Článek
V mladoboleslavské automobilce Škoda Auto skončilo vyjednávání mezi zaměstnavatelem a zaměstnanci, které zastupuje zdejší odborové hnutí. Pravidelné podzimní jednání o pracovní době a sociálních nákladech na příští rok přineslo pracovníkům jednorázový bonus k listopadové mzdě ve výši čtyř tisíc Kč, zvyšuje se ale i řada dalších benefitů, které automobilka nabízí.
Firma tak například dá zaměstnanci 10 tisíc korun při narození dítěte, od ledna bude na penzijní spoření pracovníka přispívat měsíčně 1 350 korun, od dubna pak 1 400 korun. Časopis Škodovácký odborář, což je týdeník odborové organizace Kovo Škoda Auto, ale vyjmenovává i další dojednané bonusy, jako je navýšení bodů v rámci cafeterie Benefity Škoda či „rozšíření příspěvku na koncentrát ve Freshbarech po celý rok“. Podle ČTK byla v roce 2018 v automobilce průměrná hrubá mzda zaměstnance, který byl odměňován na základě tarifů, 51 275 Kč.
Co se vyjednávání o pracovní době týče, dosáhl podle týdeníku tým odborového předáka Jaroslava Povšíka „nejlepší možné podoby roční pracovní doby“. Celozávodní dovolená je naplánovaná na první dva týdny v srpnu příštího roku. Cílem odborů bylo také to, aby každý zaměstnanec, který ve škodovce pracuje na plný úvazek, měl alespoň 5 dnů pro individuální plánování volna.
Fabia Combi bude, Superb nám ukradli, píší odbory
Kromě jednání o platech se Škodovácký odborář věnuje také připravované Fabii čtvrté generace. Podle týdeníku Povšíkovi potvrdil předseda představenstva Škoda Auto Thomas Schäfer, že nová Fabia kombi opravdu vznikne. V jejím případě byla přitom dosud oficiálně potvrzená jen verze hatchback. Dlouhá Fabie se také bude vyrábět v Mladé Boleslavi.
Od původního záměru vyrábět své vozy v navrhované továrně v Turecku Škoda Auto před časem upustila. Namísto toho hledala kapacity v existujících továrnách v klidnějším prostředí. Nakonec se skupina Volkswagen, pod kterou mladoboleslavská značka patří, rozhodla přesunout výrobu nové generace modelu Superb, což je koncernový sourozenec VW Passat, do Bratislavy. Za zachování výroby Superbu v Česku se podle týdeníku nepostavila ani česká vláda.
Podle Povšíka se jedná o „krádež vlajkové lodi firmy Škoda“. V rozhovoru pak odborářský předák vysvětluje, že argumenty o rozvázání rukou pro tuzemskou továrnu jsou „hořce úsměvné“, protože podle původních plánů prý měla celá rodina Passat vznikat v tuzemsku.