá, trochu mdlá… Mýlil jsem se!

Foto: Audi

Audi S3 silnici doslova žere

„Braaap, braaap!“ vrčí, syčí a prská motor skrz čtyři výfukové koncovky ze svých plných čtyřválcových plic, auto letí po okresce zakousnuté do asfaltu a já mám pusu od ucha k uchu. Dvoulitr možná není tak zvučný jako pětiválec v RS3 (natožpak osmiválec v SQ7 a SQ8), přesto dokáže (s pomocí elektronických kouzel) zaujmout vaše ucho. Podtrhnout jízdní zážitek a vtáhnout vás do děje.

Foto: Audi

Rychlost mu nechybí a řidiče umí i pobavit

A těch 310 koní je na běžnou okresku vážně víc než dost – motor je krásně točivý a táhne v celém spektru, pohon všech kol quattro efektivně přenáší sílu motoru na asfalt a obrovský gril masky Single Frame požírá silnici jako nenasyta. Kvalty si naklikáte tlačítky pod volantem a sedmistupňová dvouspojka vám je tam bleskurychle naseká, takže se můžete plně soustředit na čtení silnice a vedení stopy a S3 ji následuje s přesností na milimetry.

Foto: Audi

310 koní na okreskovou zábavu vážně bohatě stačí

Samozřejmě nečekejte zase až takovou divočinu, S3 je při rychlé jízdě především rychlá a efektivní. Ale rozhodně dokáže svého řidiče zapojit do procesu řízení, a dopřát mu tak radost z jízdy. Za volantem S3 se na hezky klikaté okresce vážně nudit nebudete…

Pak ji stačí přepnout do normálního jízdního režimu a páku voliče převodovky přehodit do automatického módu a z S3 se rázem stane pohodlný cruiser na každý den – má příjemné sedačky, skvěle propracovanou kabinu plnou potřebné výbavy s povedeným infotainmentem… bude se s ní příjemně žít a za sportovní výkony, které máte na dosah tlačítka k dispozici, nezaplatíte žádnou daň v podobě zhoršeného komfortu. Dobrý obchod!

Audi S3 se za ty dvě dekády vypracovalo do uznávané kapacity v oblasti prémiového sportu, přináší totiž skvěle vyvážený mix vysoké kvality, technické vybavenosti, atraktivního vzhledu a dynamiky, která vás dokáže ohromit a pohltit. My jsme ale teď opravdu zvědaví, jak daleko dokáže posunout hru ještě nabroušenější verze RS3…

Základní cena Audi S3 Sportback činí 1 268 900 Kč, za limuzínu zaplatíte 1 296 900 Kč.

Načítám