Článek
Audi S3 letos slaví 20 let od svého představení. Zdá se to být jako věčnost, ale ještě si moc dobře pamatuji na její příchod s výkonem, který všem vyrazil dech (dnes už těch 210 koní nepůsobí nijak výjimečně), nesmírně efektivním pohonem všech kol a prémiovým charakterem. Bylo to okreskové dělo pro náročné zákazníky. Nyní je tu zcela nová, v pořadí již čtvrtá generace a pohled na obě auta vedle sebe říká vše – z uhlazeného sprintera se v průběhu dvou dekád stala nabroušená střela.
Konkrétně se tu bavíme ušlechtilém stádu 310 koní s celkovým zátahem 400 Nm, které díky asfalt zničujícímu pohonu všech kol, bleskově řadícímu sedmistupňovému dvouspojkovému automatu a chytré elektronice vystřelí S3 z klidu na stovku za bleskových 4,8 sekundy (o tři desetiny sekundy rychleji než u minulé generace) a rozjede ji až na (elektronicky limitovaných) 250 km/h. Fantastická čísla – a to se ještě dočekáme RS3 s výkonem přes 400 koní!
Ale přiznávám, že jsem od ní zázraky nečekal. Těch 310 koní má dnes už kdejaká nákupní taška, do S3 jsem navíc přímo přesedl z balisticky rychlých SQ7 a SQ8 s plnotučným osmiválcem a dvěma stovkami koní navíc. Bál jsem se, že mi S3 bude připadat trochu odtažitá, pomalá, trochu mdlá… Mýlil jsem se!
„Braaap, braaap!“ vrčí, syčí a prská motor skrz čtyři výfukové koncovky ze svých plných čtyřválcových plic, auto letí po okresce zakousnuté do asfaltu a já mám pusu od ucha k uchu. Dvoulitr možná není tak zvučný jako pětiválec v RS3 (natožpak osmiválec v SQ7 a SQ8), přesto dokáže (s pomocí elektronických kouzel) zaujmout vaše ucho. Podtrhnout jízdní zážitek a vtáhnout vás do děje.
A těch 310 koní je na běžnou okresku vážně víc než dost – motor je krásně točivý a táhne v celém spektru, pohon všech kol quattro efektivně přenáší sílu motoru na asfalt a obrovský gril masky Single Frame požírá silnici jako nenasyta. Kvalty si naklikáte tlačítky pod volantem a sedmistupňová dvouspojka vám je tam bleskurychle naseká, takže se můžete plně soustředit na čtení silnice a vedení stopy a S3 ji následuje s přesností na milimetry.
Samozřejmě nečekejte zase až takovou divočinu, S3 je při rychlé jízdě především rychlá a efektivní. Ale rozhodně dokáže svého řidiče zapojit do procesu řízení, a dopřát mu tak radost z jízdy. Za volantem S3 se na hezky klikaté okresce vážně nudit nebudete…
Pak ji stačí přepnout do normálního jízdního režimu a páku voliče převodovky přehodit do automatického módu a z S3 se rázem stane pohodlný cruiser na každý den – má příjemné sedačky, skvěle propracovanou kabinu plnou potřebné výbavy s povedeným infotainmentem… bude se s ní příjemně žít a za sportovní výkony, které máte na dosah tlačítka k dispozici, nezaplatíte žádnou daň v podobě zhoršeného komfortu. Dobrý obchod!
Audi S3 se za ty dvě dekády vypracovalo do uznávané kapacity v oblasti prémiového sportu, přináší totiž skvěle vyvážený mix vysoké kvality, technické vybavenosti, atraktivního vzhledu a dynamiky, která vás dokáže ohromit a pohltit. My jsme ale teď opravdu zvědaví, jak daleko dokáže posunout hru ještě nabroušenější verze RS3…
Základní cena Audi S3 Sportback činí 1 268 900 Kč, za limuzínu zaplatíte 1 296 900 Kč.