Článek
Mitsubishi Lancer Evolution zmizel z trhu po své desáté generaci limitovanou tisícikusovou sérií v roce 2015 a v Evropě se přestal prodávat ještě dříve. Subaru Sti již také nějaký ten pátek nekoupíme. Už to pomalu vypadalo, že žádné nové auto zrozené původně pro erzety rallye na našem evropském trhu nekoupíme, a fanoušci již sušili mokré kapesníčky. A do téhle pochmurné nálady hodila „vidle“ Toyota, která nejen, že se aktivně vrátila do světa WRC, ona postavila i sériovou čtyřkolku. Homologační speciál, který ve skutečnosti možná ani vzniknout nemusel, kdyby vedení Toyoty cíleně nechtělo. Divize Gazoo Racing překvapila a GR Yaris letos vysloveně zazářil.
Toyota GR Yaris, kupujte poslední volné kousky
Malá ostrá Toyota je autem, které vzniklo jen v omezené sérii. Toyota se díky obrovské poptávce snaží uspokojit nároky trhů, kde se auto prodává nejlépe, a zcela překvapivě je naše malá Česká republika jednou z předních zemí, která GR Yaris objednala ve velkém. Jsme fanoušci rallye a je to na nás znát. Jeden černý exemplář GR Yarisu letos jezdí v českém poháru jako předjezdec a osobně znám minimálně čtyři lidi, kteří si GR Yaris loni na podzim objednali, část z nich dokonce i bez předchozí zkušební jízdy. Všichni jsou z malé Toyoty nadšení. Pokud chcete zjistit o téhle nevšední čtyřkolce více informací, doporučuji přečíst náš zimní test.
BMW M135i xDrive není zrovna typický bavorák
Další čtyřkolka na našem listu je z úplně jiného těsta. Nejen, že stojí o dobrých tři sta tisíc korun víc než maličká Toyota GR Yaris, ona i o dobrých tři sta kilogramů víc váží. Jenže jedničkový bavorák je větší a použitelnější pro každodenní (i rodinné) soužití a můžete si jej objednat u dealera značky zcela bez omezení. M135i xDrive není žádná vzácná limitka.
Výkony BMW M135i xDrive dokážou ohromit, přesto mnohé zákazníky nová generace neláká. Auto je sice prostornější než předchůdce, ale přišlo o svou zásadní devízu – platformu s motorem umístěným vpředu podél a primárně poháněnými zadními koly. V nové generaci je koncepce, která vychází z vozů Mini, a tudíž najdeme motor vpředu napříč a pohon všech kol řešený mezinápravovou spojkou xDrive a samosvorným diferenciálem vpředu. Za normálních adhezních okolností jsou dominantně poháněna přední kola, což je zásadní rozdíl oproti předchozímu modelu. Přesto dokáže nový ostrý jedničkový bavorák zrychlit z 0–100 km/h za 4,8 sekundy a přeplňovaný čtyřválcový dvoulitr dosáhnout výkonu až 306 koní.
Audi S3 Sportback je volba konzervativců
A podobné technické řešení pohonu všech kol budou mít i naši následující tři hráči. Jedním z nich je ostré Audi S3, které je momentálně v prodeji jako vrchol nabídky. Model RS3 se již nenabízí, překvapivě však můžete najít zvukomalebný dvou a půl litrový pětiválec v karoserii malého SUV, ve verzi Audi RS Q3. Hatchback s pohonem všech kol Quattro a motorem vpředu napříč, model S3 Sportback si musí vystačit s přeplňovanou verzí dvoulitru TSI. Má výkon 310 koní a cenu nastavenou jako mnichovská značka.
Volkswagen Golf R má za sebou pořádnou historii
S Audi sdílí prakticky shodnou techniku i jeho koncernový sourozenec, Volkswagen Golf R. Má docela pestrou historii. První „erko“ se objevilo na zádi Volkswagenu Golf v roce 2003 v souvislosti s šestiválcovým R32. Motor s úzkým rozevřením řad válců s jednou společnou hlavou (uspořádání typu „VR“) dostal tehdy jako první sériové auto na světě dvojspojkový mechanizmus převodovky a s výkonem 241 koní stál na pomyslném trůnu ostrých hatchbacků oné doby. Podobný výkon a šestiválec pod kapotou měla jen Alfa Romeo 147 GTA, která se však na rozdíl od systému pohonu všech kol Haldex traction u Golfu spoléhala čistě na přední nápravu.
Šestiválec se v „erkovém“ Golfu objevil ještě v páté generaci vyráběné od roku 2004. V těch následujících už tento zajímavý a zvukovým projevem dravý motor VR6 bohužel nenajdeme, nastala éra turbem přeplňovaných dvoulitrů TFSI s přímým vstřikováním paliva. A poslední evoluci tohoto motoru najdeme i v aktuálním Golfu R již osmé generace. Má výkon 320 koní a zrychlení z nuly na sto km/h zvládne za 4,7 sekundy. Tak rychle to kdysi zvládalo leda Porsche 911 Turbo, zkrátka pokrok v rychlostech a absolutních výkonech jde pořád kupředu. S volitelným paketem R-performance dostanete navíc jízdní profil vyladěný na Severní smyčku Nürburgringu, a dokonce i driftovací mód. Bral bych to však s rezervou. Waltera Röhrla ani mistra japonského driftovacího umění z vás magická tlačítka na palubní desce Golfu neudělají. Golf R se nabízí zhruba o dvě stě tisíc korun dráž než Golf GTI Clubsport s pohonem přední nápravy, zaplatíte za něj tedy 1 195 900 Kč.
Mercedes-Benz A45 S AMG je nejsilnější produkční dvoulitr
Zlatý hřeb všech čtyřkolek jsem nechal záměrně na konec. Mercedes-Benz před pěti lety hodně překvapil, když divize AMG oznámila, že vyrobí více než čtyř set koňové monstrum na bázi malého áčkového mercedesu. To je navíc platforma s pohonem předních kol, AMG pochopitelně využila systém 4 Matic, zkrátka stálý pohon všech kol byl nutnost, aby „baby“ AMG svůj monstrózní výkon převedlo na silnici. Divize AMG si za nejvýkonnější produkční přeplňovaný dvoulitr na světě nechá pochopitelně slušně zaplatit. Nejvýkonnější varianta s přídomkem „S“ vás vyjde na 1 541 170 korun a to se bavíme jen o základní ceně bez příplatkové výbavy.
Jenže i malé áčko je pravé AMG a dvoulitr o výkonu 421 koní ctí výrobní postupy a tradice unikátní jen pro motory, které procházejí výrobním závodem v Affalterbachu. Jeden mechanik má na starost celý proces kompletace motoru i s výstupní kontrolou. I čtyřválec využívá mnoho technologií, které vyvinul původně tým AMG Petronas motorsport pro vozy F1. Jde hlavně o povrchovou úpravu válců Nanoslide, která znamená perfektně hladký a vyleštěný povrch. Turbodmychadlo typu twinscroll je uložené ve speciálních ložiscích a vytváří sériově přetlak až 2,1 baru. Benzinový dvoulitr o výkonu přes 400 koní a 500 Nm krouticího momentu jen tak někdo jiný v budoucnu nevyrobí. Pokud o „baby“ AMG uvažujete, existuje i levnější varianta A35 AMG s výkonem 306 koní a příznivější cenou, která začíná na 1 225 730 korunách.
Nissan GT-R je pořád královnou sportovních čtyřkolek
Ve výčtu sportovních aut, která jsou stále na trhu dostupná, mi zcela chyběl Nissan GT-R. Nenapadlo mě, že si tuhle klasiku mezi ukrutně rychlými čtyřkolkami můžete stále pořídit zbrusu novou. Jde to a myslím, že možná letos bude vyloženě úplně poslední šance na její nákup. Nissan GT-R (R35) ohromoval svými výkony a technologiemi před více než deseti lety, ale dodnes nezůstal v podstatě poražen. Tohle auto je dodnes výkladní skříň japonské technologie a skvěle navazuje na legendární historické Skyliny.
Dodnes úchvatných 570 koní můžete mít v ceně do tří milionů korun. Navíc u Nissanu se pak vážně připlácí už jedině za metalický lak a paket výbavy. Nissan GT-R se aktuálně nabízí ve verzích Black Edition, kde získáte lepší sedadla Recaro s paketem Prestige, který přidá kožené čalounění nejen sedadel, ale i palubní desky a dalších detailů, a konečně i Track Edition s lehkými kovanými koly Rays a upraveným nastavením podvozku vhodnějším na okruhové jezdění.
Existuje pochopitelně ještě nejdražší verze Nismo, kde je upravený motor, mnoho karbonových dílů a dalších vychytávek. Nismo je momentálně k dispozici čistě jen na dotaz dealera značky, není jisté, že je lze stále ještě zákazníkovi dodat. Nicméně když vezmeme plně vybavenou verzi Track Edition, která stojí lehce přes tři a půl milionu korun, dostanete za ně bezmála 600 koní, rychlou šestistupňovou dvojspojkovou převodovku a vpravdě legendární japonský sportovní automobil. Vím, můžete za ty peníze koupit ostré AMG a ještě pohledné SUV pro manželku k tomu, ale nabídka na nový Nissan GT-R jistě nepotrvá věčně. Z mého pohledu jde o posledního mohykána ostrých japonských sporťáků, takový jednorožec aktuálního evropského trhu.